Tankekors ang kjøp av deler fra utlandet, tociko,FM2,5
Posted: 18 Sep 2010, 01:59
Kort versjon:
Bedrøvelige dempere og store utlegg.
Ved kjøp av deler fra utlandet, kan man ende opp med en garanti som er lite verdt.
Etter 6mnd, ca 6500km, er mine "splitter nye" Tociko Illumina kavande ubrukelige. De har heller aldri fungert som de skal, etter hva jeg skjønner nå. Jeg har kun kjørt vanlig inspirert mx5 kjøring på offentlig vei. Hjula mine er fremdeles uten kast, eller andre skader.
Det vil kosta meg ca 7100,00NOK å få tilsendt nytt sett med dempere fra FM, og få det montert på verksted. Av dette vil jeg i beste fall, etter lang tid, få tilbakebetalt 2074,00 NOK, hvis de vil dekkes under garantien. Noe FM langt ifra er sikre på.
Kjøpte i våres nytt understell FM 2,5, til ca 10.000 NOK, med frakt og moms. Gleda meg villt og hemningsløst til å oppgradere de slitne OEM demperne med Eibach fjører.
Jovisst ble det bedre sideveis stivhet med nye sway bars, men angående dempere og fjører var jeg ikke imponert. Virka ikke særlig bedre enn mitt gamle oppsett.
Tenkte først at det muligens var slik det var å kjøre med stive FM fjører på vanlig vei, og kunne takke meg sjæl for å ha kjøpt uten å testa en MX5 med oppsettet først.
Etter som tia gikk, ante jeg mer og mer ugler i mosen, det her kunne umulig være hva folk flest var veldig fornøyd med. Tenkte at det umulig kunne være slik at alle fire demperne jeg hadde fått var blå mandags produkter, hadde også fått installert dem på et seriøst verksted, og tenker at det er begrensa hva som kan gå galt ved bytte av dempere med riktig verktøy, gjort av fagmenn på verksted. Så jeg humpla videre en god stund til.
Heldigvis fikk jeg kryss sjekka med Hauk og Fatboy på svensketuren, tusen takk til dem! Og fikk konstantert at det her var slett ikke slik tockico demperne med Fm fjører skulle være. Jeg angra som en hund på at jeg ikke demonterte hele dritten, og sendte det tilbake etter første kjøretur i april. Hadde det ikke vært for at pæra mi hadde vært så gjennomlyst av hvor bra FM 2,5 skulle være, hadde jeg nok gjort det.
Sånn går det når man ikke tenker sjæl, og, eller er forutintatt:-D
Så enden på visa blir i tre vers:
Har jeg kjørt istykker alle fire Tockio Illumina demperne mine på 6500 km?
Isåfall vil jeg aldri kjøpe dem igjen, da jeg ikke har hatt noen problemer med noen andre biler kjørt i årevis på samme veier, i nogenlunde samme stil.
Har verkstedet gått bananas med luftverkøy under montering, eller andre forslag til ikke korretkt montering?
(jeg kjenner godt mekanikeren, og tviler på det, men det går jo ann å ha et åpent sinn, uten å ha høl i huet i forhold til dette)
Alle fire demperne har fabrikajonsfeil, og servicen/garantien er ikke til veldig stor nytte?
Hadde jeg kjøpt og fått montert f.eks koni her i norge ville det blitt noe dyrere. Men jeg tror ikke det hadde blitt noe problem å fått alt fix ferdig dekket under garantien.
Betraktinger mottas med takk, noen som har inspill i forhold til montering?
FM ser ut å helle til at det er enten feil bruk, eller feil montering. Feil montering kan jeg ikke garantere, men når det gjelder bruk, så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte hvis min relativt forsiktige kjøring over 6500km skal være feil bruk. Og som sagt de var ikke noe å hoppe i taket for fra dag 1. (vel det var faktisk hoppe i hardtopen jeg gjorde..)
Bedrøvelige dempere og store utlegg.
Ved kjøp av deler fra utlandet, kan man ende opp med en garanti som er lite verdt.
Etter 6mnd, ca 6500km, er mine "splitter nye" Tociko Illumina kavande ubrukelige. De har heller aldri fungert som de skal, etter hva jeg skjønner nå. Jeg har kun kjørt vanlig inspirert mx5 kjøring på offentlig vei. Hjula mine er fremdeles uten kast, eller andre skader.
Det vil kosta meg ca 7100,00NOK å få tilsendt nytt sett med dempere fra FM, og få det montert på verksted. Av dette vil jeg i beste fall, etter lang tid, få tilbakebetalt 2074,00 NOK, hvis de vil dekkes under garantien. Noe FM langt ifra er sikre på.
Kjøpte i våres nytt understell FM 2,5, til ca 10.000 NOK, med frakt og moms. Gleda meg villt og hemningsløst til å oppgradere de slitne OEM demperne med Eibach fjører.
Jovisst ble det bedre sideveis stivhet med nye sway bars, men angående dempere og fjører var jeg ikke imponert. Virka ikke særlig bedre enn mitt gamle oppsett.
Tenkte først at det muligens var slik det var å kjøre med stive FM fjører på vanlig vei, og kunne takke meg sjæl for å ha kjøpt uten å testa en MX5 med oppsettet først.
Etter som tia gikk, ante jeg mer og mer ugler i mosen, det her kunne umulig være hva folk flest var veldig fornøyd med. Tenkte at det umulig kunne være slik at alle fire demperne jeg hadde fått var blå mandags produkter, hadde også fått installert dem på et seriøst verksted, og tenker at det er begrensa hva som kan gå galt ved bytte av dempere med riktig verktøy, gjort av fagmenn på verksted. Så jeg humpla videre en god stund til.
Heldigvis fikk jeg kryss sjekka med Hauk og Fatboy på svensketuren, tusen takk til dem! Og fikk konstantert at det her var slett ikke slik tockico demperne med Fm fjører skulle være. Jeg angra som en hund på at jeg ikke demonterte hele dritten, og sendte det tilbake etter første kjøretur i april. Hadde det ikke vært for at pæra mi hadde vært så gjennomlyst av hvor bra FM 2,5 skulle være, hadde jeg nok gjort det.
Sånn går det når man ikke tenker sjæl, og, eller er forutintatt:-D
Så enden på visa blir i tre vers:
Har jeg kjørt istykker alle fire Tockio Illumina demperne mine på 6500 km?
Isåfall vil jeg aldri kjøpe dem igjen, da jeg ikke har hatt noen problemer med noen andre biler kjørt i årevis på samme veier, i nogenlunde samme stil.
Har verkstedet gått bananas med luftverkøy under montering, eller andre forslag til ikke korretkt montering?
(jeg kjenner godt mekanikeren, og tviler på det, men det går jo ann å ha et åpent sinn, uten å ha høl i huet i forhold til dette)
Alle fire demperne har fabrikajonsfeil, og servicen/garantien er ikke til veldig stor nytte?
Hadde jeg kjøpt og fått montert f.eks koni her i norge ville det blitt noe dyrere. Men jeg tror ikke det hadde blitt noe problem å fått alt fix ferdig dekket under garantien.
Betraktinger mottas med takk, noen som har inspill i forhold til montering?
FM ser ut å helle til at det er enten feil bruk, eller feil montering. Feil montering kan jeg ikke garantere, men når det gjelder bruk, så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte hvis min relativt forsiktige kjøring over 6500km skal være feil bruk. Og som sagt de var ikke noe å hoppe i taket for fra dag 1. (vel det var faktisk hoppe i hardtopen jeg gjorde..)