Jeg skal bytte til 3.63 utveksling på diffen og er noe usikker på hvor vanskelig dette er. Hadde opprinnelig tenkt å finne noen i Bergen som kunne ta seg av det, men later til å være vanskelig å finne noen som tar på seg slikt.
Han som jeg absolutt hadde trodd skulle fikse det sa at det var "Datta e so enkelt at da gidd eg ikkje!"
Har sett litt på en how to på Miata.net og det virker greit nok så lenge jeg får tak i et skikkelig mikrometer. Det denne how to`en ikke tar opp er bytte av selve pinjongen. Hvordan denne er satt inn, opplagring, osv... Spesiellt her er det visst en shims som er veldig viktig at har rett størrelse.
Så hvor vanskelig er dette? Får jeg det til med hjelp av en kompis som er flink nok til å overhale en 13B TT? (FD3s) Hvilke fallgruver er det? Og hvor viktig er den shimsen på pinjongen egentlig?
Lars...
Bytte av ring og pinjong
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
- Status: Offline
Re: Bytte av ring og pinjong
Harald har skrevet om dette, samt posta noen bilder (husker ikke helt hvor utfyllende de var). Han kimer sikker inn her.
Sett litt på det han har skrevet ja og hadde håpet han ville komme med noen innspill.Hauk wrote:Harald har skrevet om dette, samt posta noen bilder (husker ikke helt hvor utfyllende de var). Han kimer sikker inn her.

Forsøkt endel verksteder idag, men sålangt bare blitt videresendt til Polly motorsport her i Bergen...
Auto23 sitt maskinverksted mente de måtte hente spesialutstyr fra Oslo for å gjøre jobben!!! Det kan da ikke være så utrolig komplisert...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
bytte bare diff krever ikke så mye, men drevsett bytte krever endel presisjon, og worst case må man ha tak i nye justerings shims til pinjong justering. Flytter man over orginale lager fra drevsettet som sitter i diffen din i dag, kan du med stor sansynlighet bruke den orginale justerings shimsen og. du trenger også ny "chrush collar" som usa folket kaller det. rett og slett den svære spacern som sitter mellom de to lagerne på pinjongen. du trenger også vettuge momentnøkler. en grom lageravdrager, måleklokker, osv. prosessen med å bytte drevsett er endel mer omfattende enn å bytte bare fra åpen til torsen diff feks.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Nå har jeg fått fatt i en som er villig til å ta på seg jobben. Han ville at jeg skulle skaffe shimse-sett, noe han sa var vanlig at fulgte med drevsettene. Men han hadde som jeg forstod mest tatt volvo differ tidligere.
Til mx-5 diffen har mazda 27 forskjellige størrelse shims og ifølge manualen skal denne regnes ut ifra et innvendig mål samt et nummer som er stemplet på pinjongen... Shimse-sett utgår med andre ord og jeg satser litt på som Harald sier her at ved gjenbruk av lager så kan jeg bruke opp igjen samme shims.
Ny crush collar har jeg også.
Når det kommer til måling og justering er han jeg har fått tak i her ganske sinnsyk flink til slikt. Pluss at han har tilgang til ganske mye kjekt maskineringsverktøy på jobben. Men kan bli litt arbeid likevel om det må skaffes større shims. Lettere å dreie av enn å legge på...
Neste gang (forhåpentligvis aldri
) bestiller jeg ferdig ombygd fra USA. Evt bare bytter til vanlige "tynne" akslinger og en oem 3.63 diff.
Til mx-5 diffen har mazda 27 forskjellige størrelse shims og ifølge manualen skal denne regnes ut ifra et innvendig mål samt et nummer som er stemplet på pinjongen... Shimse-sett utgår med andre ord og jeg satser litt på som Harald sier her at ved gjenbruk av lager så kan jeg bruke opp igjen samme shims.
Ny crush collar har jeg også.
Når det kommer til måling og justering er han jeg har fått tak i her ganske sinnsyk flink til slikt. Pluss at han har tilgang til ganske mye kjekt maskineringsverktøy på jobben. Men kan bli litt arbeid likevel om det må skaffes større shims. Lettere å dreie av enn å legge på...
Neste gang (forhåpentligvis aldri

05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
jeg dreit i de måla ned til pinjongen.. men tok avgjørelsen på gamlemåten om at jeg var nære nok,. farge på dreva og sjekket kontaktflate osv, var fornøyd med inngrepet og lot org shims sitte der, har fungert veldig fint.
-*Snylter*-
Det du sier der høres veldig greit ut. Eg går for den... ;PHarald wrote:jeg dreit i de måla ned til pinjongen.. men tok avgjørelsen på gamlemåten om at jeg var nære nok,. farge på dreva og sjekket kontaktflate osv, var fornøyd med inngrepet og lot org shims sitte der, har fungert veldig fint.
Forhåpentligvis så er jeg like heldig og vi får til et brukendes inngrep med org shims. I verste fall må vi bestille en ny. Har service manualen og der står det en "formel" for utregning av shimsen, men tror det skal kunne gå greit på "gamlemåten" også...
Kjøper nye lager og tetninger nå så kan vi bytte underveis som vi gjør feil.

05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5