Bestilling av deler fra utlandet

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Geir
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 21 Mar 2011, 10:29
Status: Offline

Bestilling av deler fra utlandet

Post by Geir »

Tenkte å opprette en tråd der vi kan utveksle erfaringer vi har fra handling på nett fra utlandet.Har selv kjøpt deler fra mxparts.uk med god erfaring samt ny cab fra cabrioworld.1 Januar bestilte jeg imidlertid stylingsett fra gomiata.com i Usa.Betalte ca 6200 norske med kort og ventet i spenning på settet.Har fremdeles ikke mottatt det og etter gjentatte purringer kom det endelig svar med at jeg skulle få et trackingnummer 11.3.2011.Har fremdeles ikke mottatt noe og venter på svar på min siste sinte mail som ble sendt.Er det noen andre som har erfaring med å handle fra Gomiata.com?Skal oppdatere hva som skjer videre i saken når det skjer noe....
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by jallatralla »

Tja...MX5parts leverer kjapt og kan hjelpe til med vanskelige deler og spm, men 2 ganger har jeg fått skader på leveransen fordi de har lagt skjøre plastgjenstander sammen med tunge metallting. Dette var riktignok ikke dyre gjenstander, men litt irriterende likevel.

IL Motorsports har jeg gode erfaringer med, leverer kjapt.

949racing var trege og måtte purres litt på, og de brukte annen speditør enn opprinnelig avtalt...men avgiftene ble like, og de leverte som lovet. Men er ikke moro å måtte purre på dyre ting...

Clearwater audio var fantastiske...svarte på mails kjapt, sendte kjapt...og når det ble litt fakturakrøll, da dekket de selv portoen ved sending til norge, som er rimelig god service når dette var nær 50% av kostnaden til produktet. Høytalerne var også bra.

Gomiata har jeg desverre ingen erfaring med.
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by LoKi »

GoMiata har jeg også negativ erfaring med, og jeg kommer nok ikke til å handle der igjen.
Det eneste positive som kom ut av somlingen dems, var at de satte så lav verdi på pakken at jeg slapp å betale toll/moms. (Var en clutch langt over momsverdi)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by nope-mx5 »

Mine erfaringer:

Mx5Parts: latterlig trege på å få sendt selv småting. Stort sett idiotpriser på frakt.
IL: knallservice, vanvittig rask levering (1.5 dag levering på nytt batteri til mx`n min).
GoMiata: Ikke noe problem å handle herifra, billig frakt, null pes.
FM: De kan myyye om Mx5, kan gjerne være en del dyrere en andre, har også relativt høye fraktpriser.
949: Generelt fungert bra på alt jeg har bestilt, ikke noe motsetninger mot å handle der igjen.
Trackdog: Bra service, rask levering, mye bra produkter.
CorkSport: Har en del ting til Mx5, handlet myyye der til Mx3`n jeg hadde før. Greie priser, pleid å ha fine fraktpriser.
probestore.co.uk: Kjøpte bremseklosser her, vesentlig billigere på både klossene og frakt kontra Mx5parts.
shinearama.co.uk: Har mer eller mindre alt man måtte ønske for shining av bilen. Tullete billig frakt. 8 GBP for opptil 20kg, levert på 3-5 dager med fedex.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Mx5 Bippe
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 03 Jan 2011, 12:22
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Mx5 Bippe »

Bestilte en Roll Bar og diverse småting fra Il motorsport for ca.6 uker siden.
Først ble min ordre borte i systemet hos de, jeg kunne se den på min side hos Il Motor.
Måtte legge inn en ny ordre, da gikk det ca 10 dager før jeg hadde pakken i posten. Posten brukte vel noen dager på fortolling.

Bestilte et bagasjebrett, en heldekkende pressening og noe annet småtteri fra Mx Parts, det tok 3 dager så var delene på døra med UPS.
Men jeg sliter litt med fortolling, de forlanger toll av hele totalfakturaen, deriblandt en verkstedbok som står i restordre.
Er vel ikke meningen og betale toll på varene før de blir levert !! Vet ikke heller om det er normalt av UPS og levere delene til meg før toll er betalt :P
Men leveringen fra Mx Parts var helt topp :mrgreen:
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by biXen »

Mx5 Bippe wrote: Bestilte et bagasjebrett, en heldekkende pressening og noe annet småtteri fra Mx Parts, det tok 3 dager så var delene på døra med UPS.
Men jeg sliter litt med fortolling, de forlanger toll av hele totalfakturaen, deriblandt en verkstedbok som står i restordre.
Er vel ikke meningen og betale toll på varene før de blir levert !! Vet ikke heller om det er normalt av UPS og levere delene til meg før toll er betalt :P
Men leveringen fra Mx Parts var helt topp :mrgreen:
1. Hvis du ikke fortoller hele fakturaen så må du vel betale fortollingsgebyr flere ganger, istedet for å henvise til betalt kvittering ved evt. ny forsendelse?!
2. Bøker er fritatt toll og mva.
3. De leverer deler før de fakturerer fortolling ja, vanlig det.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by nope-mx5 »

biXen wrote: 2. Bøker er fritatt toll og mva.
Kun om man bestiller bøker i 1 pakke.
Får man andre ting i samme pakke, så blir brått verdien på bøkene momspliktig også.

Derfor bestiller man alltid bøker separat :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by biXen »

De har lurt inn det som regel ja, ok, måtte jo være noe :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by MxMats »

Kan jo nevne at miataroadster har knall service også! Ingen problemer.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by knutjv »

Bortsett fra eBay og en ordre fra Duetto har jeg bare handlet hos MX-5 parts. 8-9 bestillinger så langt.
Har ordnet med en leveringsadresse i Sverige.
Større ordrer, dvs de som må kvitteres på, kommer frem på 3-4 dager uten problemer.
Har hatt en liten bestilling. Den kom aldri frem. Påpekte dette og de sendte varene på nytt. De dukket heller ikke opp.
Ved den neste større bestillingen ba jeg om at erstatningsvarene ble sendt i samme pakke, og da fikk jeg varene.
Er det andre her som har tilsvarende erfaringer?
Knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Pelle »

Mx5 Bippe wrote:Bestilte en Roll Bar og diverse småting fra Il motorsport for ca.6 uker siden.
Først ble min ordre borte i systemet hos de, jeg kunne se den på min side hos Il Motor.
Måtte legge inn en ny ordre, da gikk det ca 10 dager før jeg hadde pakken i posten. Posten brukte vel noen dager på fortolling.

Bestilte et bagasjebrett, en heldekkende pressening og noe annet småtteri fra Mx Parts, det tok 3 dager så var delene på døra med UPS.
Men jeg sliter litt med fortolling, de forlanger toll av hele totalfakturaen, deriblandt en verkstedbok som står i restordre.
Er vel ikke meningen og betale toll på varene før de blir levert !! Vet ikke heller om det er normalt av UPS og levere delene til meg før toll er betalt :P
Men leveringen fra Mx Parts var helt topp :mrgreen:
Du betaler ikke toll, kun moms.
Da av hele beløpet.

Veldig god erfaring med IL.
Dersom varen er på lager kommer den i la 2-3 dager.
Levert på døra av posten som krever inn momsen direkte.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by reidunn »

Pelle wrote:
Du betaler ikke toll, kun moms.
Da av hele beløpet.
Det skjønner jeg ikke.
På min siste regning står det:
utlegg/import/mva: 507.-
Fortolling 200.-
Tilsammen 707 å betale.

Hva er hva mon tro?

reidunn
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by biXen »

reidunn wrote:
Pelle wrote:
Du betaler ikke toll, kun moms.
Da av hele beløpet.
Det skjønner jeg ikke.
På min siste regning står det:
utlegg/import/mva: 507.-
Fortolling 200.-
Tilsammen 707 å betale.

Hva er hva mon tro?

reidunn
507kr er 25% mva av vareverdi og fraktverdi (og evt. utleggsgebyr firmaet tar som "renter" på at de midlertidig betaler mva til du får regningen).

Fortolling 200kr er avgiften firmaet tar for å åpne og kontrollere pakken. Posten tar 110kr for det nå om dagen. Og det kommer alltid på ting som blir kontrollert og har verdi over 200kr.

Så hvis du kjøper noe som koster 205kr for selve varen + 30kr i frakt og det blir kontrollert så må du betale 25% mva av 235kr + 110 i fortolling hvis det går gjennom Posten. Med andre ord, ganske dumt, derfor svarer det seg mest med ting som uansett er i 1000kr klassen eller under 200kr i verdi
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by reidunn »

Takk, det var oppklarende.
Jeg er uansett dritirritert på all frakt og avgifter vi må betale, og nå når våren kommer skal jeg begynne med poste restante i Charlottenberg..Så får jeg meg en fin liten biltur på kjøpet.

Nå har jeg det jeg trenger (enn så lenge...), og handler bare med firmaer som skriver ned verdien på pakken. Mx5heaven i England er supre sånn. CabrioWorld også.

Reidunn
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by nope-mx5 »

reidunn wrote:Takk, det var oppklarende.
Jeg er uansett dritirritert på all frakt og avgifter vi må betale, og nå når våren kommer skal jeg begynne med poste restante i Charlottenberg..Så får jeg meg en fin liten biltur på kjøpet.

Nå har jeg det jeg trenger (enn så lenge...), og handler bare med firmaer som skriver ned verdien på pakken. Mx5heaven i England er supre sånn. CabrioWorld også.

Reidunn
Bare husk at poste restante funker stort sett kun på pakker fra EU når du henter i Sverige.
Om du handler i Usa, så er det fortsatt samme opplegg som her med 25% momspåslag etc.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply