Lukter dette knust diff?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Lukter dette knust diff?

Post by Ole BRG 91 »

Har en STERK mistanke om at diffen min nettop tok kvelden............

Dro på ut fra et lyskryss... bang...

Nå kommer det "artige" bankelyder å hele bilen rister når jeg kjører... (Nei jeg kjørte ikke lenger en ut av veien.. :) )

Det har ingen ting å si om bilen står i gir/eller evt hvilket gir den står i...

Skal jeg bare bestille ny diff med en gang eller kan det være girkassen også?

Frustert...

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

skru løs mellomakselen fra diffen og vri rundt akslingen som gå inn i diffen. kjenner du mye rare greier da, bestill diff...
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Får sjekke det i kveld.

Hva betalte du for diff frakt osv fra au2fast btw?

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
LarsF
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 26 Nov 2003, 01:00
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by LarsF »

Jeg synes dette virker kjent. :cry: Min diff tok kvelden i våres. La "helt tilfeldig" ferien til Fyn og besøkte Au2Fast. Hadde nyoverhalt diff med hjem for 6.ooo kroner. Fungerer perfekt og kona likte Fyn!

Lykke til! :P
1990 MX-5, Classic Red,
2010 Audi Q5
2007 VW Passat TDI 4Motion
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Da er det bekreftet... diffen er knust... MEN:

Da jeg skrudde av den ene driv akslingen raste det ut kuler fra kulelageret i akslingen... Skal jeg ta sjansen på å stappe de inn igjen eller kjøpe ny aksling også? Kule lageret er vel bare der for "strekkleddet" sin del?

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

hmm.. har du stikk aksling? dro du ut selve driv akslingen fra "huset" i stikkakslingen? isåfall daler det kuler i alle retninger, men disse er bare å vaske grundig, fette inn mer RIKELIG fett og sette på plass igjen :)

mulig jeg misforsto deg helt...
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

bedre forklart, tok du fra hverandre indre drivledd?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

På den enden av akslingen som skal skrues fast i diffen er det et lokk som er ca 5cm i diameter. Dette lokket har falt av og det har falt ut 4 kuler på størrelse med klinkekuler. (Jeg snakker om den akslingen som går fra hubben til diffen)



Ser søkt litt på miataforum.com, der er det nevnt noe om "ujoints" som ikke kan repareres. Er dette "ujointene"??
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Er vel bare å satse på en 1.8 diff med hus med en gang??
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Ole BRG 91 wrote:På den enden av akslingen som skal skrues fast i diffen er det et lokk som er ca 5cm i diameter. Dette lokket har falt av og det har falt ut 4 kuler på størrelse med klinkekuler. (Jeg snakker om den akslingen som går fra hubben til diffen)



Ser søkt litt på miataforum.com, der er det nevnt noe om "ujoints" som ikke kan repareres. Er dette "ujointene"??
aha, ikke rart jeg ikke skjønnte no, helt annet opplegg på 1.8 diffen.. :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Trenger jeg å skru ned hele diffen eller holder det å fjerne akslinger og "nesen" å bare putte inn den nye i det gammle huset mens det står på bilen?

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hvis du bytter til en annen 1.6 diff så bare bytter du hele klokka.
ganske fort gjort..
skrur løs mellomakslen og de top ut til hjula
så skrur du løs "vingene" på diffen og løsner diffen(nesa på diffen) fra den ramma som går frem til girkassa..
de "skivene" som boltene til nesa på diffen går igjennom går faktisk igjennom ramma og inn i nesa på diffen.. bend dem løs med en skrutrekker. hvis ikke du løsner på dem så vil du lure fælt på hvorfor ikke diffen vil ned(spør meg hvordan jeg vet)..
Post Reply