Hei nå er det på tide å tenke på å få vekk det orange så er komme i vinter, eg har en flekk på kanalen, rusten er godt grepet der, og har noen få flekker på døren på pasasjer siden, og pitte litt på hjulbuen på ene siden bak, men hvordan bør eg gå frem for å fjerne dette skikkelig, hva bruker dere og har dere god erfaring med dette,
Har lest meg frem til ferro-bet skal vera the good stuff.. Men savner en god how to do..
Hjelp til rustfjerning
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hjelp til rustfjerning
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Elanzer
- 4200 RPM
- Posts: 459
- Joined: 27 May 2008, 20:25
- Medlemsnummer: 785
- Location: Varhaug
- Status: Offline
Re: Hjelp til rustfjerning
slik eg gjør det er:
-sandblåse
-slipe ut overgangene
-syregrunning
-slipegrunning
-non-sanding grunning
-lakk
eventuelt fuge mellom slipegrunninga og non sandingen...
også i selve hjulbuen eller "under" kanalen så er det å smøre et godt tykt lag med tektyl etterpå...
-sandblåse
-slipe ut overgangene
-syregrunning
-slipegrunning
-non-sanding grunning
-lakk
eventuelt fuge mellom slipegrunninga og non sandingen...
også i selve hjulbuen eller "under" kanalen så er det å smøre et godt tykt lag med tektyl etterpå...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal
x Mazda Miata `91 - 1.6T
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal

x Mazda Miata `91 - 1.6T
Re: Hjelp til rustfjerning
Min påstand er at Ferrobet produktene er meget bra og mye bedre enn mye annet ræl som mange kaster bort pengene og tiden sin på
Men for å få et holdbart og godt sluttprodukt må du ha litt tid;
På mine veteraner har jeg gjort følgende med stort hell:
Sandblåst (deretter gjort rent for blåsesand- høytrykkluft og/eller støvsuge)
Syrevasket med ferrobet sin rustfjerner (rød etikett på flasken)- for å ta det som event er igjen av rust etter sandblåsingen.
Lar syrevasken tørke til et hvitt belegg/pulver. La dette belegget være- ikke fjern det.
Ved påføring med pensel:
Påført et strøk med ferrobet sin sealer iblandet en skvett (ca 20/25 %) owatrololje + litt lynol- for å få dette skikkelig ned i porene i stålet.
Lar tørke ca et døgn
Et strøk til med sealer- ufortynnet - lar tørke godt- min. 2 døgn, men avhengig av temperatur og fuktighet..
Så- en "vanlig" grunning- (jeg bruker Glasurit tynningsbaserte lakkprodukter (ikke vannlakk)fordi det er meget bra rett og slett) som en forsegling oppå sealeren og under lakken- fordi sealeren kan reagere med vanlig lakk ("koke").
Orker du ikke sandblåse kan du pusse ned rusta med smergel og gå på med syrevasken direkte.

Men for å få et holdbart og godt sluttprodukt må du ha litt tid;
På mine veteraner har jeg gjort følgende med stort hell:
Sandblåst (deretter gjort rent for blåsesand- høytrykkluft og/eller støvsuge)
Syrevasket med ferrobet sin rustfjerner (rød etikett på flasken)- for å ta det som event er igjen av rust etter sandblåsingen.
Lar syrevasken tørke til et hvitt belegg/pulver. La dette belegget være- ikke fjern det.
Ved påføring med pensel:
Påført et strøk med ferrobet sin sealer iblandet en skvett (ca 20/25 %) owatrololje + litt lynol- for å få dette skikkelig ned i porene i stålet.
Lar tørke ca et døgn
Et strøk til med sealer- ufortynnet - lar tørke godt- min. 2 døgn, men avhengig av temperatur og fuktighet..
Så- en "vanlig" grunning- (jeg bruker Glasurit tynningsbaserte lakkprodukter (ikke vannlakk)fordi det er meget bra rett og slett) som en forsegling oppå sealeren og under lakken- fordi sealeren kan reagere med vanlig lakk ("koke").
Orker du ikke sandblåse kan du pusse ned rusta med smergel og gå på med syrevasken direkte.
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
`69 MGB Old English White
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Hjelp til rustfjerning
Tror eg skal prøve meg med denne metoden,, bestilte noe ferro-bet på www.bsbildeler.no siden det er ingen i distriktet så har slikt, owatrololje får eg prøve å skaffe da, lynolen har vi vel på jobb om det ikke selgest på fargehandelen, dem snakket om å slutte med den en gang eg var innom for å kjøpe..Lems wrote:Min påstand er at Ferrobet produktene er meget bra og mye bedre enn mye annet ræl som mange kaster bort pengene og tiden sin på![]()
Men for å få et holdbart og godt sluttprodukt må du ha litt tid;
På mine veteraner har jeg gjort følgende med stort hell:
Sandblåst (deretter gjort rent for blåsesand- høytrykkluft og/eller støvsuge)
Syrevasket med ferrobet sin rustfjerner (rød etikett på flasken)- for å ta det som event er igjen av rust etter sandblåsingen.
Lar syrevasken tørke til et hvitt belegg/pulver. La dette belegget være- ikke fjern det.
Ved påføring med pensel:
Påført et strøk med ferrobet sin sealer iblandet en skvett (ca 20/25 %) owatrololje + litt lynol- for å få dette skikkelig ned i porene i stålet.
Lar tørke ca et døgn
Et strøk til med sealer- ufortynnet - lar tørke godt- min. 2 døgn, men avhengig av temperatur og fuktighet..
Så- en "vanlig" grunning- (jeg bruker Glasurit tynningsbaserte lakkprodukter (ikke vannlakk)fordi det er meget bra rett og slett) som en forsegling oppå sealeren og under lakken- fordi sealeren kan reagere med vanlig lakk ("koke").
Orker du ikke sandblåse kan du pusse ned rusta med smergel og gå på med syrevasken direkte.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.