Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sånn er det på min også. Den er amerikansk, og har aldri vært registrert i Norge. Jeg skal registreringsbesiktige den på den såkalte "unntaksbestemmelsen", dvs biler som er bygget for USA og utenom EU området.
Da slipper jeg sideblinkers i forskjermene, trenger ikke engang bytte hovedlysene, som er av type "sealed beam" 60w/40W... MEN, jeg MÅ bygge om parklysene sånn at de lyser hvitt og blinker gult.
Kravet for å registrere min er at lysene har norske farger, og ikke noe annet.
Gule parklys er ikke lov.
Har ring og snakket med de som registreingsbesikter "unntaksbiler" ved Drammen trafikkstasjon.
Men forresten du.... de var blanke og fine i glasset da, det skal du ha!
PKD wrote:Nice, ville passe fint til Lexus-lyktene....
Er det en 21/5W pære i den store delen og 5W glassokkelpære i den lille slik som på originallykten?
Det er kun 1 orange 21/5W pære ... så jeg må nok bore hull i det lille "huset" når dette ikke er lov... da kan jeg velge hvor jeg vil ha blinklyset
De er meget blanke ja,
jeg synes bilen ser 10 år nyere ut med ny lakk og alle lys byttet... og fremdeles mener jeg at jeg ikke har forandret look'et til Mx5'en for mye!
Jeg ser at IL har laget et hull til en liten park-lyspære.... det må bli noe sånt!
Jeg gjordet det i går, på de matte stygge original-lyktene min!
Det =
Bore hull og monterte 5W parklys ytterst.
Koble om, slik at 21W tråden i 21/5w pæra kun er til blinklys, og den ytterste nye 5w pæra er til parklys.
Bytte 21/5w pæra til en norsk hvit en (Original var orange)
Så nå er det originalt europeisk, med klargjøring for å få 21w kjørelys og 5W parklys, og flytte blinklyset ut.
Kun å koble opp et vekslende rele og flytte noen ledninger.
Men, jeg må innregistrere bilen, og da skal det være originalt norsk lysopplegg!
Espen, hva koster de fine parklysene fra IL motorsport?
kodvaag wrote:
Bore hull og monterte 5W parklys ytterst.
Koble om, slik at 21W tråden i 21/5w pæra kun er til blinklys, og den ytterste nye 5w pæra er til parklys.
Bytte 21/5w pæra til en norsk hvit en (Original var orange)
Bruker du original sokkel i det ytterste (nye) hullet ?
Jeg har lyst å bruke ytterste til blink og innerste til park/kjørelys, men er ikke helt sikker siden jeg nå har lav profil lykter og bruker dem hele tiden... da er nesten vitsen vekke, det er bare det at det er finest med blink ytterst, må uansett ha et relé som slukker parklyset når vippene er på.
Jeg benyttet soklene fra side/skjerm blinkersen til en Mazda 323 F. Borret hull, og brukte dremel slipemaskin for å lage tre hakk til bajonettkoblingen.
Siden jeg hadde en usa utgave er sokkelen klar for pære med to glødetråder, det er bare å kople et rele som slukker 5w tråden når 21w tråden er tent, hvis ikke blir det skikkelig varmt i plastikklykta.
Hvis ikke du har pæreholder til to tråds pære går du på skroten og tar en fra en annen mazda som har park/kjørelys dag på en lykt. F eks 1990 Mazda 626. Da må du slipe vekk en av tre bajonettklør, så passer den og blir vanntett i lykten. Pluss at du må slipe vekk tre mm på innsiden av den tynneste kloa på sokkelen også.
Hvis du bruker en original tåkelysbryter fra en 1990 til 1994 mazda 323 så er det bare å plugge den i kontakten til høyre for cruice control main knappen. Å nei, du har jo ikke cruise, hehe, men du vet hvor jeg mener nå?
Men, du må endre supply til denne knappen, originalt er det kun +12v når du har nærlys tent, denne må du flytte til en plass du har strøm ved parklys OG motor i gang.
Da kan du kjøre med 21 w og stopper du motoren går den ned på 5w.
Tåkelysbryteren fungerer dermed slik at det er velgebryter mellom 21w eller 5w, men i tillegg må du vri hendelen på park.
Var sånn jeg hadde det på den røde, og sånn skal jeg ha det på den grønne...
Må bare innregistrere den i Norge først.
Jeg har en 323 tåkelysbryter som jeg brukte til grøftelysene som nå er vekke...
Jeg ønsker at parklysene kun skal virke når hendelen er vridd til park evt. at jeg kan bruke bryteren for å få kjørelys der.
Men ingen andre lys foran skal være tent når vippelysene er på, tror jeg skal klare meg med ett relé og 323-bryteren + sokkelen som du nevner, hvilken pære bruker du der? (ytterst der som jeg vil ha blink)
EspenSort92 wrote:Jeg har et par sånne pærer som jeg fikk av Dirk W.
Vil bruke noe sånt som blink men vet ikke om de går i det ytterste feltet....
Dersom du bruker en pære med art.nr. 35-15255 fra Biltema (sokkel 6 på denne siden http://www.biltema.no/products/product. ... emId=14555) kan du bruke den pæreholderen som sto i den ytterste delen på originallykten (samme sokkel).
Dette er samme type pære som står i det originale bremselyset, men svært vanskelig å få tak i på vanlige bensinstasjoner.
Tor det er den minste pæren du får med 21W, og siden du kan bruke samme pæreholderen som på originallykten blir det sikkert den enkleste løsningen. Det blir bare å bore et hull, og file noen små hakk til hakene på pæreholderen.
Du må selvfølgelig lakke pæren orange for å få riktig farge.
Bakdelen er selvfølgelig at du vil se pæren som en liten orange prikk inni der, i motsetning til den blå-aktige som du hadde på bildet.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
PKD wrote:
Dersom du bruker en pære med art.nr. 35-15255 fra Biltema (sokkel 6 på denne siden http://www.biltema.no/products/product. ... emId=14555) kan du bruke den pæreholderen som sto i den ytterste delen på originallykten (samme sokkel).
Dette er samme type pære som står i det originale bremselyset, men svært vanskelig å få tak i på vanlige bensinstasjoner.
Tor det er den minste pæren du får med 21W, og siden du kan bruke samme pæreholderen som på originallykten blir det sikkert den enkleste løsningen. Det blir bare å bore et hull, og file noen små hakk til hakene på pæreholderen.
Du må selvfølgelig lakke pæren orange for å få riktig farge.
Bakdelen er selvfølgelig at du vil se pæren som en liten orange prikk inni der, i motsetning til den blå-aktige som du hadde på bildet.
Det er dette jeg har gjort inntil jeg fikk de nye lyktene, men den pæren er i største laget, for hullet blir så stort at festene i sokkelen får nesten ingenting å ta tak i... med mindre de har begynt å selge den i riktig størrelse og 21w nå... lurer på hvordan sokkelen til 323'en ser ut.
På den ene lykten min ble hullet litt for stort når jeg gjorde denne modifikasjonen, og der klarer jeg å lirke ut pæreholderen ved å dra den til siden. Den sitter likevel fast nok til at den ikke faller ut av seg selv. På den andre er hullet akkurat stort nok til at jeg klarer å stikke inn pæren, og der sitter pæreholderen skikkelig fast.
En annen måte å gjøre det på er jo å plaste fast en pæreholder for store 21W pærer på baksiden. Siden disse pærene er ganske store, må du sikkert bygge det slik at bare selve hodet eller deler av det er inne i lykten. Altså plaste på pæreholderen ganske lang ut fra lykten på baksiden. Dersom du klarer å gjøre dette slik at selve pæreholderen ikke viser gjennom glasset fra utsiden, blir nok dette den peneste løsningen. Da kan du også bruke pærer som er blanke når de ikke lyser.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Har aldri jobbet med plast så jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne i så fall min far kan slikt men han er så jæ.... nøye at det tar for lang tid...
Men jeg fant ut at det er bedre uten parklys enn orange parklys, blir i alle fall ikke stoppet om purken skulle komme forbi! Så jeg har gjort det slik foreløpig:
Brukte bare den gamle kabelen som jeg lagde for å få blinkern ytterst, der satte jeg på kontakter som brukes til harddisk'er... så den var bare å snu rett rundt for å bytte om på park/blink