Silikonslangene suger seg sammen? ikke bra..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Silikonslangene suger seg sammen? ikke bra..

Post by Bambus »

Fikk skilter på bilen idag, men jeg lurer på om noe ikke er som det skal..

Motoren går på tomgang og ved pådrag men merker at den suger sammen trykk-gate slangene fra kompressor til innsug, eller hvertfall en av de..

Hva gjør dette? Og hvor alvorlig er det..?:\

Jeg har sjekket tenning, BB-lambdaen, trykklekkasjer etc. Alt virker OK. BB-lambdaen viser 14.6-15.2 på tomgang - har ikke fått kjørt og testet siden laptopen med com-port har elendig batteri:\

Åpnet oljepåfyllingslokket å der kom det ut litt trykk.. - Toppakning? - Hvordan skulle bilen da gå fint på tomgang, samt gå fint ved mid-full pedal? Er når jeg går av gassen det blir problemer. Eneste jeg ser på AF måleren er at bilen går på feit blanding ved rolig kjøring/rolig pådrag. Full pedal så er det ca der det skal være.

River meg i håret siden jeg har skrudd utallige timer for å få bilen klar til eu-kontroll og skilter..så skjer dette..Er IKKE min dag idag:(

Hjelp meg her gutter!
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Re: Silikonslangene suger seg sammen? ikke bra..

Post by mussa »

Hehe.. Det jeg veit er at Vidar sin gjorde akkurat det samme..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

Haha, det hørtes ikke lovende ut..

Så hva skjedde med han?:p

Er jo noe rart at bilen skal gå såpass som den gjør om toppakning eller andre ting har gått. Hadde ventilene gått til helvete så hadde neppe bilen gått så jevnt som den gjør heller..?
mussa
7200 RPM
7200 RPM

Post by mussa »

Han flira og lo og kjørte videre.. Hehe.. Var på vei hjem fra Brevik dette ble "vist frem".. (Han mista kompressorreima på veien og satte inn en ny)
Image
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2006 Suzuki XL7
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

tss:p

Reima mi står nå der enda den, så da er vel den utelukket:\

Driver å leter på nettet etter hva det kan være men jeg husker vel ikke hvordan jeg skriver "slangene suger seg sammen" på engelsk - lenge siden jeg har skrevet så mye engelsk..Står helt stille:D

Men hva kan være feil når jeg har noe trykk ut oljepåfyllingslokket?
mussa
7200 RPM
7200 RPM

Post by mussa »

Ja, dette var jo etter at reima var på igjen.. Tar dette litt fra hukommelsen så det er med en klype salt for dette var vel 4 år siden å vel så det.. Mener det var prat om litt slappe silikonslanger bare, men de var ikke flate hele tiden, men etter man hadde gitt gass så klemte de seg litt sammen en stund..
Ørlittegranne "trykk" ut av topplokket er vel ikke uvanlig, men det skal ikke være trykk i toppen vel.. Dette tar jeg fra 10 år gammelt-arkivet i hodet.. Hadde en Sierra med trykk i toppen, men det var sånn at påfyllingslokket spratt ut.. Det var utslitt motor og veivhusgasser som tok minste motstands vei..
En enkel måte å få litt oversikt over tilstanden til motor er en kompresjonstest, det er det skrevet en del om her på forumet.. :)
Min litt forenklede "regel", dog på orginalmotor som snart runder 300000km; Går motoren rent og pent på tomgang og under all kjøring, ingen ulyder og drivstoffbruket er normalt, målere viser det som er normalt, er motoren i grei form..
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2006 Suzuki XL7
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

Denne har en kompressor, har gått ca 190k . Har tenning på 8grader BTDC - 98blyfri bensin. Jeg har en lyd i motoren, samme lyd som når den er kald men forsvinner etter at oljetrykket har kommet seg litt. Er vel bare løfterene som er litt lite med til tider. For lyden kommer etter at jeg har gitt på litt og kjører litt rolig. Etter en stund vil lyden bli borte igjen. Kan jo hende det er tynn olje som er på for alt jeg vet. 10-40 olje.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

Kan dette være så enkelt som PCV ventilen?:O
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

dette er så enkelt som at du har flytta gasspjellet til før pressa, og da har du no sånt som 0.5-0.7bar vakum i de røra når du har lukket gasspjell.
eneste gode løsningen er å bygge ic rør med ca ingen silikone slanger. absolutt så korte strekk som mulig. Dette er ikke no tema på turbo biler da spjellet fortsatt sitter på innsuget..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

Så dette er normalt?:) Supert, har et par intercoolere liggende som kanskje kan brukes:) Må si at når bilen fungerer som den skal så er den jo hysterisk å kjøre:D
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Helt normalt, ikke noe å bry seg med, kvalitet slanger er nok en fordel da dem får litt extra slitasje ved inn og utsugning,. Hadde det samme selv, ikke noe reduksjon av power eller noenting.. eg bygde om med sveising av rør og kortere silikonslanger..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

Er slanger jeg kjøpte inn fra 034motorsport.com når jeg drev å trimma en audi S4 2.2t jeg hadde. Er 4-lags silikon slanger så dem skal være av bra kvalitet:)

Nei, men må jeg begynne å fikse rør så kommer jeg til å montere intercooler også. Gidder ikke bygge om flere ganger enn nødvendig:p

Men jeg ser jo at bilen går veldig fett på blandingen så lurer på om det kan være flere ting som gjør dette?

Simulerer narrowband lambdaen via Innovate LC-1 kitet jeg har montert men hvis ikke dette fungerer så vil det jo bli helt feil uansett. For virker som det er bra mye drivstoff inne i bildet ved rolig kjøring / pådrag:\
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Bruker du et smalbåndssignal som kilde for justering av blanding?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM

Post by Bambus »

Nei, kjører bredbåndslambdaen som den skal og simulerer narrowband med ene analog utgangen på LC-1 kitet. Klarte å rassere org sensoren når jeg skulle ha den ut så må evt få tak i en ny en å kjøre med om jeg skal koble bort BB-kitet:P

Men bilen nykker og virker å gå veldig ujevnt til tider, noe som er meget irriterende når man er ute å lufter herligheten:p Må liksom gi på litt forsiktig for så å slippe gassen igjen, dette må jeg gjenta for å få en fin gange på lav fart/turtall..
Post Reply