Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Nå har jeg nylig skiftet kløtsj og lager, dette regnet jeg med skulle fikse problemet mitt med skrike lyden det kom ifra midt under bilen (Lyden var i fri, når jeg ga litt gass i første og sikkert i de andre girene også men da tar jo motorlyden over, den blir højere og mer skrikete de første 2/3 cm når jeg trykker inn pedalen men forsvinner helt når koblingen er helt inne) men den er der forsatt, hadde en kort periode hvor den var vekke (kan godt hende jeg ikke har hørt den) men nå er den helt tilbake. Lyden kan minnes samme type skrike lyd man har ifra viftereimen når den er slitt, bare svakere og ifra under bilen. Jeg er redd girkassen min er slitt, selv om girene er fast, ingen sluring og ellers ikke noe farlige lyder når jeg kjører normalt.
Hva kan dette være? Er det giren eller er det noe annet, billigere og lettere å reperarere?
Evt. hvis jeg skulle være så uheldig å måtte skifte girkasse, hva vil dette koste? Og kan jeg da kjøpe en 1,8L girkasse for å få noe mer slitesterkt?
Antar det er clutchlagerert du har skiftet, og ikke svinghjulslageret? Antar det er dette lyden kommer fra, iallefall opplevd jeg samme symptom/feil på en Opel en gang i tiden. I tilfelle må du ut igjen med gearkassen, dessverre...
Som nevnt tidligere... neppe noe problem med selve girkassen. Disse er ganske solide. Tåler fint 250+ hk.
Finnes heller ikke noe 1,8 girkasse da alle 5-trinns manuelle kasser er like på NA/NB.
Det finnes derimot en 6-trinns kasse på de senere NB-modellene+ 99 10th AE. Disse tåler visstnok mer, men er ikke så gode å gire med iflg kjennere.
Så så lenge girkassa er tight og fin så la den være ihvertfall. Sjekk heller utløserlagre, svinghjul etc.
Magster
'92 NA 1,6 BRG "Schnell" FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Takker masser for svar! Tar lett ned girkassen hvis det er snakk om ett lager som skal skiftes. Har bare lite lyst å skifte hele kassen nå som jeg endelig har fått satt av litt penger til effektøkende modifikasjoner