Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Driver å leser en del om link ECU nå da. Nå har jeg lært litt om noen av funksjonene, men det er nok en stund til før jeg kan foreta noen justeringer.
Det jeg lurte på er hva slags trykk dere med turbo bruker, og om dere har målt AFR??? Jeg sjekket min i stad og jeg hadde en spenning på over 1,0V. ( Rundt 1,05V) Det er jo ganske fet blanding. DA ladder jeg 10psi. (10 / 14,7 = 0,68bar)
I manualen står det at 0,88V = CO%-8,0+ = ca 11:1 A/F
Små spennings utslag gir jo veldig store A/F utslag.
uansett er den orginale lambda sonden ræva å justere etter.. skal du gjøre det er du egentlig avhengig av bredbåndslambda.. har ikke målt signalet på min(med link osv) ved samme trykk som deg, så har ikke no sammenligningsgrunnlag.
men vil tru oppsettet i linken er "safe" , og dermed litt rikere enn det som er helt optimalt, men på an ennen siden litt tryggere...
jeg kjører forresten på mellom 0.7 og 0.9 bar avhengig av dagsform osv :Pbør nesten opp i såpass for at det skal flytte seg no
fint vinterprosjekt å montere link, da har du veeldig god tid.. ta deg den ekstra jobben med å bygge om til sekvensiellt styrte dyser osv..
jeg har faktisk ikke USB-link enda jeg. må kjøpe den i vinter så jeg og kan leke med div pc program mot linken
HF-mx5T wrote:uansett er den orginale lambda sonden ræva å justere etter.. skal du gjøre det er du egentlig avhengig av bredbåndslambda.. har ikke målt signalet på min(med link osv) ved samme trykk som deg, så har ikke no sammenligningsgrunnlag.
men vil tru oppsettet i linken er "safe" , og dermed litt rikere enn det som er helt optimalt, men på an ennen siden litt tryggere...
jeg kjører forresten på mellom 0.7 og 0.9 bar avhengig av dagsform osv :Pbør nesten opp i såpass for at det skal flytte seg no
I FMII kitet følger det jo med en lamda sonde med fire ledninger, villa da tro at den er grei nok. Fyin' Miata skal jo liksom levere ganske trygge og bra kit etter det jeg har skjønt.
Eterhvert skal jeg loade frem det turbo oppsette som følger med link ECU'n og se om det er no forskjell på AF. Vet om flere 200 sx'er som bremser 270-300hk, og de ligger rundt 11-12 i AF hvis jeg husker riktig. Men om det er ideel AF vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg har alt for fet blanding nå. (ligger sikkert langt under 10:1)
I manualen står det at det bør være ca 0,89v ved High boost. Det blir ca 11:1 i AF.
Vil ikke kjøre med så mye mer trykk nå fordi det står på en effekt potte til en NA motor, og en NA motor skal jo ha en viss motstand i eksosen. Også er det en struping pga mindre dia. på cat. replacement røret. Skal bytte ut med et mer "free flow" anlegg etterhvert.
bare husk at det er stor forskjell på en bredbånds lambda og en "normal" sonde sånn som den i FM2 kittet(jeg har sånn jeg og).. de normale reagerer tregt, er ikke glad i stor varme og er kun nøyaktige akurat rundt "midten" av måle området..
Er en grunn til at det står i manualen til linken at man ikke skal kjøre autotune under ladetrykk uten bredbåndslambda..
for fintuning bruker man skikkelig utstyr. enkelt og greit..
jeg kjører standard oppsettet på min link(på alle deler av mappet som er over 0 i trykk)
sekvensielt styrte dyser = en og en dyse styres individuellt, og åpner akurat når ventilene ved den dysa er åpne.. bedre drivstofføkonomi og "snillere" gange på småkjøring er noen fordeler...
orginalt styres alle dysene samla..
er ikke så mye jobb, noe omlodding av kabelmatta til dysene og to ekstra ledninger igjennom torpedovegg. står nøye beskrevet i manualen til linken.
Du skal ikke stole på lambda'n din når du har ladetrykk!! den er fin fin opp til 0 psi, over det skal du stole på FM eventuelt skaffe deg bredbåndsutstyr! Poenget med forvarmet lambda (fire ledninger) er at den oppnår raskere driftstemp, og er mer nøyaktig med en gang (reagerer raskere), men er likevel ikke noe å stole på med ladetrykk..
Jeg prøvde meg fram med dette en gang, å justere etter lambda når jeg ladet på, og det resulterte bare i masse tenningsbank!
Dette står også i brukerveiledningen til flyin' miata!
OBS!
-Edit- der var det kommet ett innlegg allerde ja..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Hvis du laver måleren til en trykladet motor skal farverne se sådan ud.
Fed 1000mV
OK 900 mV
OK 800 mV
Mager 700 mV
Mager 600 mV
Mager 500 mV
Mager 400 mV
Mager 300 mV
Meget mager 200 mV
Meget mager 100 mV
Da blir det helt klart å laste fram FM oppsettet asap. (skulle bare ønske jeg hadde klister hjerne, for da er det så mye enklere å skjønne seg på den Link hjernen)
Enig i at AF-målere ikke er noe å tune etter, men å bruke dem som varselinstrument er ikke dumt. Du vil helst ikke se mager blanding under lading.
Når det er sagt er ikke originalmappingen til FM verdt mer enn 180-200 rwhp. Maks! Bensinkvaliteten over there gjør at FM velger fet blanding og lav tenning. Når jeg oppgraderte fra BEGI 4.2 til FM2 med standard mapping og autotuning opplevde jeg faktisk at FM2ern føltes betydelig slappere. Jeg fikk så Ken Hill på FM til å lage en ny mapping til meg basert på egen datalogging med Miatalinklab, og med denne som grunnlag begynte fintuningen. Forskjellen er ganske utrolig!
Så til de av dere som kjører Link direkte fra boksen; dere har vanvittig mye mer å hente. Bilen min er raskere på 9PSI nå enn den var på 12PSI utunet, og 12PSI nå rekker ganske bra.
Kjempe tips! Det har jeg faktisk aldri tenkt på at FM mappen sikkert er fintunet rundt 91 oktan. 98 oktan er jo "race fuel" i deres øyne.
Har Miatalink de samme funksjonene og utgående signaler som LinkPlus ?
Jeg har lest litt i manueln (v 14. ) og den har jo mye snacks!
- Flatshift
- Launch control
- uttak for shiftlight
- Signal for water spray på IC
++
Vil Miatalink også ha dette eller er det kun standalone versjonen som har slikt ?`
arildh wrote:Det har jeg faktisk aldri tenkt på at FM mappen sikkert er fintunet rundt 91 oktan. 98 oktan er jo "race fuel" i deres øyne.
Jeg er enig med Tormod i at bensinkvaliteten i USA er så som så med, og vet at "out of box" oppsettetene til de ulike leverandørene ofte er satt opp med forholdsvis stor toleranse i forhold til kvalitet og tenning.
MEN, la deg ikke lure av 91 oktan benevnelsen i USA. Etter hva jeg har forstått opereres det med 2 standarder på dette, og 91 oktan i USA tilsvarer ca. 95 oktan i Europa. 93 oktan som også selges i USA er visstnok faktisk litt over "vår" 98 oktan, men blir ikke solgt på alle stasjoner..
Forøvrig har jeg en JR Air/Fuel Ratio måler som så mange andre her har nevnt ikke er noe å tune bensintrykket etter, men som også Tormod nevner gir den likevel meg noelunde kontroll på om jeg kjører magert eller ikke under boost. Har også montert Flyin Miata sin 4-lednings lamda-sonde, og jeg fikk mye mer stabile signaler på Air/Fuel Ratio måleren med den, samt at som også er nevnt her, den blir fortere varm og begynner å fungere omtrent med det samme.
jeg har kjørt uten usb-linken i sommer, altså uten muligheten for pc tilkobling.. og merker at mappet er noe rikt ja. også synlig fra utsiden som noe svart(bensin) røyk på banekjøring. skal fintunes skikkelig til våren..