Trenger råd og tips

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Randi
0 RPM
0 RPM
Posts: 17
Joined: 15 Sep 2004, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Trenger råd og tips

Post by Randi »

Etter å ha kjørt "fornuftig" bil i mange år, har jeg nå realisert en gammel drøm om å ha bil bare for gledens skyld. I neste uke blir jeg den svært forventningsfulle og lykkelige eier av en 96-mod MX5! O hjul med din glede! Dermed starter en bratt lærekurve, og her trenger jeg hjelp fra dere. Jeg kan ikke mer om bil enn hvordan man kjører den. Og jeg har tenkt å kjøre min året rundt. Jeg har sett at vinterlagring er et interessant tema. Men kan noen gi meg tips om og erfaring fra vinterdrift? Som sagt er jeg helt novise, så selv de enkleste råd vil bli tatt godt imot.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Hei! gratulerer med ny bil :)

Jeg kjører mx5 året rundt, ingen problemer, men viss du ikke har kjørt bakhjuls trekk på glatten før kan det være greit og finne en stor åpen plass så snart snøen kommer å leke litt... Veldig ok å ha testet litt under trygge omgivelser ført :) (gøy er det åg :) )

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Randi
0 RPM
0 RPM
Posts: 17
Joined: 15 Sep 2004, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Randi »

Takk! Det var nok et lurt tips, for jeg har alltid kjørt forhjulstrekk. Er det noen anbefalte dekktyper (piggfri)? Og hvordan steller man kalesjen?

Randi
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Grattis!
MX-5 er ikke noe problem på vinter`n. Den sier tidlig i fra før det slipper, og er lett å hente inn når den gjør det. Tectyl-behandling er å anbefale, samt å vaske/impregnere soft-topen regelmessig ( hvis du ikke har hard-top da.. ) Ikke bruk is-skrapa på plast vinduet....
-96 modellen jeg hadde før gikk på piggfritt, og det funka bra. Det fulgte med pigg på den nye, så det blir en ny opplevelse. Ikke så mye å passe seg for egentlig. Bare tut og kjør!
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Gratulerer med ny bil.

I tillegg til det "Motorhead" nevner over med isskrape, vil jeg også advare deg mot å legge ned taket når det er kaldt og frost ute. Det er da lett å få sprekker i kalesjen og bakvinduet (hvis du har plastvindu bak). Dersom du bare MÅ ha kalesjen ned engang i løpet av vinteren er det lurt å enten kjøre den inn i et parkeringshus eller garasje som er varm en stund først, eller kjøre med varmeapparatet på fullt såpass lenge at du er sikkerpå at kalesjen er blitt myk nok.

Jeg kjørte med kalesje de 2 første vinterene, men har siden kjørt med hardtop i vinterhalvåret. Selv om det fint går an å kjøre med kun kalesje gjennom kalde vintere, vil jeg likevel anbefale deg å vurdere en hardtop med tid og stunder. Ikke bare synes jeg bilen blir penere med hardtop på, men du oppnår også gevinster ved at bilen er mer lyd og kulde isolert, og føles stivere og mer solid. Du sparer også kalesjen og bakvinduet for snø og frost, og forlenger da levetiden på disse.

Forøvrig kjører jeg med piggfrie vinterdekk i dimensjonen 185/60-14 og har ikke hatt noen problemer med å komme meg opp bratte bakker. Men, som nevnt over her; bilen har bakhjulsdrift, så den kan nok slenge ut litt med rumpa hvis du er litt for brå på gassen i rundkjøringer etc. Det er likevel ikke farlig, og enkelt å ta inn hvis du har øvd deg litt i trygge omgivelser.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Randi
0 RPM
0 RPM
Posts: 17
Joined: 15 Sep 2004, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Randi »

Takk for gode råd. :D Blir nok å se på en bane til vinteren, det er en del tekniske kjøreferdigheter som må friskes opp. Bilde av bilen kommer etterhvert. Og helt sikkert nye spørsmål!
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

kan være kjekt å legge noe dødvekt bak i baggasjerommet. Selv la jeg en 20kg sekk bak. Tok ikke så stor plass, så det gikk bra. Hardtop er som sagt ganske kjekt. Dette blir min andre vinter med Mx5, så jeg skal nok finne meg en liten plass hvor en kan leke seg litt, og lære seg å kjenne bilen på vinterføre. Ellers er det ikke stort en trenger å tenke på. Bare pass på batterinivået før kulda setter inn.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hjelper med dødvekt ja.. Brukte noen lodd til traktor forrige vinter.. Kom meg stortsett fram med de elendige vinterdekka mine..
Gleder meg til en ny sesong med NYE vinterdekk...
m1chael wrote:kan være kjekt å legge noe dødvekt bak i baggasjerommet. Selv la jeg en 20kg sekk bak. Tok ikke så stor plass, så det gikk bra. Hardtop er som sagt ganske kjekt. Dette blir min andre vinter med Mx5, så jeg skal nok finne meg en liten plass hvor en kan leke seg litt, og lære seg å kjenne bilen på vinterføre. Ellers er det ikke stort en trenger å tenke på. Bare pass på batterinivået før kulda setter inn.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

En skal imidlertid være ytterst forsiktig med å lesse for mye vekt bak i bilen, så vær varsom. Bilen kan bli MYE vanskeligere å rette opp igjen hvis en får overstyring.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Randi wrote:Takk! Det var nok et lurt tips, for jeg har alltid kjørt forhjulstrekk. Er det noen anbefalte dekktyper (piggfri)? Og hvordan steller man kalesjen?

Randi
Kalesjen vasker jeg med grønnsåpe ( masse skum ) og børster lett med en børste. Sprayer på Armor All som jeg jevner utover med svamp. Sikkert mange andre indianertriks ute og går også, men kalsejen på gamlebilen er fin fin ennå! Bakruta klarte forrige eier å herpe, men den har ikke blitt værre etter at jeg overtok den i 2001.

Vektfordelinga i bilen er så godt som 50/50, så jeg hadde ikke lagt noe ekstra vekt i bagasjerommet! Jeg satt på med en 911 som snurra på Nurburgring i sommer og fikk oppleve "slegge-effekten"... Skal du kjøre på veger som er vanskelig å ta seg fram på, ville jeg heller hatt gripetak/kjetting/autosokk e.l. liggende baki.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

motorhead wrote: Vektfordelinga i bilen er så godt som 50/50, så jeg hadde ikke lagt noe ekstra vekt i bagasjerommet! Jeg satt på med en 911 som snurra på Nurburgring i sommer og fikk oppleve "slegge-effekten"
Det er grunnen til at jeg også ALDRI legger tung vekt i bagasjerommet på vinterføre. Har også opplevd "slegge-effekten" på biler som har vektfordeling som er tyngre bak en framme, og selv ikke om du heter Solberg til etternavn klarer en å rette opp slikt på vinterføre.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply