Som topic sier så skal jeg bytte toppakning på sølvbilen og lurer på om 1.6 literen har strekkbolter eller om jeg kan bruke boltene pånytt?
Dette er en budsjettbil så orker ikke legge mer penger enn nødvendig ned i denne.
Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Moderator: Styremedlemmer
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Skulle jeg spart penger, så hadde jeg ikke valgt å gjøre det der..
99% sikker på at det ikke er strekkbolter.
99% sikker på at det ikke er strekkbolter.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Bilen bruker litt mer olje en normalt og det forsvinner litt kjølevæske. Siden jeg uansett må bytte registerreim og eksos manifoilpakning så er jeg jo halvveis på toppjobben, så da kan jeg jo liksågreit rive av toppen å sjekke tilstanden. Har liggende et komplett slipesett så da er koster det ikke mer enn noen timer ekstra med jobb og det er det nok verdt
Men om det skulle være strekkbolter så bytter jeg selvfølgelig boltene også. Det billigste er som oftest å gjøre alt ordentlig fra starten av.

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- KjetilJ
- 0 RPM
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2010, 01:38
- Medlemsnummer: 851
- Location: Sørum
- Status: Offline
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
I følge verksted håndboka er det ikke strekk bolter og du trenger derfor ikke bytte dem.
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Mente at jeg ikke ville spart penger på å la være å bytte boltene når jeg tar av toppen 
Når jeg leste setninga nå, så merka jeg hvor dårlig den egentlig var.

Når jeg leste setninga nå, så merka jeg hvor dårlig den egentlig var.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Jeg ville sjekke om blokka og toppen er plan. Evt slipt topp og blokk etterbehov. Kjøpt ARP bolter (Mener det heter head bolts, mainbolt er vel for veiva ? Men ikke stol på meg, jeg kjøpte feil første gang og har dermed ARP bolter både til Veiv og topp
)
Fordelen slik jeg ser det. Er at det er lettere å montere pakningen uten å skade den med bolter som stikker opp..
En annen fordel er at boltene skal være litt kraftigere med tanke på overlading.
Eneste ulempen er at du må av med CAS for å sette på toppen, og en medfølgende tenningsjustering...
Men klarer du å skifte toppakning selv, klarer du å justere tenninga også.

Fordelen slik jeg ser det. Er at det er lettere å montere pakningen uten å skade den med bolter som stikker opp..
En annen fordel er at boltene skal være litt kraftigere med tanke på overlading.
Eneste ulempen er at du må av med CAS for å sette på toppen, og en medfølgende tenningsjustering...
Men klarer du å skifte toppakning selv, klarer du å justere tenninga også.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Skal gå over både topp og blokk med rettholdt før det blir klasket sammen ja.
Denne bilen vil nok forbli orginal motormessig så lenge jeg har den, så det blir ikke behov for noe ARP bolter. Hadde det vært strekkbolter og jeg uansett måtte ha byttet disse hadde jeg nok gått for ARP, men så lenge det ikke er strekkbolter satser jeg på at det fungerer bra å bare rense gjengene på både blokk og bolter og bruke disse om igjen. Tror nok det skal gå bra å unngå å skade toppakningen selv med orginalbolter, har byttet utallige toppakninger på andre biler i tiden jeg jobbet som bilmekaniker uten å skade pakningen, kan ikke tenke meg at disse bilene er noe hokus pokus å bytte toppakning på.
Tenningen må jeg uansett justere siden jeg skal plukke av megasquirt'en og gjøre denne bilen helt orginal. (den røde bilen skal få sprutet samtidig som jeg monterer m45 pressa)
Denne bilen vil nok forbli orginal motormessig så lenge jeg har den, så det blir ikke behov for noe ARP bolter. Hadde det vært strekkbolter og jeg uansett måtte ha byttet disse hadde jeg nok gått for ARP, men så lenge det ikke er strekkbolter satser jeg på at det fungerer bra å bare rense gjengene på både blokk og bolter og bruke disse om igjen. Tror nok det skal gå bra å unngå å skade toppakningen selv med orginalbolter, har byttet utallige toppakninger på andre biler i tiden jeg jobbet som bilmekaniker uten å skade pakningen, kan ikke tenke meg at disse bilene er noe hokus pokus å bytte toppakning på.
Tenningen må jeg uansett justere siden jeg skal plukke av megasquirt'en og gjøre denne bilen helt orginal. (den røde bilen skal få sprutet samtidig som jeg monterer m45 pressa)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: Må man bytte toppbolter på 1.6 literen?
Hehe, Da endte jeg opp med å tolke setningen rett tilslutt, selv om jeg ikke klarte å bestemme meg heelt for hvordan jeg skulle tolke denLoKi wrote:Mente at jeg ikke ville spart penger på å la være å bytte boltene når jeg tar av toppen
Når jeg leste setninga nå, så merka jeg hvor dårlig den egentlig var.


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542