Hei!
Kan ikke så veldig mye, men jeg skal ta steget å bytte hele hjulspindelen på høyre side bak. Byttedelen er komplett m/hjulnav og hjullager (kommer fra høgger'n og virker som den er i god stand).
Så lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram?:
-Heise bilen opp og sette bukker under
-Løsne hjulet
-løsne bremsekloa/kalipperen
-fjerne bremseskiva
-løsne først senterbolten (har hørt at det er no dritt)
-løsne 2 lang-boltene som går gjennom hullene vist på bildet: http://www.eurofoto.no/show_image_strea ... 527&dy=395
-Er det riktig så langt (jeg har ikke abs!)??
-Men så kommer mitt store spm,,, hvordan løsne drivakselen fra spindelen, eller blir den løs når man tar senterbolten??Er det bare å nappe spindelen ut/vekk fra bilen for å løsne spindelen fra drivakselen??
-monterer så byttedel i omvendt rekkefølge, hva er viktig å huske på(bytte til ny senterbolt vet jeg om), hvor bør man smøre opp/fyllle opp med fett (og hvor mye fett) (hjullagerfett/hva slags fett??),
Håper noen kan ta seg tid til å gi et allright svar her, det hadde vært veldig bra! Og forresten hva er grunnen til at forumet har så lav aktivitet for tiden? Har folk vinterlagra bilen og interessen og gått i dvale?
Hilsen daniel
Bytte av hjulspindel....hjelp??
Moderator: Styremedlemmer
Bytte av hjulspindel....hjelp??
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
-
- Status: Offline
trikset for å ta løs senterbolten er å løsne den med bilen på bakken og hjulet på, bare sprett ut senterkoppen. inn med pipe , latmannsarm og lang forlenger, mens noen står på bremsene. funker hver gang.. når den bolten er løs kan du bare tappe akselpinnen som stikker ut litt med en hammer, så løsner den lett....
det største problemet blir å få løs den nederste bolten som holder spindel til bærearm. de sitter noe så inni helv... godt fastrusta som oftest..
det største problemet blir å få løs den nederste bolten som holder spindel til bærearm. de sitter noe så inni helv... godt fastrusta som oftest..
javel
men akseltappen som stikker ut blir stående igjen hvis jeg har forstått riktig???
Men kunne du/noen andre svare meg på dettte med fett, burde jeg sette inn f.eks akseltappen med hjullagerfett eller annet fett??? kline litt rundt hjullageret???
Men kunne du/noen andre svare meg på dettte med fett, burde jeg sette inn f.eks akseltappen med hjullagerfett eller annet fett??? kline litt rundt hjullageret???
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391