Oljelekk...!!!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Oljelekk...!!!!

Post by Daniel »

Hei!

For under 10 000km var min miata på mazda i drammen og skifet clutch, simring mellom motor og koplingshus (girkasse), bunnpankning + litt annet.
Saken er at det en stund har dryppet olje (lite, men jevnlig på tomgang) mellom motor, og koplingshus (girkasse). Har sikkert vært slik siden den var der og bytttet simringen osv.
Var hos mazda i drammen netopp og de så på det og mente det var oljelekk mellom motor og clutchus de og, ikke toppakningen som er gåen.

De sa at det kunne være:
-Slark i et av veivas lagre som gjorde at veiva bevegde seg og skapte lekkasje fra simringen (jeg må betale kontroll og eventuell skift hvis dette er feilen)
-Feil på simring (feilprod, feil del osv) - Er det det, så betaler de rep. - da går det som garantisak
-Feil/uforsiktig/gal montering av mekaniker (de bataler hvis det er dette)
-Rift i (spor i) veiva etter gammel simring som satt der før (er dette feilen må jeg betale)
-Lekkasje fra bunnpakning i bakkant på motor mot koplingshuset (girkassa) -er det feilen betaler de

Kan jeg utelukke noen av punktene over?? Noen som er lite sannsynelig eller usansynelig??

Forresten mente han på mazda drammen at simringen sist gang ble byttet pga oljelekk.....

Jeg tror mest sannsynlig at feilen ligger på deres side, men hva tror dere, hva er vanelig, mest sannsynelig i dette tilfellet???

Når jeg stilte han på mazda drammen disse spørsmål: hva er vanelig, mest sannsynelig??? Fikk jeg ikke noe skikkelig svar, bare at det var vanskelig å si, vanskelig å se osv,,blablabla

Håper noen kan hjelpe meg å ta en vurdering, i verste fall må jeg ut med 5-6000 for noe jeg kan klare å leve med (etterfylle litt olje) eller så blir det i beste fall gratis.
Jeg har passe stram økonomi så 6000 kr er mye for meg og ville heller brukt de kronene på noe annet!

Hva ville du gjort i mitt tilfelle?? Hjelp,,, dette er en vanskelig situasjon!

Hilsen Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Har samme oljelekasje selv.
Men venter til at klutchen skal skiftes med å få gjort noe med det.

Fyller heller etter med olje, eller skifter olje.

er du NAF medlem ville jeg tatt kontakt med dem (juridisk avd.) for å høre på hva du har rett til.
Oppsto lekasjen etter reparasjonen. Så må det da være verkstedet sin feil ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

rift på veiva etter gammel simmering kan man nok utelukke mer eller mindre, isåfall skyldes det nok rift i forbindelse med demontering av simmeringen... En annen finurlig ting jeg så her når jeg leste innlegget ditt igjen, var at de hevder å ha byttet bunnpannepakning... gjør følgende: ring mazda og spør om delenummeret på den pakningen... Det får du ikke, hvorfor ikke, for den eksisterer ikke lenger... 8O Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk når jeg skulle kjøpe ny. Fikk opplyst at de kun brukte pakningsguffe på dette. Min løsning ble jo da å kjøpe ett komplett pakningsett fra en ekstern leverandør, noe som ble mektig dyrt i forhold .. (og som viste seg å ikke bli særlig mer tett, men en kombinasjon av pakning og pakningsguffe skal nok gjøre susen). Men jeg tviler på at de har kjøpt ett komplett pakningsett hos en "piratleverandør" for å bytte to pakninger for deg.. :roll:

Mer svar har du vel allerede lest på PM ;)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Post Reply