SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

Jeg har nettopp vært og tittet på en litt slitt MX5 (ikke miata). Det er ikke fordi min gode gamle skal skiftes ut, men jeg har hjulpet en kjenning med å "se på bil"(tm).

Den hadde litt rust i bakkant av kanalen på førersiden. Jeg er ikke sikker på priser på lakkering, men vil tippe at sveis + lakkering bør kunne ordnes for maksimum 5-6000. Er jeg helt på jordet?

Jeg har aldri kjørt en MX5 med abs-bremser. Er det forventet at pedalen skal føles svampete? Jeg tømte servoen for luft og pedalen ble ganske fast. Problem med servo, eller er det slik det skal være med ABS?

Bilen går på eibach-fjærer. (skrevet inn i vognkortet). De framre er så korte at bilen kjører -nærmest- på bumpstop'en. Når forhjula er på bakken var det ikke mulig å se noe av "den blanke stanga". Jeg er ikke sikker på om det i det hele tatt er noe vandring i det hele tatt.

Jeg vet at jeg ville ha skiftet dem med andre fjærer (eller kortere bumpstops) ganske med en gang, men kan støtdemperfestene ha fått skader?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by 2re »

Når det gjelder ABS: Nei :!:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

2re wrote:Når det gjelder ABS: Nei :!:
Takk.

Mer undersøkelser må til.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by Tonny_B »

Nettopp svaisa og lakkert kanaler bake. Pris 10k men kan vel varierer fra plass til plass.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

Tonny_B wrote:Nettopp svaisa og lakkert kanaler bake. Pris 10k men kan vel varierer fra plass til plass.
Var dette begge sider?

Hvor høyt opp måtte de gå da de skiftet stål? Over kanalen?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by Tonny_B »

midget77 wrote:
Tonny_B wrote:Nettopp svaisa og lakkert kanaler bake. Pris 10k men kan vel varierer fra plass til plass.
Var dette begge sider?

Hvor høyt opp måtte de gå da de skiftet stål? Over kanalen?
Skiftet stålet kun i kanalen på begge sider. Var vel ikke 10 blank, var 9,5k vi ble enige om.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

Takk for info.

Det som jeg hittil ikke har fått vite noe om er om senkefjærene forran kan ha skadet bilen.

Plata oppå demperen så for meg ut som om den hadde fått juling.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by nope-mx5 »

Eibach er crap på mx5, ingen tvil om det.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote:Eibach er crap på mx5, ingen tvil om det.

-n
Har du prøvd ?
(eller er det noe du har lest ?)

Erik
Som her prøvd Eibach (30% hardere en stock fjærer) i noen år
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

@Erik. Brukte du en annen bumpstop på eibach-fjærene? Jeg husker at det var en diskusjon om dette i forbindelse med bilsteindemperne på en av bilene dine.

Kombinasjonen som sto på den bilen jeg snakker om hadde tilnærmet ingen ordinær fjærvandring foran. Det virket som om den eneste fjærvandringen denne bilen hadde var kombinasjonen bumpstop og fjær. Bak var den bare hard.

Følelsen i bilen var ganske lik den man har i en Citroen når man kjører med full høyde eller uten høyde i det hele tatt. (Jeg har hatt 2 stk GS og en BX, så citroenfjæring med trykkfeil kjenner jeg godt til :D ).

Vil dette kunne bøye øvre feste på støtdemper. Jeg har sett det nevnt på miata.net, men vet ikke om det skal mer til enn dette for at for store belastninger skal forekomme.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

midget77 wrote:@Erik. Brukte du en annen bumpstop på eibach-fjærene? Jeg husker at det var en diskusjon om dette i forbindelse med bilsteindemperne på en av bilene dine.
Du må skille mellom fjærer, senking, støtdempere, topmounts, og bumpstop !

De Eibach fjærer som man som oftest refererer til (det er flere) er ca 30% stivere en originale, og noe kortere.
Hvis disse blir montert på f.eks. Koni-Sport på nederste hakk for fjærskåla (Koni har flere hakk å velge mellom), DA kan du få et problem med originale bumpstop.

Det er altså en kombinasjon mellom fjæringsstivhet, fjærlengde, støtdemper (høyde og stivhet), topmounts OG bumpstopp.
Det blir meningsløst å si at Eibach-fjærer er ubrukelige fordi de kjører på bumpstop.
Ingen problem å få enhver fjær til å bli ubrikelig, bare man monterer dem feil.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

Jeg sier ikke noe om ubrukelig eller ikke.

Jeg har ikke tidligere hatt noe med en senket bil å gjøre.

Jeg vet ikke hvilke dempere det er på den bilen jeg snakker om.

Jeg observerte bare at det var liten fjæringsvandring på akkurat den bilen, og lurte på om
a) det kunne skade noe, og
b) Hva du gjorde for å unngå det som jeg så som en utfordring på denne bilen.

Jeg vet at du har satt deg inn i disse tingene. Han som eide den bilen hadde ikke satt seg inn i noe som hadde med dette å gjøre. Bilen hadde blant annet for lite olje på motoren!Det får meg til å tro (kanskje ikke med rette) at han ikke visste nok om mx5'er.

Han fortalte at det ikke var han som hadde satt på fjærene, de satt på da bilen ble importert. De er skrevet inn i vognkortet.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

midget77 wrote:Jeg sier ikke noe om ubrukelig eller ikke.

Jeg har ikke tidligere hatt noe med en senket bil å gjøre.

Jeg vet ikke hvilke dempere det er på den bilen jeg snakker om.

Jeg observerte bare at det var liten fjæringsvandring på akkurat den bilen, og lurte på om
a) det kunne skade noe, og
b) Hva du gjorde for å unngå det som jeg så som en utfordring på denne bilen.

Jeg vet at du har satt deg inn i disse tingene. Han som eide den bilen hadde ikke satt seg inn i noe som hadde med dette å gjøre. Bilen hadde blant annet for lite olje på motoren!Det får meg til å tro (kanskje ikke med rette) at han ikke visste nok om mx5'er.

Han fortalte at det ikke var han som hadde satt på fjærene, de satt på da bilen ble importert. De er skrevet inn i vognkortet.
Jeg har ikke sagt at du har sagt ......(men i denne tråden er det noen som sier......) :wink:

Utrolig vanskelig å si noe om hva man skal gjøre når man ikke vet hva som sitter på bilen.
Men hvis det er Koni-sport og hvis de er satt på nederste fjærskål-høyde, SÅ ville jeg satt de på det øverste hakket.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: SPM: Pris på rustsveising, om abs-bremser og senkefærer.

Post by midget77 »

Skal coilovers /justerbare fjærer skrives inn i vognkortet? Det er jo ikke standard.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote:Eibach er crap på mx5, ingen tvil om det.

-n
Har du prøvd ?
(eller er det noe du har lest ?)

Erik
Som her prøvd Eibach (30% hardere en stock fjærer) i noen år
Bilen min hadde Eibach fjærer når jeg kjøpte den.
Kjørte på det i ca. 1 mnd, og var da lei av å slå nedi på normale norske veier.
(For ikke snakke om å nesten konstant ligge på bumpstops...)
Hjelper ikke at de er bittelitt stivere, når de er altfor korte iforhold til hvor myke de faktisk er.
Byttet til FM fjærer, og alle problemene ble borte, og bilen ble tom. mer komfortabel å kjøre, og vesentlig mer kontrollert.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply