Handlet meg min første Mazda..
Moderator: Styremedlemmer
Handlet meg min første Mazda..
...og jeg er STORFORNØYD.
Dette ble et impulskjøp for min del, men jeg angrer ikke. Denne skal jeg kose meg med på vinteren!
Det er en svart 1993 modell, med ca 200k på telleren. 1,6liter og ca 116hk.
Den har tilsynelatende diffsperre (er det originalt på alle modellene?) og ettermont. "effektanl.". Det er også montert stivere understell. Denne ligger som en klegg på veien!
Foruten å lure på om alle kom med diffsperre, så er mitt neste spm som følger:
Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene? Hvordan er den å drifte med på vinter?
mvh jon
Dette ble et impulskjøp for min del, men jeg angrer ikke. Denne skal jeg kose meg med på vinteren!
Det er en svart 1993 modell, med ca 200k på telleren. 1,6liter og ca 116hk.
Den har tilsynelatende diffsperre (er det originalt på alle modellene?) og ettermont. "effektanl.". Det er også montert stivere understell. Denne ligger som en klegg på veien!
Foruten å lure på om alle kom med diffsperre, så er mitt neste spm som følger:
Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene? Hvordan er den å drifte med på vinter?
mvh jon
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Gratulerer med fornuftig bilkjøpjonr- wrote:...og jeg er STORFORNØYD.
Dette ble et impulskjøp for min del, men jeg angrer ikke. Denne skal jeg kose meg med på vinteren!
Det er en svart 1993 modell, med ca 200k på telleren. 1,6liter og ca 116hk.
Den har tilsynelatende diffsperre (er det originalt på alle modellene?) og ettermont. "effektanl.". Det er også montert stivere understell. Denne ligger som en klegg på veien!
Foruten å lure på om alle kom med diffsperre, så er mitt neste spm som følger:
Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene? Hvordan er den å drifte med på vinter?
mvh jon

Jeg bruker MX5 hele året og har ingen problemer med det.
Det kan du lese om i Rudolf tråden.
De færreste MX5/Miata har sperrediff.
(hvis jeg får rammenummeret ditt, så kan jeg fortelle hva bilen din ble levert med)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Kalesje fungerer som krem. Varmeapperatet er kjempe, det er jo ikkje store området det skal holde lunk i.Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Det er ein Mazda. Ingen problem.Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene?
Drifte er eg usikker på, men sladding skal ikkje være noko problem.Hvordan er den å drifte med på vinter?
Re: Handlet meg min første Mazda..
Takk for alle svar. PM sendt, "Rudolf". Leser forøvrig tråden din nå. Morsom lesing.
Jeg tror bestemt at det er diff, fordi den oppfører seg likt som andre biler jeg har/hatt med diffsperre.
Nå har jeg ikke sladdet noe særlig med bilen enda, men noe er det blitt.
Er det noe jeg burde være ekstra påpasselig med når det kommer til pleie av bilen?
Det ble skiftet olje for 5000km siden. Da jeg peilet olje 1.dagen i mitt eie, så var det under minimum. Motor tikket noe.
Jeg skiftet så olje og filter.. Fylte på 3,4l og tikkingen ble nesten borte. Jeg har peilet i 2 dager og ser ingen tegn til at den bruker olje.. (Jeg må nok være på vakt, men synes det er rart om den skal bruke så "mye" bare på 5000km (1år). Kan jo muligens være at det ble fylt på for lite, men det er lite sannsynlig.
Servooljen var også nesten borte, så der fylte jeg på nytt. Dette høres jo skrallt ut, men det er ingen tegn til lekkasje noe steder, så ville bare høre med dere/forumet om dette er en "sykdom" på disse bilene.
Jeg tror bestemt at det er diff, fordi den oppfører seg likt som andre biler jeg har/hatt med diffsperre.
Nå har jeg ikke sladdet noe særlig med bilen enda, men noe er det blitt.
Er det noe jeg burde være ekstra påpasselig med når det kommer til pleie av bilen?
Det ble skiftet olje for 5000km siden. Da jeg peilet olje 1.dagen i mitt eie, så var det under minimum. Motor tikket noe.
Jeg skiftet så olje og filter.. Fylte på 3,4l og tikkingen ble nesten borte. Jeg har peilet i 2 dager og ser ingen tegn til at den bruker olje.. (Jeg må nok være på vakt, men synes det er rart om den skal bruke så "mye" bare på 5000km (1år). Kan jo muligens være at det ble fylt på for lite, men det er lite sannsynlig.
Servooljen var også nesten borte, så der fylte jeg på nytt. Dette høres jo skrallt ut, men det er ingen tegn til lekkasje noe steder, så ville bare høre med dere/forumet om dette er en "sykdom" på disse bilene.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bilen din er en MX5 (ikke Miata) produsert den 14 mars 1992.
Den er sort (brilliant black), men det visste du kanskje.
Den ble importert til Norge (fra Tyskland?) i 2004 og registrert den 26 mai samme år.
Jammen hadde du rett.
Bilen din ble levert med både VLSD (Viskose LSD) og ABS.
Gratulerer
Erik
Den er sort (brilliant black), men det visste du kanskje.
Den ble importert til Norge (fra Tyskland?) i 2004 og registrert den 26 mai samme år.
Jammen hadde du rett.
Bilen din ble levert med både VLSD (Viskose LSD) og ABS.
Gratulerer

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re:
Tusen takk for info! Får du sjekket mer? Er det sjeldent å ha vlsd og abs på en 1993 modell?Rudolf wrote:Bilen din er en MX5 (ikke Miata) produsert den 14 mars 1992.
Den er sort (brilliant black), men det visste du kanskje.
Den ble importert til Norge (fra Tyskland?) i 2004 og registrert den 26 mai samme år.
Jammen hadde du rett.
Bilen din ble levert med både VLSD (Viskose LSD) og ABS.
Gratulerer![]()
Erik
Og hva er forskjellen på mx5 og miata? (edit: søkte på google og fant svar

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Gratulerer med morsom bil!
Jeg synes mx-5 er morsomst om vinteren! Veldig forutsigbar å sladde med, nøytral i opphenting, litt ivrig på å spinne innerste hjul for oss uten diffsperre, så der vil vel du ha det enda morsommere. Med piggfritt så spinner du lett på iallefall de 3 første girene, men her vel vel LSDiff hjelpe på også.
Varmeapparatet holder i massevis. Jeg har hardtop, hovedfordelen med denne er at bilen blir enda stivere, og mye mer stille innvendig, og selvsagt mindre slitasje på softtoppen, men denne kan du jo bytte etterhvert også, hvis den blir slitt.
Velkommen i klubben etterhvert, legg gjerne ut noen bilder også!
Jeg synes mx-5 er morsomst om vinteren! Veldig forutsigbar å sladde med, nøytral i opphenting, litt ivrig på å spinne innerste hjul for oss uten diffsperre, så der vil vel du ha det enda morsommere. Med piggfritt så spinner du lett på iallefall de 3 første girene, men her vel vel LSDiff hjelpe på også.
Varmeapparatet holder i massevis. Jeg har hardtop, hovedfordelen med denne er at bilen blir enda stivere, og mye mer stille innvendig, og selvsagt mindre slitasje på softtoppen, men denne kan du jo bytte etterhvert også, hvis den blir slitt.
Velkommen i klubben etterhvert, legg gjerne ut noen bilder også!
Re: Handlet meg min første Mazda..
obi-one wrote:Gratulerer med morsom bil!
Jeg synes mx-5 er morsomst om vinteren! Veldig forutsigbar å sladde med, nøytral i opphenting, litt ivrig på å spinne innerste hjul for oss uten diffsperre, så der vil vel du ha det enda morsommere. Med piggfritt så spinner du lett på iallefall de 3 første girene, men her vel vel LSDiff hjelpe på også.
Varmeapparatet holder i massevis. Jeg har hardtop, hovedfordelen med denne er at bilen blir enda stivere, og mye mer stille innvendig, og selvsagt mindre slitasje på softtoppen, men denne kan du jo bytte etterhvert også, hvis den blir slitt.
Velkommen i klubben etterhvert, legg gjerne ut noen bilder også!
Tusen takk! Kjempefin info!
Jeg skal ta et bilde av den i morgen, tenker jeg.
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Velkommen i klubben! 

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Re: Handlet meg min første Mazda..
Her er et par bilder tatt i garasjen. Jeg skal få tatt bedre bilder en annen dag 
http://imageshack.us/photo/my-images/62/bilde3e.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/689/bilde5g.jpg/


http://imageshack.us/photo/my-images/62/bilde3e.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/689/bilde5g.jpg/

- rocktrond
- 2000 RPM
- Posts: 237
- Joined: 28 Jul 2010, 17:39
- Medlemsnummer: 1021
- Location: Kristiansund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Gratulerer - fra en mx-5 fersking til en annen 
ps - hvordan kjenner man om man har diffsperre eller ikke?

ps - hvordan kjenner man om man har diffsperre eller ikke?
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll
Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: Handlet meg min første Mazda..
Takk for det og lige måderocktrond wrote:Gratulerer - fra en mx-5 fersking til en annen
ps - hvordan kjenner man om man har diffsperre eller ikke?

Løft opp bilen bak og snurr ene hjulet rundt. Om det andre snurrer så vet du at du har diffsperre. (Jeg er ingen spesialist selv, men mener å ha hørt at dette er den "lovlige" måten å sjekke det på.)
Jeg tok en aldri så liten rus opp til 4500rpm og slapp clutchen. Ved å svinge litt fram og tilbake, så merker man fort om begge elelr bare det ene bakhjulet spinner. Gjøres helst på grus med disse bilene, etter hva jeg har lest.
Ja, det er "sommerbilen" minLegendary wrote:Fin MX-5!
Er BMW'en din også? :-O

Re: Handlet meg min første Mazda..
TØFF! Er dette holdbart? Skikkelig ulv-i-fåreklær
Må sparke bra med 300hk i en mx5.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31483741

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31483741