Hei,
Opplever innemellom at det hyler fra motoren etter at jeg har startet -lyden har litt metallisk klang og minner mye om viftereimhyl, men det lukter også svidd (metall) samtidig. Det starter svakt og øker til jeg gir på - da stopper det. Skjer særlig når jeg skal hjem fra jobb og bilen har stått i oppvarmet garasje, men også ellers, men da ofte langt svakere lyd. Mener at det skjer når jeg svinger, så jeg har skiftet servo-oljen på styringsservo, og det var stille en uke, så kom det tilbake.
Ønsker gode forslag på hva det kan være og hva som kan gjøres - gjerne også ideer om hvor evt. deler som må byttes kan kjøpes rimelig (hvis det f.eks. er servopumpe) Mazda i Norge ligger stort sett på dobbel pris i forhold til MX parts i England, men der har jeg ikke funnet noen pumpe så langt. Har en 1999 modell 1,6 liter
Takker for gode råd og innspill og hva jeg bør sjekke.
Hilsen Odd
Noe som hyler i motoren
Moderator: Styremedlemmer
- R.S
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 932
- Status: Offline
Re: Noe som hyler i motoren
har akkurat samme problemet, trodde lenge det var pumpa. Har fått tatt av servo reima på min nå nettopp... lyden ble ikke borte....
Har en som skal undersøket problemet, så hvis ingen andre her kommer med noen bra tips, så kan jeg si fra hva hyling i min motor kommer av(så sant han finner ut av det).
- Robert

- Robert
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Feilsøking på nettet er morsomt.
Beskrivelser av lyder er litt vanskelig, men de kreative evnene får jo prøvd seg.
Du har jo fått ett tips her: Ta av reima til servopumpa.
Dersom lyden fortsatt er tilstede: Ta av reima til vannpumpe/dynamo. Motoren tar ikke skade av å gå uten vannpumpe noen sekunder.
Dersom lyden forsvinner: Vannpumpe/dynamo/reimhjul på veiva. (Evt. slakk viftereim, men dette har du vel sjekka?).
Dette er en god start for å eleminere div. feilkilder.
Steinar
(PS: Er metallurg av yrke, har aldri kjent lukten av "svidd" metall før. Kan du beskrive denne lukten?)
Beskrivelser av lyder er litt vanskelig, men de kreative evnene får jo prøvd seg.
Du har jo fått ett tips her: Ta av reima til servopumpa.
Dersom lyden fortsatt er tilstede: Ta av reima til vannpumpe/dynamo. Motoren tar ikke skade av å gå uten vannpumpe noen sekunder.
Dersom lyden forsvinner: Vannpumpe/dynamo/reimhjul på veiva. (Evt. slakk viftereim, men dette har du vel sjekka?).
Dette er en god start for å eleminere div. feilkilder.
Steinar
(PS: Er metallurg av yrke, har aldri kjent lukten av "svidd" metall før. Kan du beskrive denne lukten?)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- R.S
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 932
Etter jeg fikk noen til å sette tilbake det gamle spennrulla (fra regreim settet) forsvant "hyle" lydene i motoren min. Kan ha verdt et forsøk å bytte og høre odd.
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
Hmm.. Dynamo kanskje?
Steinar sitt tips ville jeg prøvd på.
Steinar sitt tips ville jeg prøvd på.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |