[NB] Soft top - trenger hjelp (feilmontert?)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sveini
0 RPM
0 RPM
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

[NB] Soft top - trenger hjelp (feilmontert?)

Post by Sveini »

Heisann,

Har noen problemer med kalesjen min som jeg mener (les: vet) er feilmontert, og som kan ses på bildene under teksten. Dette er altså kalesj med glassvindu og varmetråder. Om den er original eller ei vet jeg ikke.

Hovedproblemet er det bakerste staget som ikke er på plass (se bilde). Slik jeg har forstått det av andre bilder så skal staget være langs bakerste søm mens toppen er oppe, det er den ikke hos meg. Selv med en god del håndmakt får jeg den ikke helt bak langs sømmen. Dette produserer to problemer:
1. Det ser j****g ut.
2. I høy fart hopper bakvinduet opp og ned som om jeg skulle hatt en monsterbass. Dette er litt krise da jeg ser for meg at slitasje kan komme kjapt av den behandlingne.

Problem nummer 2 er hvordan tetningene er langs vinduene (se bilde) - ser forferdelig ut og jeg tviler på at det er slik det skal være.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå ann med dette, da jeg ikke vet hvordan det skal monteres og se ut ellers. Det er overraskende vanskelig å få tak på en god step-by-step bilde-guide for montering av dette. Derfor søker jeg råd hos dere. Og dersom noen bor innen en rimelig kjørelengde (helgetur) fra Stavanger-området kommer jeg gjerne på besøk!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Re: [NB] Soft top - trenger hjelp (feilmontert?)

Post by midget77 »

Ved vinduene- er du sikker på at tensionkablene er på plass på riktig måte?

Image

Jeg har ingen erfaring av "non zip" glassrute-topp, men jeg har lest noe om noen stropper som skal trekke bakerste bøyle på plass.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Sveini
0 RPM
0 RPM
Medlemsnummer: 1002

Post by Sveini »

Takk for svar midet77, men tensionkablene er på plass.

I sinne i går kveld foretok jeg en "make it or break it"-aksjon. Det førte til at jeg , etter mye skriking og dytting, fikk det bakerste staget på plass langs sømmen. LYKKE! Men den var jo umenneskelig hard å få på plass, så kan bli spennende å legge den ned/ta den opp, noe jeg skal prøve ut senere i dag.
Men problemet er i alle fall identifisert: for "seig" å få på plass, samt at straps'ene ikke er festet skikkelig.

Når det gjelder straps'ene, finnes det en snarvei for å få dem av, og skrudd til på riktig plass, eller må jeg av med hele kalesjen?

Er også ute etter tips når det gjelder pakningene/gummien langsmed vinduene. Bør det hele rives av og festes på nytt?
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Gummien langs vinduene er (så vidt jeg husker) bare presset inn i spor på den metalldelen som det er ledd på over vinduene. Det er rustfrie skinner mener jeg . Jeg er ganske sikker på at de ikke er limt. Kan forrige eier ha byttet høyre og vensktre side? Det er flere år siden jeg skiftet kalesjen på min, så jeg kan huske feil.

Les mer her: http://www.miata.net/garage/miatatop/index.html

Jeg kan ikke se bildene dine herfra, imageshack er stengt av sikkerhetshensyn :evil:
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Post Reply