Har fulgt tråden "slitte foringer" med interesse, men rådene der hjelper ikke mitt problem.
Min 1997 90HK MX-5 på originale 15" felger ellers også original, gått 160 000 km rister ved høye hastigheter (typisk 100 km/t+). Samtidig som den har tendens til å logre litt med bakenden når jeg trykker inn clutchen ved skikkelig pådrag.
Har forsøkt balansering av hjulene uten at dette hjalp, mener at støtdemperne er gode. De virker for meg faste og fine, samt at bilen oppfører seg normal ved bykjøring, over fartsdempere etc.
Søker gode råd på hvordan jeg bør angripe dette problemet.
MX-5 rister samt logrer med bakenden!
Moderator: Styremedlemmer
- Kenneth
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 16 Nov 2011, 09:57
- Medlemsnummer: 1004
- Location: Hamar
- Contact:
- Status: Offline
Re: MX-5 rister samt logrer med bakenden!
Hei,
Kan være mangt dette problemet. Har du prøvd å balansere dekk, så la bilen stå et døgn, for så å balansere igjen?
Dette er mulige årsaker:
- Dårlige, billige dekk som ikke klarer å holde formen.
- Høydekast i felg(er)
- Feil koning på hjulmuttere i forhold til koning på felg
- Feil eller manglende senterring til felg (sitter på innsiden mellom hjulnav og felg).
Disse feilene jeg nevner er basert på at du har balansert dekkene.
Kan være mangt dette problemet. Har du prøvd å balansere dekk, så la bilen stå et døgn, for så å balansere igjen?
Dette er mulige årsaker:
- Dårlige, billige dekk som ikke klarer å holde formen.
- Høydekast i felg(er)
- Feil koning på hjulmuttere i forhold til koning på felg
- Feil eller manglende senterring til felg (sitter på innsiden mellom hjulnav og felg).
Disse feilene jeg nevner er basert på at du har balansert dekkene.
It's a lifestyle.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: MX-5 rister samt logrer med bakenden!
Enig med Kenneth.
En enkel måte å søke å isolere problemet på er å bytte dekk foran og bak på den ENE siden. Dersom problemet da kjennes ut som det er foran, så går mistanken mot det hjulet du har byttet fram. (og omvendt
)
Du kan også forsøke å jekke opp, løsne hjulet og stramme hjulboltene igjen forsiktig og i kryss, litt og litt, så felgen kan sette seg mer sentrert på akslingen. (Litt avhengig av hvordan/hvem som satt på hjulet originalt) Jeg har flere ganger montert hjul helt uten sentreringsringer på biler på denne måten, og da ikke hatt problemer med manglende senterringer, selv om det selvsagt er best å ha dette riktig i utgangspunktet.
En enkel måte å søke å isolere problemet på er å bytte dekk foran og bak på den ENE siden. Dersom problemet da kjennes ut som det er foran, så går mistanken mot det hjulet du har byttet fram. (og omvendt

Du kan også forsøke å jekke opp, løsne hjulet og stramme hjulboltene igjen forsiktig og i kryss, litt og litt, så felgen kan sette seg mer sentrert på akslingen. (Litt avhengig av hvordan/hvem som satt på hjulet originalt) Jeg har flere ganger montert hjul helt uten sentreringsringer på biler på denne måten, og da ikke hatt problemer med manglende senterringer, selv om det selvsagt er best å ha dette riktig i utgangspunktet.
Re: MX-5 rister samt logrer med bakenden!
Takker for råd forsøker rådene til obi-one, i og med at jeg har avbalansert og dekkene er Continental regner jeg med at både dekke og evt felg kast etc er ok...
Men kan det evt være noe med spissing etc som er galt?
Men kan det evt være noe med spissing etc som er galt?
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: MX-5 rister samt logrer med bakenden!
60 mph chimmy (feil skrevet?) er ikke ukjent. Jeg har antydninger i år. Jeg skal avbalansere dekka neste uke.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover