Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Den siste uka har det blitt litt sånn at når bilen er kald er den umulig å få i gir Når bilen har fått gå seg litt varm går det an å kjøre med noe harde gir. Skikkelig varm og alt er normalt .
Noen som vet hva dette kommer av?
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Siste bildet manglet... Gummien ble byttet ifjor. Det er mer enn jeg kan si om ringer og knott lenger ned...
Jeg mistenker girolja sjøl. Noen mener ikke. Ser på Miata.net forumet at temaet har vært oppe der også, og løsningen synes å være for dårlig kvalitet på olja eller for lite av den. Da er det i så fall det siste for det er Redline på nå
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Eg bytta til Biltema-olje på gtx'n min. Då vart den skikkelig treig/vanskelig å få i gir når den er kald. Veit om andre som har hatt samme problemet. Kanskje Ove-N veit kva olje som er på? Viss du skal bytte girolje så er det best å gjere ein varm saommardag (evt varm garasje for dei som har det). Viss du må bruke slange for å fylle på ny olje så ville eg tatt olja inn frå garasjen (inn i romtemperatur) ei god stund før bytte for å få den til å renne gjennom slangen. Er olja kald så kjem det ikkje olje ut av slangen...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Spørs om jeg skal ta en kikk i andre enden også. Dvs sjekke clutchpedalens vandring. Tar veldig langt inne nå...
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Da jeg startet bilen i førstegir med clutchen inne og bilen allikevel pent og rolig kjørte ut av garasjen var det ikke så mye tvil. Og justering av pedalen synes å ha løst problemet. Litt usikker på hvorfor det fungerte såpass bra med varm bil, men det var vel akkurat på kanten og noe med kaldt og varmt metall å gjøre...?
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2re wrote:Da jeg startet bilen i førstegir med clutchen inne og bilen allikevel pent og rolig kjørte ut av garasjen var det ikke så mye tvil. Og justering av pedalen synes å ha løst problemet. Litt usikker på hvorfor det fungerte såpass bra med varm bil, men det var vel akkurat på kanten og noe med kaldt og varmt metall å gjøre...?
Se der ja .....
Feil funnet og rettet.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
2re wrote:Da jeg startet bilen i førstegir med clutchen inne og bilen allikevel pent og rolig kjørte ut av garasjen var det ikke så mye tvil. Og justering av pedalen synes å ha løst problemet. Litt usikker på hvorfor det fungerte såpass bra med varm bil, men det var vel akkurat på kanten og noe med kaldt og varmt metall å gjøre...?
Kjekt når det vert fiksa med ein liten justering
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Ja. Alternativet med evt lekkasje og skifte av diverse pakninger kunne bli mye jobb...
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Det ble etter dette mye justering. Men ukentlig justering av pedalen tilsier muffens. Etter en konsultasjon hos dr. Erik ble problemet straks avslørt; slaven var sliten og lakk- Litt vedlikehold av sylinder og ny innmat gjorde susen ga bilen normal clutch igjen. Det kjenner jeg at jeg ikke har hatt på lenge...
x 2013 Mazda6 2.0 Vision