Kalipperproblemer
Moderator: Styremedlemmer
-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Kalipperproblemer
Hei hei
Siden jeg er ny på forumet får jeg presentere meg litt. jeg har kjøpt en 91 mod rød mx5, brukt innport fra Tyskland opprinnelig med tre eiere i Norge før meg.
Er svært godt fornøyd med kjøregleden i bilen, det er mange år siden jeg har kost meg så mye bak rattet!!
Men som overskriften antyder har jeg fått litt problemer med kalipperen foran på høyre side pga rust mellom stempel og kalipperen (pakningen var sprukket og vann kommet inn).
Jeg kjøpte en ny kalipper på Mekonomen og så for meg en relativt enkel jobb med å bytte den, helt til jeg skulle montere den nye kalipperen og oppdaget at skruhullene til boltene var speilvendt av den gammle kalipperen. stort hull var opp og lite hull var nede på den nye kalipperen (Motsatt på den gammle). Etter en runde fant jeg ut at dette var samme kalipper som både Hellanor, Thorshov, mekonomen leverte, altså alle leverer med samme feil. En orginal fra Mazda er uaktuelt i og med at de skal ha 4700kr. En liten kuriositet, selv med orginaldelenummeret fra Mazda, var det samme kalipper med "speilvendte" boltehull som dukket opp hos alle leverandørene.
1. Er det noen som har samme erfaring med tips om hvordan jeg skal gå fram, tips om hvor jeg kan bestille nye?
2. Vet noen om hvor jeg kan få tak i fjører som monteres på bremseklossene, for å holde bremseklossen fra bremseskiva når kalipper ikke presser de innpå? jeg veit endel kutter de ut, ikke følger med når de bestiller klosser, men jeg innbilller meg at de har en funksjon siden de ble levert med det! Men av alle ting lå med kalipperen fra mekonomen(!)
Siden jeg er ny på forumet får jeg presentere meg litt. jeg har kjøpt en 91 mod rød mx5, brukt innport fra Tyskland opprinnelig med tre eiere i Norge før meg.
Er svært godt fornøyd med kjøregleden i bilen, det er mange år siden jeg har kost meg så mye bak rattet!!
Men som overskriften antyder har jeg fått litt problemer med kalipperen foran på høyre side pga rust mellom stempel og kalipperen (pakningen var sprukket og vann kommet inn).
Jeg kjøpte en ny kalipper på Mekonomen og så for meg en relativt enkel jobb med å bytte den, helt til jeg skulle montere den nye kalipperen og oppdaget at skruhullene til boltene var speilvendt av den gammle kalipperen. stort hull var opp og lite hull var nede på den nye kalipperen (Motsatt på den gammle). Etter en runde fant jeg ut at dette var samme kalipper som både Hellanor, Thorshov, mekonomen leverte, altså alle leverer med samme feil. En orginal fra Mazda er uaktuelt i og med at de skal ha 4700kr. En liten kuriositet, selv med orginaldelenummeret fra Mazda, var det samme kalipper med "speilvendte" boltehull som dukket opp hos alle leverandørene.
1. Er det noen som har samme erfaring med tips om hvordan jeg skal gå fram, tips om hvor jeg kan bestille nye?
2. Vet noen om hvor jeg kan få tak i fjører som monteres på bremseklossene, for å holde bremseklossen fra bremseskiva når kalipper ikke presser de innpå? jeg veit endel kutter de ut, ikke følger med når de bestiller klosser, men jeg innbilller meg at de har en funksjon siden de ble levert med det! Men av alle ting lå med kalipperen fra mekonomen(!)
Miata 91 mod NA 1.6 liter
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Disse fjærene er "Monterings sett/detaljer"
Kjøpest løst utenom klosser, skive og calipper!
Og dei har absolutt en funksjon! En ting er at dei holder klossene litt i fra skiva så dei ikkje subber når du ikkje bremser, en annen ting er en veldigt irriterende "klakke/klapre" lyd når dei hopper rundt inni calipperen.
Og henger dei såpass fast i calipperen at det er ingen fare for lyd, er det montert feil.
Hva angår calipper braketten, så ja, det er 1 stor og 1 liten glidebolt.
Eg var under inntrykk av at dette var pgr. av Høyre og Venstre calipper?
Tar eg altså her feil?
Sjekk det med plasseringen av lufteskruen! Den skal alltid være det høyeste punktet på calipperen sitt væske kammer.
(Så sant den ikkje er samme "nøytrale" plass på begge sider)
Har du vertfall litt generell bremse info, håper du finner ut av det. Er uansett flust av kloke hoder med inngående mx5/miata kunnskaper her på forumet!
Kjøpest løst utenom klosser, skive og calipper!
Og dei har absolutt en funksjon! En ting er at dei holder klossene litt i fra skiva så dei ikkje subber når du ikkje bremser, en annen ting er en veldigt irriterende "klakke/klapre" lyd når dei hopper rundt inni calipperen.
Og henger dei såpass fast i calipperen at det er ingen fare for lyd, er det montert feil.

Hva angår calipper braketten, så ja, det er 1 stor og 1 liten glidebolt.
Eg var under inntrykk av at dette var pgr. av Høyre og Venstre calipper?
Tar eg altså her feil?
Sjekk det med plasseringen av lufteskruen! Den skal alltid være det høyeste punktet på calipperen sitt væske kammer.
(Så sant den ikkje er samme "nøytrale" plass på begge sider)
Har du vertfall litt generell bremse info, håper du finner ut av det. Er uansett flust av kloke hoder med inngående mx5/miata kunnskaper her på forumet!

Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Takk Lloyd
Jeg har spurt etter disse fjærene(også hos mazda) de svarer at de ikke har det, og til og med at jeg ikke trenger de(mazda sitt svar). Kan du tipse meg om hvor jeg kan få tak i de? jeg har googla endel uten hell.
Jeg tror også det er som du sier, at hullene er forskjellig mht høyre og venstre kalipper. Problemet står fortsatt da lufteskruen er riktig (høyeste punkt) på den høyre kalipperen (med speilvendt dimensjon på boltehullene). Jeg har vurdert om jeg skal bestille en venster kalipper og montere den, men er usikker på om jeg vil klare å presse ut nok trykk til å unngå luft i systemet når jeg lufter bremsene pga at lufteskruen ikke vil bli høyeste punkt?
noen som har gode råd? erfaringer?
Jeg har spurt etter disse fjærene(også hos mazda) de svarer at de ikke har det, og til og med at jeg ikke trenger de(mazda sitt svar). Kan du tipse meg om hvor jeg kan få tak i de? jeg har googla endel uten hell.
Jeg tror også det er som du sier, at hullene er forskjellig mht høyre og venstre kalipper. Problemet står fortsatt da lufteskruen er riktig (høyeste punkt) på den høyre kalipperen (med speilvendt dimensjon på boltehullene). Jeg har vurdert om jeg skal bestille en venster kalipper og montere den, men er usikker på om jeg vil klare å presse ut nok trykk til å unngå luft i systemet når jeg lufter bremsene pga at lufteskruen ikke vil bli høyeste punkt?
noen som har gode råd? erfaringer?
Miata 91 mod NA 1.6 liter
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Først et godt tips:Nasa wrote:Takk Lloyd
Jeg har spurt etter disse fjærene(også hos mazda) de svarer at de ikke har det, og til og med at jeg ikke trenger de(mazda sitt svar). Kan du tipse meg om hvor jeg kan få tak i de? jeg har googla endel uten hell.
Jeg tror også det er som du sier, at hullene er forskjellig mht høyre og venstre kalipper. Problemet står fortsatt da lufteskruen er riktig (høyeste punkt) på den høyre kalipperen (med speilvendt dimensjon på boltehullene). Jeg har vurdert om jeg skal bestille en venster kalipper og montere den, men er usikker på om jeg vil klare å presse ut nok trykk til å unngå luft i systemet når jeg lufter bremsene pga at lufteskruen ikke vil bli høyeste punkt?
noen som har gode råd? erfaringer?
Det er lurt å fortelle hva slags bil du har i signaturen din, så slipper en å lete gjennom teksten.
På en MX5/Miata NA, så er det forskjell på kalipper på 1.8 og 1.6 biler.
Det er nettop som Lloyd sier, hullene er speilvendt.
Så enten har du fått feil kalipper (1.8 isteden for 1.6) eller så har brakettene byttet plass mellom høyre og venstre side.
Bytting mellom høyre og venstre side er vanlig hvis man oppgraderer fra 1.6 til 1.8 bremser og vil beholde de gamle kalipperene.
Fjærene lager du på ti minutter etter Mustad-metoden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... tad#p90246
Mustad nr.2 er best

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Takk for fjærtips Erik, det skal testes ut
Når det gjelder bremsene, hva oppnår en med å beholde kalipper ved oppgradering til 1.8 "bremser" ? Jeg trodde logikken med å oppgradere bremser lå i størrelsen eller økt kraft til å bremse? får man det når en beholder samme kalipper?
mange spørsmål her, men jeg ble nyskjerrig og er veldig interesert

Når det gjelder bremsene, hva oppnår en med å beholde kalipper ved oppgradering til 1.8 "bremser" ? Jeg trodde logikken med å oppgradere bremser lå i størrelsen eller økt kraft til å bremse? får man det når en beholder samme kalipper?
mange spørsmål her, men jeg ble nyskjerrig og er veldig interesert

Miata 91 mod NA 1.6 liter
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg er nyskjerrig på om du fant ut av problemet med de nye kalipperne ?Nasa wrote:Takk for fjærtips Erik, det skal testes ut![]()
Når det gjelder bremsene, hva oppnår en med å beholde kalipper ved oppgradering til 1.8 "bremser" ? Jeg trodde logikken med å oppgradere bremser lå i størrelsen eller økt kraft til å bremse? får man det når en beholder samme kalipper?
mange spørsmål her, men jeg ble nyskjerrig og er veldig interesert

Oppgradering av bremser blir det når bremseskiver blir større.
Da er det spesielt diameteren som betyr noe.
Med nye braketter flytter du kalippere og klosser lenger vekk fra hjulsenter.
Da gjelder loven om kraft x arm.
I tillegg vil større skiver og nye braketter gjøre at du kan ha større klosser.
Da blir friksjons-arealet større.
Begge disse forholdene gjør at du får vesentlig kraftigere bremser, selv med samme kalipper.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Hei Erik
Jeg er ute på jobb nå, men håper å få sjekket det opp og brukt alle de gode rådene jeg har fått her på denne tråden til uka.
Er det noen som veit hva standard diameter på bremseskiva på en 1.6 liter skal være? evt hva som er vanlig å oppgradere til på en 1.8? jeg tenker at jeg da har en god pekepinn på om det er gjort på min.
motoren er jeg sikker på at er en 1.6, men det er jo mulig at noen har hatt en plan med den tidligere som ikke ble gjennomført.
Jeg er ute på jobb nå, men håper å få sjekket det opp og brukt alle de gode rådene jeg har fått her på denne tråden til uka.
Er det noen som veit hva standard diameter på bremseskiva på en 1.6 liter skal være? evt hva som er vanlig å oppgradere til på en 1.8? jeg tenker at jeg da har en god pekepinn på om det er gjort på min.
motoren er jeg sikker på at er en 1.6, men det er jo mulig at noen har hatt en plan med den tidligere som ikke ble gjennomført.
Miata 91 mod NA 1.6 liter
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Hei hei
Da har jeg fått tatt turen innom Torshov og fant fort ut at kaliperen som satt på min var til en 1.8l. Når jeg måler diameter på bremseskiva er den på ca 255mm, ergo har nok en av de tidligere eierene oppgradert bremsene tilsvarende 1.8l regner jeg med. Og siden jeg har en 1.8 liter kaliper har jeg vell også ett større kalipperfeste (?)
Så da stemmer alt som dere sa Erik og Lloyd! takk for gode tips! ny kalipper kommer imorgen, forhåpentligvis blir bilen klar over helga
Da har jeg fått tatt turen innom Torshov og fant fort ut at kaliperen som satt på min var til en 1.8l. Når jeg måler diameter på bremseskiva er den på ca 255mm, ergo har nok en av de tidligere eierene oppgradert bremsene tilsvarende 1.8l regner jeg med. Og siden jeg har en 1.8 liter kaliper har jeg vell også ett større kalipperfeste (?)

Så da stemmer alt som dere sa Erik og Lloyd! takk for gode tips! ny kalipper kommer imorgen, forhåpentligvis blir bilen klar over helga

Miata 91 mod NA 1.6 liter
-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Da er kalippere foran bytta, samt bremseklosser. det virker upåklagelig!
ett spørsmål ang lufting og bremseveske til de som vet? når jeg ønsker å bytte all bremsevæska, tømmes den med hevert prinsippet eller skrur dere bare bremse slangene av kalipperne? jeg ser det har kommet endel fuktighet(groms i væska), siden jeg gjorde krontabben å ikke skru på beholderlokket.
det gir i sin tur noe "bløt" bremsekraft, så det må byttes mener jeg.
ett spørsmål ang lufting og bremseveske til de som vet? når jeg ønsker å bytte all bremsevæska, tømmes den med hevert prinsippet eller skrur dere bare bremse slangene av kalipperne? jeg ser det har kommet endel fuktighet(groms i væska), siden jeg gjorde krontabben å ikke skru på beholderlokket.
det gir i sin tur noe "bløt" bremsekraft, så det må byttes mener jeg.
Miata 91 mod NA 1.6 liter
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Gjør det på samme måte som når du lufter bremsene men fortsett helt til du ser at bremsevæsken som kommer ut skifter farge. Da har du fått ny bremsevæske på det hjulet. Så fortsetter du med de tre andre hjulene på samme måte. Du ser når den nye bremsevæsken kommer, den er klarere og blankere enn den gamle.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Noen anbefaler og begynne lengst vekke fra hovedbremsesylinderen.
Enten høyre eller venstre bak. Litt etter ABS eller ikke tror eg.
Uansett, er greit og ikkje tømme hovedbremsesylinderen helt. Den kan være vanskelig og få luftet skikkeligt.
Men har du noe og suge opp det meste som er i beholdere med så slepper du og pumpe innholdet i beholdere gjennom calipperene.
Og regelmessig utskifing av væska i calipperen hjelper til med og holde dei rustfri innvendigt!
Enten høyre eller venstre bak. Litt etter ABS eller ikke tror eg.
Uansett, er greit og ikkje tømme hovedbremsesylinderen helt. Den kan være vanskelig og få luftet skikkeligt.
Men har du noe og suge opp det meste som er i beholdere med så slepper du og pumpe innholdet i beholdere gjennom calipperene.
Og regelmessig utskifing av væska i calipperen hjelper til med og holde dei rustfri innvendigt!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Kalipperproblemer
Lufta bremsene idag, ett lite tips for å få tømt tanken, kjøp en 50ml sprøyte på apoteket med katetertupp. Den funker veldig fint for å få opp evt grums!