Som topic sier hva burde jeg justere tenningen til ? (Gjelder 1.8 ikke 1.6).
Husker godt når jeg kjøpte bilen at jeg syntes den var veldig sensitiv på gassen, nesten litt rykkete, men vente meg til det og har kjørt med den slik inntil nylig da jeg satte den til 10*(den sto på 14*), etter det syntes jeg jaggu at bilen drar litt bedre og er mindre sensitiv på gassen i "krype" fart.
Syntes heller ikke den drar merkbart dårligere ved lave turtall.
Leste en lang post på miata.net og der valgte eieren og kjøre med 12*. Lurer derfor litt på hva dere her inne med 1.8 foretrekker?
Slik jeg har forstått det så vil 14* gi mere dreiemoment ved lavere turtall, mens 10* vil gi meg ett mere "turbo" kick (av magel på bedre ord) ved høyere turtall, stemmer dette også på 1.8?.
Velge 10*,12* eller 14* tenning ?
Moderator: Styremedlemmer
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: Velge 10*,12* eller 14* tenning ?
Synes også dette er interessant!
Står litt her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... fortenning
Mer her:
http://www.miata.net/garage/KnowYourCar/S10_Timing.html
Står litt her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... fortenning
Mer her:
http://www.miata.net/garage/KnowYourCar/S10_Timing.html
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Velge 10*,12* eller 14* tenning ?
Logikken for fortenning er akkurat den samme for 1,8 som for 1,6 (Begge motorene skal rundt 360 grader.....
)
I forhold til "rykkete gange" på lave turtall, så kan du eventuelt justere tomgangsturtallet etter at du har justert tenning, litt høyere tomgang kan oppleves som at motoren er "mer stabil" på lave turtall.
Ellers er de to trådene i svaret ovenfor informative, det er en balansegang mellom mer dreiemoment og risiko for tenningsbank. Jeg har kjørt i snart 4 år nå med 14 grader helt uten problemer (men jeg har lavkomp 1,6, så jeg tror jeg har mer margin enn de fleste......

I forhold til "rykkete gange" på lave turtall, så kan du eventuelt justere tomgangsturtallet etter at du har justert tenning, litt høyere tomgang kan oppleves som at motoren er "mer stabil" på lave turtall.
Ellers er de to trådene i svaret ovenfor informative, det er en balansegang mellom mer dreiemoment og risiko for tenningsbank. Jeg har kjørt i snart 4 år nå med 14 grader helt uten problemer (men jeg har lavkomp 1,6, så jeg tror jeg har mer margin enn de fleste......
