Page 1 of 1
turbolag
Posted: 23 Oct 2004, 18:09
by edw
siden min mx5 er min første turbobil

har jeg ikke mye greie på turbo, og hvordan den oppfører seg..... så jeg lurer på om det jeg opplever er turbolag.
det som skjer er at når jeg har fullt pådrag og skal gire, så liksom mister den kraft rett etter jeg har skifta gir.... dette skjer bare når jeg kjører litt aktivt.
Posted: 23 Oct 2004, 18:31
by arildh
Det skal ikke skje så fremt turtallet ikke ligger under "boost treshold".
Det vil si det turtallet hvor det er nok eksos til å lage overtrykk.
Mange forveksler dette med lag. Små turboer som de fleste T25 osv. har nesten ikke lag i det hele tatt.
Hvis du girer ved 7000 rpm så vil vel turtallet på neste gir bli rundt 5K og da er det full pupp fra start til mål på min T25.
Hvis det faktisk er lag du har så kjenner du det enklest ved å ligge på høyt turtall og gå av og på gassen.
Posted: 23 Oct 2004, 18:36
by edw
hva kan det være dette her da? har orginalt eksosanlegg osv
Posted: 23 Oct 2004, 18:59
by HF-mx5T
selv med lag skal den ikke miste "all kraft".
Posted: 23 Oct 2004, 19:29
by arildh
Bobler/mistenner motoren i det du gasser på etter girskift ?
Posted: 23 Oct 2004, 19:45
by edw
kanskje det er det som skjer.... det virker liksom som om store deler av kraften liksom forsvinner... seff ikke all kraft, men det er liksom litt seigt og få opp trykket igjenn osv...
Posted: 24 Oct 2004, 14:23
by Silverboy
har du turbotrykksmåler? ser du at trykket hengerigjen? på Golf / A3 1.8T kan det ofte virkesom det er litt turbolag når man girer med trimmet bil, realiteten er at clutchen slurer en tanke, ikke så mye at turtallet fyker i vei, men nok til å gi en liten forsinkelse i draget..
Posted: 24 Oct 2004, 14:26
by edw
å f.... det kan det være ja...... den tanken fallt meg ikke inn en gang...
Posted: 24 Oct 2004, 20:15
by t_huseby
Brutter har ikke hatt noe problem med clutchen enda, og han har ikke klaget noe på treg turbo reaksjon etter gir skifte heller. Men det hender at den "feil tenner" eller nøkker litt når han går på gassen etter et girskift. Det er pga den svarte boksen vil jeg tro. Det var værst den første tiden, er liksom ikke så ille nå lenger, men det er nok kjørestilen som har endret seg.