Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
siden min mx5 er min første turbobil har jeg ikke mye greie på turbo, og hvordan den oppfører seg..... så jeg lurer på om det jeg opplever er turbolag.
det som skjer er at når jeg har fullt pådrag og skal gire, så liksom mister den kraft rett etter jeg har skifta gir.... dette skjer bare når jeg kjører litt aktivt.
Det skal ikke skje så fremt turtallet ikke ligger under "boost treshold".
Det vil si det turtallet hvor det er nok eksos til å lage overtrykk.
Mange forveksler dette med lag. Små turboer som de fleste T25 osv. har nesten ikke lag i det hele tatt.
Hvis du girer ved 7000 rpm så vil vel turtallet på neste gir bli rundt 5K og da er det full pupp fra start til mål på min T25.
Hvis det faktisk er lag du har så kjenner du det enklest ved å ligge på høyt turtall og gå av og på gassen.
kanskje det er det som skjer.... det virker liksom som om store deler av kraften liksom forsvinner... seff ikke all kraft, men det er liksom litt seigt og få opp trykket igjenn osv...
har du turbotrykksmåler? ser du at trykket hengerigjen? på Golf / A3 1.8T kan det ofte virkesom det er litt turbolag når man girer med trimmet bil, realiteten er at clutchen slurer en tanke, ikke så mye at turtallet fyker i vei, men nok til å gi en liten forsinkelse i draget..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Brutter har ikke hatt noe problem med clutchen enda, og han har ikke klaget noe på treg turbo reaksjon etter gir skifte heller. Men det hender at den "feil tenner" eller nøkker litt når han går på gassen etter et girskift. Det er pga den svarte boksen vil jeg tro. Det var værst den første tiden, er liksom ikke så ille nå lenger, men det er nok kjørestilen som har endret seg.