utvekslings problem pga bakaksling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

utvekslings problem pga bakaksling

Post by Elanzer »

hei
har da fått byttet bakaksling i bilen min
men oppsto da et problem som eg eg hadde glemt av, da eg ikke hadde det på gamle miataen min...
brukte denne diffen i min gamle `91 miata, men da var det ikke noe problem pga, den nye akslingen min hadde samme utveksling som de gamle mx5ene (4.3:1)
mens min nye mx5 som er en `95 model har orginalt en utveksling i diffen på 4.1:1

så da, hvordan får eg nå speedometeret til å stemme ? sette over selve speedometeret fra min gamle miata ? er det der forskjellen er, eller er den i girkassen? hadde vært greit å fått speedometeret til å stemme før sommerturen hehe
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Elanzer wrote:
så da, hvordan får eg nå speedometeret til å stemme ? sette over selve speedometeret fra min gamle miata ? er det der forskjellen er, eller er den i girkassen? hadde vært greit å fått speedometeret til å stemme før sommerturen hehe
Som en enkel "fix" flytter du bare pila på speedometeret slik at det stemmer ved f.eks. 80 km/t.
Jeg bruker GPS, så blir det helt nøyaktig.
Da vil det stemme ganske bra ved 70 og 90 også (+-5%)

For å få dette heeeelt nøyaktig må du skifte speedometer-gir.

Image

Denne får du tak i på litt obskure nettsteder som f.eks, her:
http://www.maruhamotors.co.jp/miata/par ... ngear.html

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: utvekslings problem pga bakaksling

Post by Elanzer »

så viss eg bruker det som sto i girkassen til min gamle miata så burde det fungere?
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Elanzer wrote:så viss eg bruker det som sto i girkassen til min gamle miata så burde det fungere?
Spørs hva slags gir som stod i den gamle girkassa.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: utvekslings problem pga bakaksling

Post by Elanzer »

vel, speedometeret stemte på miataen med den girkassa og denne diffen :)
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Post Reply