Bilen står på eibach fjerer som er skrevet inn i vognkortet. Tror nok disse har stått på i sikkert 5 år og føler kanskje de burde byttes. Vil gå for samme fjærer, men hvilke dempere anbefales?
Og velger jeg noe annet enn orginal, må disse også skrives inn i vognkort?
Ønsker ikke noe særlig lavere bil, men gjerne så stivt som mulig.
Bytte dempere og fjærer
Moderator: Styremedlemmer
Re: Bytte dempere og fjærer
Velger du andre dempere så må disse ikke skrives inn i vognkortet, da de ikke påvirker bilens høyde eller sporvidde. Du kan jo ta en titt på flyin miata sine dempere. Der burde det være noe for en hver smak.
Skulle jeg valgt så ville jeg kjøpt både dempere og fjærer fra flyin miata. Skal mye til å bli tatt med andre fjærer når du allerede har de godkjent i vognkortet.
Skulle jeg valgt så ville jeg kjøpt både dempere og fjærer fra flyin miata. Skal mye til å bli tatt med andre fjærer når du allerede har de godkjent i vognkortet.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bytte dempere og fjærer
Fm sitt suspension kit er overlegent ja, utrolig bra. Men dem sliter vel med å skaffe dempere nå, står så på siden deres,, eg ville vurdert kyb agx dempere og oppgradere bumpstops til poly skum bumpstops sammen med dine eibach, bilen vil bli en helt annen, stod dette på min nb, som eg først solgte med fm kit før eg kjøpte bilen tilbake noen år senere., , og det funket overraskende bra, ikke så stivt som fm sitt, men med dem gode bumpstopsa så ble hele bilen ganske så komfortabel samtidigt den beholdt sportsligheten sin..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 0 RPM
- Posts: 30
- Joined: 22 Feb 2013, 22:32
- Medlemsnummer: 1069
- Location: Elverum
- Status: Offline
Re: Bytte dempere og fjærer
Jeg ble litt nyskjerrig her, i og med jeg driver å skal forandre litt på fjører og dempere. Hva er fordelen/egenskapene med polyskum bumpstops? Kontra orginale?
Miata 91 mod NA 1.6 liter
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bytte dempere og fjærer
Dem er myke og bunningen oppleves som stive og gode dempere, mens dem originale slår hardt og bilen føles alt for stivt ut..Nasa wrote:Jeg ble litt nyskjerrig her, i og med jeg driver å skal forandre litt på fjører og dempere. Hva er fordelen/egenskapene med polyskum bumpstops? Kontra orginale?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bytte dempere og fjærer
Er ikke målet at man ikke skal ned på bumpstops?
Da ville iallefall jeg ha noen som gjordet at jeg oppdaget at det skjedde slik at jeg kunne fatte nødvendige tiltak.
Da ville iallefall jeg ha noen som gjordet at jeg oppdaget at det skjedde slik at jeg kunne fatte nødvendige tiltak.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bytte dempere og fjærer
Man kan ikke unngå å treffe bumpstops på mazda mx-5 som er senket, ikke dem usenket heller om man ikke kjører som presten i bygda. Min med lesjøfors fjærer låg å rubbet på bumstopsa bak hele tiden.. Derfor vil eg anbefalle mykere bumpstops, så får man mye mer komfort tilbake og ikke minst bedre veigrep da dem originale er så stive at bilen hopper litt opp igjen, og det er ikke bare fordel på feks glatte veier på feks vestlandet der dem sparer på asfalt.. Dem fleste så har senket med kun fjærer på original bumpstops kommer ofte med kommentarer at fjærene er så stive, men er rett og slett bumpstopsa så er harde og fjærene så er alt for myke,,
Legger ved en link, så ser dere hvor utrolig lang vandring man har på fjærene sine,, Og vil tro dem fleste skjønner da at det er umulig å unngå bumpstops, så hvorfor ikke fikse opp noe mazda skulle gjort selv oppover tiden dem lagde bilene.. På dem fleste tyske bilene eg har hatt, så har dem brukt myke bumpstops, og til og med passaten min bunnet enda den hadde en utrolig lang fjæringsvei en kort tid
http://www.virkki.com/jyri/miata/bumps.html
Legger ved en link, så ser dere hvor utrolig lang vandring man har på fjærene sine,, Og vil tro dem fleste skjønner da at det er umulig å unngå bumpstops, så hvorfor ikke fikse opp noe mazda skulle gjort selv oppover tiden dem lagde bilene.. På dem fleste tyske bilene eg har hatt, så har dem brukt myke bumpstops, og til og med passaten min bunnet enda den hadde en utrolig lang fjæringsvei en kort tid

http://www.virkki.com/jyri/miata/bumps.html
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.