Jeg vurderer å bytte min 91-modell til noe nyere enn 1997. Er det noen som har erfaring med å sammenligne MX-5-modellene før og etter 1997? Er det noen vesentlige forskjeller? Er utvekslingen den samme på bilene etter 1997 (dvs. at man må ligge på tilnærmet maks turtall på motorveien)?
Pål
MX-5 før og etter 1997
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Jeg har kjørt en -96 1,6 NA fra juni 2001 til august 2004. Nå kjører jeg -99 NB 1,8. Det første jeg la merke til var at NB`en virker tightere og mer hel og solid på alle områder. Jo, den har rulla 100k km kortere enn den gamle. Men alikevel, det er større følelse av opplevd kvalitet. Den er fortsatt like lett og leken å kjøre som den gamle. Mener å huske at den gamle styrte bedre inn i svingen... Den nye oppleves, som jeg har nevnt tidligere, som mer understyrt i utgangen. Men, det var i en sammenligning da jeg hadde hatt bilen i noen timer... Er det et problem, er det bare å justere med gassen. Man må også huske at NA`en ikke hadde bytta hverken dempere, fjører, foringer og rulla på andre dekk.
En annen ting er motoren (90hk vs. 140hk og 130nm vs. 162nm) som for meg var en stor overgang
90hk er helt greit til vanlig kjøring og flytter seg ok når farta er oppe. Med den nye er det litt gøyere å gi på ut av svinga, for det skjer faktisk noe. Men, mye vil ha mer... Overgangen fra 116hk blir nok ikke så stor. Den er så og si like kjapp fra 0-100, men det skiller 30nm som kan ha noe å si i mellomakselerasjon. Men, det avhenger av utvekslinga som jeg ikke husker i farta. Det står et annet sted her på forumet hvis jeg ikke tar feil. Jeg ligger på 2900 rpm i 100km/t i 6. gir.
Jeg har ikke angra et sekund på at jeg bytta hvertfall. Men det hadde vært gøy og prøvd en NA med nye dempere/fjører og et sett med skikelige hjul.
En annen ting er motoren (90hk vs. 140hk og 130nm vs. 162nm) som for meg var en stor overgang

Jeg har ikke angra et sekund på at jeg bytta hvertfall. Men det hadde vært gøy og prøvd en NA med nye dempere/fjører og et sett med skikelige hjul.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
jeg gikk over fra 2n 1991 BRG 1,6 (116hk) og over til en 1998 1,8 (140hk), og merker litt forskjell. Den virker mere kompakt, har en del mere drag, så den er noe sprekere, og den føles mye tightere. Kjennes også litt "tyngre" ut,, men det kan ha noe med interiøret, og hvordan hele bilen er satt sammen. Er mere "lukseriøst" den nye sammenlignet med den gamle interiørmessig. På utsiden syns jeg personlig at den nye er noe bedre. Virker som at rumpa er noe breiere, spes når bilen er senket. Det er jo litt mere former på den nye. Eneste jeg savner er mine Low-profile lykter som jeg hadde på min gamle...savner vippelyktene generelt. Er litt sjarm med vippelykter. De originale er litt drøye, men med Low-pro blir det mye mye bedre. Angrer ikke et sekund på at jeg byttet ut bilen med en nyere utgave, da jeg personlig synes den er noe penere enn NA utgaven.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Jeg er lekebilløs!!!!
Lurer på det samme, altså, er en NB bil det også?
Tenker i første rekke på en avgiftsvennlig uten motor. (110 hk)
Er dette som å kjøre varebil eller går det an? Den veier vel 100 kg mer enn de andre jeg har hatt, og så færre hester...hmmm...
Fortelle dere som har kjørt både gammel 116 hk og ny 110 hk... Jeg har ikke prøvd en 110 hk mx-5.
Sukk, se den triste signaturen!
Lurer på det samme, altså, er en NB bil det også?
Tenker i første rekke på en avgiftsvennlig uten motor. (110 hk)
Er dette som å kjøre varebil eller går det an? Den veier vel 100 kg mer enn de andre jeg har hatt, og så færre hester...hmmm...
Fortelle dere som har kjørt både gammel 116 hk og ny 110 hk... Jeg har ikke prøvd en 110 hk mx-5.
Sukk, se den triste signaturen!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Jo da, kodvaag, NB er fortsatt en lekebil
Som jeg skreiv over, så har jeg ikke angra på at jeg bytta til NB.
Jeg har ikke kjørt 110hk, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men, det er en relativt billig NB 1,8 her: http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 28&rub=202
Han skulle ha 195000,- da jeg ringte på den i slutten av Juli, og forrige uke sto den i 175k...

Som jeg skreiv over, så har jeg ikke angra på at jeg bytta til NB.
Jeg har ikke kjørt 110hk, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men, det er en relativt billig NB 1,8 her: http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 28&rub=202
Han skulle ha 195000,- da jeg ringte på den i slutten av Juli, og forrige uke sto den i 175k...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Eg har kjørt na og nb min gamle na 1,6 1991 miata, og nb 2.5 facelift 1,6 110, eg synest min gamle var meir hissig og meir futt i en den nye, endå min var gått over 300000 og den nye 50000, Men den nye var utrolig herlig å kjøre i forhold til min, men den bråkte endel den nye med HKS dobbel eksos,Eg ville anbefalle den nye,, Kan sikkert få turbo eller kompressor til denne også.. 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Vanskelig med trimming til 110 hesteren siden den ikke selges i USA har jeg forstått.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Hva er forskellen på 1,6 fra na og 1,6 nb, de ser heilt like ut,men finner ingenting om denne motor på nettet,, passer greddy turbokit fra na på denne..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Status: Offline