Page 1 of 1

MX-5 før og etter 1997

Posted: 01 Nov 2004, 09:44
by miatamann
Jeg vurderer å bytte min 91-modell til noe nyere enn 1997. Er det noen som har erfaring med å sammenligne MX-5-modellene før og etter 1997? Er det noen vesentlige forskjeller? Er utvekslingen den samme på bilene etter 1997 (dvs. at man må ligge på tilnærmet maks turtall på motorveien)?

Pål

Posted: 01 Nov 2004, 10:47
by motorhead
Jeg har kjørt en -96 1,6 NA fra juni 2001 til august 2004. Nå kjører jeg -99 NB 1,8. Det første jeg la merke til var at NB`en virker tightere og mer hel og solid på alle områder. Jo, den har rulla 100k km kortere enn den gamle. Men alikevel, det er større følelse av opplevd kvalitet. Den er fortsatt like lett og leken å kjøre som den gamle. Mener å huske at den gamle styrte bedre inn i svingen... Den nye oppleves, som jeg har nevnt tidligere, som mer understyrt i utgangen. Men, det var i en sammenligning da jeg hadde hatt bilen i noen timer... Er det et problem, er det bare å justere med gassen. Man må også huske at NA`en ikke hadde bytta hverken dempere, fjører, foringer og rulla på andre dekk.

En annen ting er motoren (90hk vs. 140hk og 130nm vs. 162nm) som for meg var en stor overgang :D 90hk er helt greit til vanlig kjøring og flytter seg ok når farta er oppe. Med den nye er det litt gøyere å gi på ut av svinga, for det skjer faktisk noe. Men, mye vil ha mer... Overgangen fra 116hk blir nok ikke så stor. Den er så og si like kjapp fra 0-100, men det skiller 30nm som kan ha noe å si i mellomakselerasjon. Men, det avhenger av utvekslinga som jeg ikke husker i farta. Det står et annet sted her på forumet hvis jeg ikke tar feil. Jeg ligger på 2900 rpm i 100km/t i 6. gir.

Jeg har ikke angra et sekund på at jeg bytta hvertfall. Men det hadde vært gøy og prøvd en NA med nye dempere/fjører og et sett med skikelige hjul.

Posted: 02 Nov 2004, 17:24
by m1chael
jeg gikk over fra 2n 1991 BRG 1,6 (116hk) og over til en 1998 1,8 (140hk), og merker litt forskjell. Den virker mere kompakt, har en del mere drag, så den er noe sprekere, og den føles mye tightere. Kjennes også litt "tyngre" ut,, men det kan ha noe med interiøret, og hvordan hele bilen er satt sammen. Er mere "lukseriøst" den nye sammenlignet med den gamle interiørmessig. På utsiden syns jeg personlig at den nye er noe bedre. Virker som at rumpa er noe breiere, spes når bilen er senket. Det er jo litt mere former på den nye. Eneste jeg savner er mine Low-profile lykter som jeg hadde på min gamle...savner vippelyktene generelt. Er litt sjarm med vippelykter. De originale er litt drøye, men med Low-pro blir det mye mye bedre. Angrer ikke et sekund på at jeg byttet ut bilen med en nyere utgave, da jeg personlig synes den er noe penere enn NA utgaven.

Posted: 02 Nov 2004, 22:23
by kodvaag
Jeg er lekebilløs!!!!

Lurer på det samme, altså, er en NB bil det også?

Tenker i første rekke på en avgiftsvennlig uten motor. (110 hk)

Er dette som å kjøre varebil eller går det an? Den veier vel 100 kg mer enn de andre jeg har hatt, og så færre hester...hmmm...
Fortelle dere som har kjørt både gammel 116 hk og ny 110 hk... Jeg har ikke prøvd en 110 hk mx-5.

Sukk, se den triste signaturen!

Posted: 02 Nov 2004, 23:55
by motorhead
Jo da, kodvaag, NB er fortsatt en lekebil :D
Som jeg skreiv over, så har jeg ikke angra på at jeg bytta til NB.

Jeg har ikke kjørt 110hk, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men, det er en relativt billig NB 1,8 her: http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 28&rub=202

Han skulle ha 195000,- da jeg ringte på den i slutten av Juli, og forrige uke sto den i 175k...

Posted: 03 Nov 2004, 01:43
by Mazdafreaks
Eg har kjørt na og nb min gamle na 1,6 1991 miata, og nb 2.5 facelift 1,6 110, eg synest min gamle var meir hissig og meir futt i en den nye, endå min var gått over 300000 og den nye 50000, Men den nye var utrolig herlig å kjøre i forhold til min, men den bråkte endel den nye med HKS dobbel eksos,Eg ville anbefalle den nye,, Kan sikkert få turbo eller kompressor til denne også.. :lol:

Posted: 03 Nov 2004, 16:36
by kodvaag
Vanskelig med trimming til 110 hesteren siden den ikke selges i USA har jeg forstått.

Posted: 03 Nov 2004, 17:34
by Mazdafreaks
Hva er forskellen på 1,6 fra na og 1,6 nb, de ser heilt like ut,men finner ingenting om denne motor på nettet,, passer greddy turbokit fra na på denne..

Posted: 03 Nov 2004, 19:58
by HansBRG98
kodvaag wrote:Vanskelig med trimming til 110 hesteren siden den ikke selges i USA har jeg forstått.
De har ikke solgt 1.6 litern siden 1993 har jeg fått høre...også hadde de ikke 1998 versjonen, den gikk som 1999 utgaven..merkelig..noen som vet mer :?: