Etter en del oppgradering av kjølesystem og kompressorsats har radiatorviften "nektet å starte". Ny bryter er bestilt hos Mazda i Skien, men de er ellers ikke veldig intrressert i gamle MX5'er (1994).
Noen som vet hvor denne bryter/føleren er plassert? Kan det stemme at den er plassert noe trangt og vanskelig tilgjengelig i bak-kant av motoren?
Bryter til styring av radiatorvifte
Moderator: Styremedlemmer
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Bryter til styring av radiatorvifte
Driver å styrer med dette selv på en mx-5 95. Termostaten holder til under denne her http://www.miata.net/garage/tstat/images/p2.jpg, det er en grei video på hvordan man bytter den her Hvis du mener viftereleet så se på side 3 av dette dokumentet http://www.mellens.net/mazda/Mazda-Miat ... ng_fan.pdf.
For å skjekke om selve viftemotoren starter og fungerer så går det ann å lage en elektrisk kobling mellom GND og TFA i diagnoseporten. Når du starter bilen da, så starter også viften. Her er ett bilde av kontaktene i diagnoseporten http://www.miataforumz.com/attachments/ ... talink-jpg. Diagnoseporten er på førerside i motorrommet, liten svart boks som sitter litt høyt.
For å skjekke om selve viftemotoren starter og fungerer så går det ann å lage en elektrisk kobling mellom GND og TFA i diagnoseporten. Når du starter bilen da, så starter også viften. Her er ett bilde av kontaktene i diagnoseporten http://www.miataforumz.com/attachments/ ... talink-jpg. Diagnoseporten er på førerside i motorrommet, liten svart boks som sitter litt høyt.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bryter til styring av radiatorvifte
Selve bryteren/føleren som du spør om sitter altså ekstremt lett tilgjengelig på toppen av termostathuset som du ser på bildet i første linken i posten ovenfor 

- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Bryter til styring av radiatorvifte
Sitter vist noen temperatur sensorer bak også ja. http://www.rivercityroad.com/garage/jpg ... nsor_2.jpg Tror den som sender til ECU-en er gåen for meg. Er det denne du har bestilt? Hvor mye skulle de ha for den?
Fant en guide på hvordan man fjerner den grønne ECU temp sensoren bak http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... thermistor
Fant en guide på hvordan man fjerner den grønne ECU temp sensoren bak http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... thermistor
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det er tre sensorer som føler på vanntemperaturen på en NA (og NB?).
- En som sitter foran på toppen av termostathuset. Dette er en temperaturbryter som styrer vifta.
- En grønn som sitter bak på motorblokka. Denne gir signal til hjernen (ECU)
- En som sitter like ved den grønne, men med spadekontakt. Denne styrer viserinstrumentet.
Det skal ikke være enkelt
Erik
- En som sitter foran på toppen av termostathuset. Dette er en temperaturbryter som styrer vifta.
- En grønn som sitter bak på motorblokka. Denne gir signal til hjernen (ECU)
- En som sitter like ved den grønne, men med spadekontakt. Denne styrer viserinstrumentet.
Det skal ikke være enkelt

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Bryter til styring av radiatorvifte
Da er en litt "vrient tilgjengelig bryter" byttet. Det var imidlertid ikke den som var problemet - det var så enkelt at det ikke kan legges ut her!
Uansett - diverse brytere, Radiator-slanger etc. som har 20-års jubileum i år - og dessuten blir utsatt for betydelig mer "trykk" enn de er beregnet for - blir uansett ikke feil å bytte.
Takk for alle gode råd og tips - da er bilen klar ved hjemkomst fra Spania mandag - gleder meg!
Uansett - diverse brytere, Radiator-slanger etc. som har 20-års jubileum i år - og dessuten blir utsatt for betydelig mer "trykk" enn de er beregnet for - blir uansett ikke feil å bytte.
Takk for alle gode råd og tips - da er bilen klar ved hjemkomst fra Spania mandag - gleder meg!
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Bryter til styring av radiatorvifte
Legg det ut! Du er nok ikkje den einaste som har viftetrøbbel!
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bryter til styring av radiatorvifte
legg det ut, det er læring i alt
Her er et eksempel på at selv det å skifte hjul kan man lære noe nytt om (Bosse Bildoktorn, selvfølgelig)
https://www.youtube.com/watch?v=jvkZm2l0JL0

Her er et eksempel på at selv det å skifte hjul kan man lære noe nytt om (Bosse Bildoktorn, selvfølgelig)
https://www.youtube.com/watch?v=jvkZm2l0JL0