Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Driver og bytter hjullager bak.
Har ikke kommet så langt, for det er klin umulig å trekke hubben ut av det gamle lageret. Jeg har kjøpt et avtrekker verktøy som burde klare å trekke det ut, men det eneste som skjer er at stikkakslingen presses inn, mot diffen.
Planen nå er å demontere hele hjulfestet, og montere hele dritten i en skrustikke.
men den lange bolten i bånn, sitter selvsagt fast (som alle andre gamle skruer på denne bilen )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Du kan ikkje ta mothold i akslingen. Var denne setningen som gjorde at eg stussa litt:
mojo-91 wrote:...men det eneste som skjer er at stikkakslingen presses inn, mot diffen.
Eg pleier å skru av så mykje som mulig ta det ut og inn i ei presse Då presser eg først ut innerringen, snur sammenstillingen og presser ytterringen ut. Viss inner- eller ytterringane deler seg i fleire delar og det er vanskeleg å få dei ut så hjelper det veldig mykje med varme. Det eg har gjort då er å enten sveise litt på innerringen eller kappe med vinkelsliparen. Ein kan kanskje bruka varmluftpistol også, men er ikkje så lett å konsentrere varmen då. Varme er sjølvsagt mest effektivt på innerringane.
Sist eg presste ut lager så måtte eg presse for fullt med 5 tonns pressa mi. Eg varma med varmluftpistol og gav eit kakk med ein hammar. Det var for lageret til Touaregen som er litt større enn lageret på MX5...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Hva jeg har forstått er det grei skumring å få selve lageret ut. Ut med splinten og så deise til med Pipe og hammer....
Problemet var at jeg ikke får dratt selve hubben ut av lageret. Den lange skruen i verktøyet er montert mot enden av stikkakslingen, mens de to armene på verktøyet spenner mot, på baksiden av skiva på hubben. Når jeg skrur, presser jeg bare stikkakslingen ut av hubben, i stedet for å trekke hubben av stikkakslingen /lageret
Jeg tipper lager og hubb er rustet fast. Jeg innser nå at jeg må av med hele sulamitten og levere det inn til et verksted for å få dette fra hverandre.
Enn så lenge står bilen på tre hjul og en bukk, ....på gata, på grunerløkka...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stikkakslingen kan du ikkje ta mothold i. Stikkakslingen beveger seg fritt inn/ut i hub når mutteren er av som holder stikkakslingen på plass mot hubben. Skal du få hubben av mens alt står på bilen så må du vel bruke ein veldig stor sleidehammar:
Men; viss du tar eit bilde så er eg sikker på at du gjer det rett...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Til andre som vurderer å gjøre denne jobben selv , i god tro av at de har klart å bytte foran, vil jeg bare si at det er på ingen måte sammenlignbart. Bak er et mareritt og jeg har gitt opp.
Har montert alt sammen igjen og skal levere inn bilen på et verksted.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35