Godkjent økning av motorytelse
Moderator: Styremedlemmer
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Godkjent økning av motorytelse
Jeg har en 95 1.6l med 90hk og jeg har tidligere blitt fortalt her inne at bremsene er like på 1.8l som på 1.6l med 90hk. Med dette i tankene så kontaktet jeg mazda norge for å prøve å få dokumentasjon på at bremsene på min bil er like som bremsene på 1.8l med 133hk. Samt dokumentasjon på at understellet er likt, noe som det burde være?`
Mazda Norge sitt svar:
Ut fra delefilm er ikke bremsene like på dette intervallet, delenummer på kalippere og bremseskiver er forskjellige fra 1,6 til 1,8.
Så spurte jeg om bremsene var like på min 1.6l 90hk og 1.6l
Da svarte de:
Det er dessverre ikke samme delenummer der heller.
Vedlagt lå det bilder som viste dette. Min 90hk har delenummer NA75-33-61x på høyre kaliper forran, mens en 1.6l med 116hk har delenummer NA10-33-980C
Så jeg spurte mx5parts.com siden de har god erfaring med 1.6l 90hk, fikk svar fra delspesialisten Mark:
The quick answer is the 1.6 brakes are not the same as the 1.8 brakes. If you follow the correct sections our website then you will be guided to the correct parts for your car.
The reality is some parts are shared, but not all parts. For instance the front discs on the 1.6 are 235mm and the 1.8 are 255mm, the front calipers are different, as are the caliper brackets to accommodate the different disc diameters, but the rear calipers are the same: it's just they are on different brackets.
It also adds to the confusion that the 1.6 and 1.8 were made exclusively for periods of time. So for instance at certain periods the 1.6 was not available and only the 1.8 was made. All I'd say is if you follow our sections on the website then you should be fine.
Har også kontaktet Mazda i England
I have passed this to our technical team for them to investigate, I am not sure how much information they would have on this due to the age however I will see if they can help.
Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få en godkjent økning? Hvis jeg bytter til 1.8l bremsene, kan dokumentere innkjøp av disse og eventuelt de sjekker at jeg har de på bilen, så burde det gå ann å få bytta til 1.8l motor? En annen ting; hvis 1.6l 116hk oem bremsene holdt for 150hk på BBR turbo så burde vel de for 1.8l holde for minst like mye?
Frusterende..
Noen som har noen kjekke dokumenter eller innspill?
Mazda Norge sitt svar:
Ut fra delefilm er ikke bremsene like på dette intervallet, delenummer på kalippere og bremseskiver er forskjellige fra 1,6 til 1,8.
Så spurte jeg om bremsene var like på min 1.6l 90hk og 1.6l
Da svarte de:
Det er dessverre ikke samme delenummer der heller.
Vedlagt lå det bilder som viste dette. Min 90hk har delenummer NA75-33-61x på høyre kaliper forran, mens en 1.6l med 116hk har delenummer NA10-33-980C
Så jeg spurte mx5parts.com siden de har god erfaring med 1.6l 90hk, fikk svar fra delspesialisten Mark:
The quick answer is the 1.6 brakes are not the same as the 1.8 brakes. If you follow the correct sections our website then you will be guided to the correct parts for your car.
The reality is some parts are shared, but not all parts. For instance the front discs on the 1.6 are 235mm and the 1.8 are 255mm, the front calipers are different, as are the caliper brackets to accommodate the different disc diameters, but the rear calipers are the same: it's just they are on different brackets.
It also adds to the confusion that the 1.6 and 1.8 were made exclusively for periods of time. So for instance at certain periods the 1.6 was not available and only the 1.8 was made. All I'd say is if you follow our sections on the website then you should be fine.
Har også kontaktet Mazda i England
I have passed this to our technical team for them to investigate, I am not sure how much information they would have on this due to the age however I will see if they can help.
Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få en godkjent økning? Hvis jeg bytter til 1.8l bremsene, kan dokumentere innkjøp av disse og eventuelt de sjekker at jeg har de på bilen, så burde det gå ann å få bytta til 1.8l motor? En annen ting; hvis 1.6l 116hk oem bremsene holdt for 150hk på BBR turbo så burde vel de for 1.8l holde for minst like mye?
Frusterende..
Noen som har noen kjekke dokumenter eller innspill?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Her svarer jeg litt forenklet.
(Hvis ikke så må jeg skrive mange sider ....)
For å få godkjent effektøkning hos BT så kreves en av følgende 2 metoder:
1. "Velsignelse" fra fabrikant, dvs et dokument fra Mazda som sier at bilen er egnet for effektøkning.
Det får du IKKE.
Mazda Norge, Mazda Europa og Mazda Japan nekter plent å utstede et slik dokument.
Maaaange har prøvd, ingen har lykkes.
Eller
2. Godkjennelse fra uavhengig sertifisert laboratorium/godkjennelsesorgan.
Dette betyr i praksis TÜV, Dekra eller lignende organ.
Da må du ha to forskjellige dokumenter (begge):
A Egnetshetserklæring. Dette er et dokument som sier at din bil/karrosseri tåler effektøkningen det er snakk om.
Slike dokumenter finnes for noen av MX5 modellene, men de koster ca 250.000,- kr. å lage for hver modell og eies av de som har fått laget dem.
De som har fått laget slike dokumenter er f.eks. I.L.Motorsport og andre som selger godkjente torbo-kit.
Dette blir jo litt dyrt å skaffe for en enkelt-godkjenning (?)
B. Godkjente utslippsmålinger i.h.t. EU-syklus http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle.
Det betyr at din bil (etter at den er utstyrt med ny motor og/eller turbo/kompressor) må kjøres på rullende landevei og få analysert utslipp.
Slike tester utføres f.eks. i Tyskland (Dekra og TÛV).
Dette må ikke forveksles med den enkle målingen som gjøres ved EU-kontroll el.l.
BBR kittet du viser til er unntaket (som bekrefter regelen).
Det ble gjort for ca 20 år siden.
Du kan ikke bruke dokumenter fra BBR til å skaffe EU-papirer i dag.
Mazdaspeed Miata er også et kjent unntak.
Disse ble produsert i USA og har ikke EU-typegodkjenning.
De som er godkjent i norge er det på grunnlag av USA-godkjenning og unntaksbestemmelser i Motorvognforskriften.
MX5 er en av de vanskeligste biler du kan prøve å få godkjent effektendring på.
Dette skyldes ikke at bilen ikke egner seg, men at Mazda ikke ønsker å gi sin tilslutning i form av egnethetserklæring.
Så til ditt eksempel.
Man får ikke godkjent en effektøkning bare på basis av konstruksjonen til bremsene.
I tillegg må det dokumenteres at bilen er egnet konstruksjonsmessig for effektøkningn.
Og her holder det ikke å si at "bilen ligner veldig" på en som er utstyrt med kraftigere motor.
Håper dette var forståelig.
Erik
(Hvis ikke så må jeg skrive mange sider ....)
For å få godkjent effektøkning hos BT så kreves en av følgende 2 metoder:
1. "Velsignelse" fra fabrikant, dvs et dokument fra Mazda som sier at bilen er egnet for effektøkning.
Det får du IKKE.
Mazda Norge, Mazda Europa og Mazda Japan nekter plent å utstede et slik dokument.
Maaaange har prøvd, ingen har lykkes.
Eller
2. Godkjennelse fra uavhengig sertifisert laboratorium/godkjennelsesorgan.
Dette betyr i praksis TÜV, Dekra eller lignende organ.
Da må du ha to forskjellige dokumenter (begge):
A Egnetshetserklæring. Dette er et dokument som sier at din bil/karrosseri tåler effektøkningen det er snakk om.
Slike dokumenter finnes for noen av MX5 modellene, men de koster ca 250.000,- kr. å lage for hver modell og eies av de som har fått laget dem.
De som har fått laget slike dokumenter er f.eks. I.L.Motorsport og andre som selger godkjente torbo-kit.
Dette blir jo litt dyrt å skaffe for en enkelt-godkjenning (?)
B. Godkjente utslippsmålinger i.h.t. EU-syklus http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle.
Det betyr at din bil (etter at den er utstyrt med ny motor og/eller turbo/kompressor) må kjøres på rullende landevei og få analysert utslipp.
Slike tester utføres f.eks. i Tyskland (Dekra og TÛV).
Dette må ikke forveksles med den enkle målingen som gjøres ved EU-kontroll el.l.
BBR kittet du viser til er unntaket (som bekrefter regelen).
Det ble gjort for ca 20 år siden.
Du kan ikke bruke dokumenter fra BBR til å skaffe EU-papirer i dag.
Mazdaspeed Miata er også et kjent unntak.
Disse ble produsert i USA og har ikke EU-typegodkjenning.
De som er godkjent i norge er det på grunnlag av USA-godkjenning og unntaksbestemmelser i Motorvognforskriften.
MX5 er en av de vanskeligste biler du kan prøve å få godkjent effektendring på.
Dette skyldes ikke at bilen ikke egner seg, men at Mazda ikke ønsker å gi sin tilslutning i form av egnethetserklæring.
Så til ditt eksempel.
Man får ikke godkjent en effektøkning bare på basis av konstruksjonen til bremsene.
I tillegg må det dokumenteres at bilen er egnet konstruksjonsmessig for effektøkningn.
Og her holder det ikke å si at "bilen ligner veldig" på en som er utstyrt med kraftigere motor.
Håper dette var forståelig.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Viss du tar kontakt med BT og seier du kunne tenkt deg å bytte motor for å få meir effekt (133hk) så får du nok beskjeden tilbake om at det er ein forholdsvis liten effektøkning så dei bruker kjønn og seier det er ok. Eg fekk isåfall den tilbakemeldingen når det gjelder 1.8 vvt (146hk) i min org 116hk NA... Er isåfall ikkje verre enn å ta ein tlf til dei og høre. Vær positiv, objektiv og forståelsesfull så ordner det meste seg 

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
JøssGTX-Lars wrote:Viss du tar kontakt med BT og seier du kunne tenkt deg å bytte motor for å få meir effekt (133hk) så får du nok beskjeden tilbake om at det er ein forholdsvis liten effektøkning så dei bruker kjønn og seier det er ok. Eg fekk isåfall den tilbakemeldingen når det gjelder 1.8 vvt (146hk) i min org 116hk NA... Er isåfall ikkje verre enn å ta ein tlf til dei og høre. Vær positiv, objektiv og forståelsesfull så ordner det meste seg

Har du gjort det og fått ny motor inn i vognkortet ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Motoren står i, men er ikkje godkjennt. BT ville bl.a ha chassisnr på bilen som motoren kom frå, men det fekk eg aldri av han eg kjøpte motoren av i UK. Er det som hindrer meg i å prøve å få byttet godkjennt. Ein smule irriterande...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Interessant, skal kontakte BT og se hva de krever for en oppgradering til 1.8 133hk.
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Berre ikkje nevn eller referer til min. Er eg uheldig då så får eg eit forklaringsproblem etterfulgt av eit urimelig stort oppkrav...
Lykke til!
Lykke til!

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Kan du bruke mitt chassinr så har samme motor ?GTX-Lars wrote:Motoren står i, men er ikkje godkjennt. BT ville bl.a ha chassisnr på bilen som motoren kom frå, men det fekk eg aldri av han eg kjøpte motoren av i UK. Er det som hindrer meg i å prøve å få byttet godkjennt. Ein smule irriterande...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
en må vell ha riktig chassi nr, for også å henvise litt til at motor ikke er stjålet osv?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Miatapowers wrote:Kan du bruke mitt chassinr så har samme motor ?GTX-Lars wrote:Motoren står i, men er ikkje godkjennt. BT ville bl.a ha chassisnr på bilen som motoren kom frå, men det fekk eg aldri av han eg kjøpte motoren av i UK. Er det som hindrer meg i å prøve å få byttet godkjennt. Ein smule irriterande...
Er nok som Trym seier. Er jo bra at det er slik, men ikkje heilt optimalt når eg ikkje får nr frå leverandøren.Trym N1290 wrote:en må vell ha riktig chassi nr, for også å henvise litt til at motor ikke er stjålet osv?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Både bra og dumt ja,, for eg har ikke noe imot å spre chassinr til folk så kunne trengt det
Stjælte motorer er vel registrert om bilen er registrert stjælt.. Men dem vil vel virkelig forsikre seg at motoren kommer ifra en sport da..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Autolink.co.uk sier de kan gi chassisnr på motor man kjøper hvis man spør om det.
Her er svaret til Statens vegvesen:
Du må dokumentere kjøretøy med regnummer og eventuelt det kjøretøyet du tar motor fra. Send så søknad til firmapost-sor@vegvesen.no,gjerne med dokumentasjon fra fabrikant.
Nå.. hva mener de med dokumentasjon fra fabrikant i denne sammenhengen? Virker ikke som det var noe krav ettersom det står "gjerne med"
Her er svaret til Statens vegvesen:
Du må dokumentere kjøretøy med regnummer og eventuelt det kjøretøyet du tar motor fra. Send så søknad til firmapost-sor@vegvesen.no,gjerne med dokumentasjon fra fabrikant.
Nå.. hva mener de med dokumentasjon fra fabrikant i denne sammenhengen? Virker ikke som det var noe krav ettersom det står "gjerne med"
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Ja, "gjerne" er for å lage ein meir positiv søknad. Beste måten å få svar på kva "dokumentasjon frå fabrikant" er er å spørre han frå BT. Då får du akkurat det svaret du treng og ikkje noko "synsing" her frå forumet 
Dokumentasjonen frå fabrikant er sikkert om karosseriet er dimensjonert for den motoren. Det får du jo ikkje frå mazda så då vert det synsing frå BT si side...

Dokumentasjonen frå fabrikant er sikkert om karosseriet er dimensjonert for den motoren. Det får du jo ikkje frå mazda så då vert det synsing frå BT si side...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Godkjent økning av motorytelse
Regner med det er at karosseri og eventuelt bremser tåler det.
Fikk forresten svar fra Mazda i England idag også:
I have been in contact with my technical team and they have informed that they do not have documentation to support this, but as far as they are aware the chassis and brakes are the same for 1.6 and 1.8 produced between 94-97.
Spurte om jeg kunne få det skriftlig med signatur, tviler på at jeg får det.. Men jeg får hvertfall ingenting hvis jeg ikke spør.
Fikk forresten svar fra Mazda i England idag også:
I have been in contact with my technical team and they have informed that they do not have documentation to support this, but as far as they are aware the chassis and brakes are the same for 1.6 and 1.8 produced between 94-97.
Spurte om jeg kunne få det skriftlig med signatur, tviler på at jeg får det.. Men jeg får hvertfall ingenting hvis jeg ikke spør.