NOS
Moderator: Styremedlemmer
NOS
Noen som har peil på hva som er forskjellen på ett vått og et tørt lystgass system? Noen erfaringer på et slikt system på vår bil?
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
-
- Status: Offline
- Dalton
- 4200 RPM
- Posts: 456
- Joined: 05 Dec 2003, 01:00
- Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
- Contact:
- Status: Offline
Her er ett firma i Norge som leverer slike systemer.
http://www.oddbjornsmotor.no/
Virker som de har greie på slikt. Bare send en mail til dem, så får du nok vite mere om dette.
http://www.oddbjornsmotor.no/
Virker som de har greie på slikt. Bare send en mail til dem, så får du nok vite mere om dette.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
Etter hva jeg har forstått så er:
Tørt system så tilfører du bare gassen.
Wet så tilfører du bensin samtidig vha. tilleggsdyser.
Med tørt system så har du lite å gå på før du får tenningsbank og mager blanding
Mange tror at det er NOS som brenner men gassen gjør bare at man får en større mengde O2 inn i motoren samt at den kjøler ned luftblandingen som igjen vil øke tettheten med O2 = større smell.
Å fylle en NOS flaske koster en formue. Lurt å tenke på når en flaske holder i 50 sek.
Tørt system så tilfører du bare gassen.
Wet så tilfører du bensin samtidig vha. tilleggsdyser.
Med tørt system så har du lite å gå på før du får tenningsbank og mager blanding
Mange tror at det er NOS som brenner men gassen gjør bare at man får en større mengde O2 inn i motoren samt at den kjøler ned luftblandingen som igjen vil øke tettheten med O2 = større smell.
Å fylle en NOS flaske koster en formue. Lurt å tenke på når en flaske holder i 50 sek.
Riktigarildh wrote:Etter hva jeg har forstått så er:
Tørt system så tilfører du bare gassen.
Wet så tilfører du bensin samtidig vha. tilleggsdyser.

Dette er for biler som har f.eks datasprut med egen styring til Nos.. kan nok finjustere stystemet bedre med dette oppsettet enn en wet system som justerer bensinforholdet ved hjelp av ulike dyser / trykk..arildh wrote: Med tørt system så har du lite å gå på før du får tenningsbank og mager blanding
Det er bensinen som gir effektøkningen.. økt tetthet med O2 gir ikke mer effekt før du tilsetter mer bensin, men økt O2 gjør at man kan ha mer bensin og oppnå samme blandingsforhold som igjen gir mer effektarildh wrote:
Mange tror at det er NOS som brenner men gassen gjør bare at man får en større mengde O2 inn i motoren samt at den kjøler ned luftblandingen som igjen vil øke tettheten med O2 = større smell.


"Nos" er spesiellt ideelt på mx5 (og alle andre biler, men spesiellt da motorer med lite volum) dersom du skal kjøre med stor turbo, og brukes da helst til å få i gang turboen ved å kjøre på med Nos på lave turtall, som gir mer eksos - raskere spool up


og ja, jeg vet at NOS er ett varemerke


-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
'Vidar wrote:Fikk en fin ide for de som monterer NOS anl..
Monter slik at du kan spraye kupèn i bilen også.. Det blir gøy, jeg lover
Kan montere purge ventilen i kupeen??

11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
Hei.
Jeg har en brosjyre fra Sverre Kahrs Racing, og der står mx5/mx3 oppført på lista over biler som de leverer NOS-kit til. Står ikke no pris da..
Sikkert noe mer info på siden dems: www.sverrekahrsracing.no
Sverre Kahrs startet med NOS i 1986.....så de har mye erfaring med lystgas.
Jeg har en brosjyre fra Sverre Kahrs Racing, og der står mx5/mx3 oppført på lista over biler som de leverer NOS-kit til. Står ikke no pris da..

Sikkert noe mer info på siden dems: www.sverrekahrsracing.no
Sverre Kahrs startet med NOS i 1986.....så de har mye erfaring med lystgas.

t_huseby ---> Redrider
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
http://www.turbomx5.com kan være interessant for den som tenker på noe sånt.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport