Page 1 of 1

NOS

Posted: 28 Nov 2004, 13:17
by Dyret
Noen som har peil på hva som er forskjellen på ett vått og et tørt lystgass system? Noen erfaringer på et slikt system på vår bil?

Posted: 28 Nov 2004, 13:23
by HF-mx5T
tror noen av gutta i statene(se på miata.net forumet feks) har lystgassanlegg på mx5ene.. vet lite om det ellers jeg.

Posted: 28 Nov 2004, 15:44
by Dalton
Her er ett firma i Norge som leverer slike systemer.

http://www.oddbjornsmotor.no/

Virker som de har greie på slikt. Bare send en mail til dem, så får du nok vite mere om dette.

Posted: 28 Nov 2004, 16:26
by arildh
Etter hva jeg har forstått så er:
Tørt system så tilfører du bare gassen.
Wet så tilfører du bensin samtidig vha. tilleggsdyser.

Med tørt system så har du lite å gå på før du får tenningsbank og mager blanding
Mange tror at det er NOS som brenner men gassen gjør bare at man får en større mengde O2 inn i motoren samt at den kjøler ned luftblandingen som igjen vil øke tettheten med O2 = større smell.

Å fylle en NOS flaske koster en formue. Lurt å tenke på når en flaske holder i 50 sek.

Posted: 28 Nov 2004, 17:59
by Silverboy
arildh wrote:Etter hva jeg har forstått så er:
Tørt system så tilfører du bare gassen.
Wet så tilfører du bensin samtidig vha. tilleggsdyser.
Riktig :)
arildh wrote: Med tørt system så har du lite å gå på før du får tenningsbank og mager blanding
Dette er for biler som har f.eks datasprut med egen styring til Nos.. kan nok finjustere stystemet bedre med dette oppsettet enn en wet system som justerer bensinforholdet ved hjelp av ulike dyser / trykk..
arildh wrote:
Mange tror at det er NOS som brenner men gassen gjør bare at man får en større mengde O2 inn i motoren samt at den kjøler ned luftblandingen som igjen vil øke tettheten med O2 = større smell.
Det er bensinen som gir effektøkningen.. økt tetthet med O2 gir ikke mer effekt før du tilsetter mer bensin, men økt O2 gjør at man kan ha mer bensin og oppnå samme blandingsforhold som igjen gir mer effekt :) Regner med at det var dette du mente, ville bare gjøre det litt tydeligere :)

"Nos" er spesiellt ideelt på mx5 (og alle andre biler, men spesiellt da motorer med lite volum) dersom du skal kjøre med stor turbo, og brukes da helst til å få i gang turboen ved å kjøre på med Nos på lave turtall, som gir mer eksos - raskere spool up :) Viktig å ha ett system som justerer tilbake tenningen i samme slengen, hvis ikke blir det fort tenningsbank dersom du kjører med oppjustert tenning til vanlig :)

og ja, jeg vet at NOS er ett varemerke ;) Men det er gjør ting enklere ved å snakke om "nos", akkurat som Plumbo.. alle skjønner hva man mener :D

Posted: 28 Nov 2004, 18:24
by Vidar
"NOS" er egentlig en oksidant da ?

Posted: 28 Nov 2004, 18:26
by Silverboy
N2O

Posted: 28 Nov 2004, 18:52
by Vidar
Fikk en fin ide for de som monterer NOS anl..

Monter slik at du kan spraye kupèn i bilen også.. Det blir gøy, jeg lover :)

Posted: 28 Nov 2004, 22:17
by Dyret
Vidar wrote:Fikk en fin ide for de som monterer NOS anl..

Monter slik at du kan spraye kupèn i bilen også.. Det blir gøy, jeg lover :)
'

Kan montere purge ventilen i kupeen?? :)

Posted: 29 Nov 2004, 18:32
by t_huseby
Hei.

Jeg har en brosjyre fra Sverre Kahrs Racing, og der står mx5/mx3 oppført på lista over biler som de leverer NOS-kit til. Står ikke no pris da.. :)

Sikkert noe mer info på siden dems: www.sverrekahrsracing.no

Sverre Kahrs startet med NOS i 1986.....så de har mye erfaring med lystgas. :)

Posted: 09 Dec 2004, 23:40
by KnutH
http://www.turbomx5.com kan være interessant for den som tenker på noe sånt.