Hei.
Jeg sitter her og vurderer å oppgradere mer enn bare diff på min Miata når jeg først er i gang. Ser at Vmaxx kitet får greie skussmål til en rimelig penge.
Er det noen her som har montert dette settet på en NA? Det jeg lurer på er om det bruker orginale topmounts? FM sier at de bruker andre fjærer og topmounts for å få lengre fjærvei bak noe som i grunnen er det jeg ser etter da jeg i dag kjører på bumpstops om det kommer humper når vi f.eks er litt lasta på sommerturene.
Noen som vet hvordan det er å få registrert TUV godkjente coilovers på en Miata? Sist jeg hadde en tur på Biltilsynet fikk jeg ett helvette fordi bilen var amerikask og fjærene lagd for europeisk MX-5, og måtte hjem å søke nettet opp og ned før jeg fant noe som sa at det europeiske typegodkjenningsnummeret også fungerte for Miata (via en dekkforhandler side av alle ting)
Thomas
Vmaxx fra IL-motorsport
Moderator: Styremedlemmer
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 725
- Status: Offline
Vmaxx fra IL-motorsport
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Re: Vmaxx fra IL-motorsport
Det som er vanskeligst er at max akselvektverdiene til en Miata som regel er større enn hva TUV papirene tillater.
Det er veeeldig få Miata som korrekt har blitt godkjent med senkefjærer.
Det er veeeldig få Miata som korrekt har blitt godkjent med senkefjærer.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Topmiata har en god deal på disse settene i disse dager. De kommer med TUV for NA og NB etter det jeg vet. Det bruker originale top mounts, men jeg vil anbefale å gå for NB topmounts om mulig. Disse får man grisebillig fra f.eks. Japan.
Jeg har fått godkjent coilovere til Miata NB uten problemer, men da var aksellastverdiene faktisk feil i vognkortet mitt slik at den gikk gjennom.
Jeg kjører i dag på VMaxx Xxtreme og synes det originale "non-FM" kittet er godt balansert, men i overkant mykt på bane. På vei er det så komfortabelt som man ønsker. Alt fra båt (steg 1), til originalt (steg 10), til tight (steg 18/20).
Se om du får tak i TUV-papirene før du bestiller så kan du jo dobbeltsjekke.
Jeg har fått godkjent coilovere til Miata NB uten problemer, men da var aksellastverdiene faktisk feil i vognkortet mitt slik at den gikk gjennom.
Jeg kjører i dag på VMaxx Xxtreme og synes det originale "non-FM" kittet er godt balansert, men i overkant mykt på bane. På vei er det så komfortabelt som man ønsker. Alt fra båt (steg 1), til originalt (steg 10), til tight (steg 18/20).
Se om du får tak i TUV-papirene før du bestiller så kan du jo dobbeltsjekke.
-
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 1278
Hijacker denne litt jeg. Fant trådstarter ut av hvilke topmounts han skal bruke? Jeg har selv V-maxx liggende, men er usikker på hvilke topmounts samt bumpstops jeg skal gå for. Når det gjelder senk, så skal jeg ikke ha Hellascrape, men at 15x8 med 195/50 er ganske flush med hjulbuene. Holder det med NB topmounts? Ser Garagestar har to forskjellige, de "største" er vel kanskje litt overkill..
Hva bruker dere med V-maxx? Supplere gjerne med bilder.
Hva bruker dere med V-maxx? Supplere gjerne med bilder.

1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 725
Jeg endte opp med å beholde oppsettet jeg hadde da pengene løp litt løpsk i bildeler en stund... etter som jeg forsto det var det ikke bare å kjøpe nb topmonts og montere men en måtte faktisk kjøpe nb coilovers i så fall. Dette kan jeg ha forstått feil så dette må andre gjerne arrestere meg på. Om du finner ut og monterer med Nb topmounts håper jeg du oppdaterer tråden her så jeg evt kan kopiere oppsettet senere om jeg finner pengene og får godkjent videre oppgraderinger hos det verste tilsynet, "fruen".
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
- Fabiz
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 1060
Jeg kjører V-Maxx med FM-oppsett. Dette er i utgangspunktet et NB-sett, montert med NB-topper.
Fabian
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
-
- 1000 RPM
Jeg har lest enda litt mer rundt dette med topmounts/top hats. Jeg ser FCM leverer et kit han påstår er bedre enn NB topmounts med OEM foringer etc. Eneste aberet er at det er så jævli dyrt!
En annen ting jeg lurte på, er på V-maxx kitet mitt, så fikk jeg med fire "hylser" som skal være i topp av fjæra. (Eller fikk bare med tre, den ene var feil) Bruker vi de når vi bruker NB topmounts, eller kan vi droppe de? Er de med på å sentrere fjæra mot topmounten?
En annen ting jeg lurte på, er på V-maxx kitet mitt, så fikk jeg med fire "hylser" som skal være i topp av fjæra. (Eller fikk bare med tre, den ene var feil) Bruker vi de når vi bruker NB topmounts, eller kan vi droppe de? Er de med på å sentrere fjæra mot topmounten?
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
-
- 1000 RPM
Bumper denne igjen jeg.. Til de av dere som kjører med FM V-maxx på NA, vet dere om det kittet bruker NB dempere sammen med NB top mounts? Jeg fikk idag NB topmounts i posten, sammen med foringer/bumpstops og "shoulder nut" som da skal gjøre det mulig å bruke NB top mounts på NA dempere (pga kortere gjengeparti) Men så var jo såklart shouldernuten feil gjenger..
Det er tydeligvis jeg som ikke har gjort leksa mi godt nok, men virker som V-maxx (ikke FM) bruker M10, men annen gjenge enn OE Showa/ Bilstein osv..
Noen som vet hvor man kan få tak i slik shoulder nut? Har googlet en stund, men uten resultat.. Må jeg få noen til å dreie ned skjøtemuttere for meg?

Noen som vet hvor man kan få tak i slik shoulder nut? Har googlet en stund, men uten resultat.. Må jeg få noen til å dreie ned skjøtemuttere for meg?
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z