Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Denne pene blanke saken av rustfritt stål kom på døra mi
Jeg stusser litt over plasseringen Racing Beat har valgt for donglen for lambdaen. Den er som man kanskje kan se av bilde ovenfor, plassert cirka klokken 5 dersom man ser på manifolden forfra. Ser at AEM anbefaler en plassering som blir mer mellom klokken 10 og klokken 2.
Noen som har ide om hvorfor denne plasseringen er valgt?
Jeg tenker å montere en dongle for en bredbåndslambda sensor nummer to. Ser at AEM også anbefaler at den skal plassere minimum 18 inches fra "exhaust port"
For WBO2 så er det to ting å tenke på;
- plasser den ca 1m etter eksosflens på motor. Bommer du med 0,5m så går det greit
- sensoren skal stå mest mulig rett opp og ned (kl 12) med sensordelen vendt nedover.
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Hvis du følger GTX-Lars sitt råd og plasserer den ca. 5cm før flensen mot katalysator og kl.12, så blir den lett å få tak på under bilen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
GTX-Lars wrote:For WBO2 så er det to ting å tenke på;
- plasser den ca 1m etter eksosflens på motor. Bommer du med 0,5m så går det greit
- sensoren skal stå mest mulig rett opp og ned (kl 12) med sensordelen vendt nedover.
Burde man flytte donglen som er på slike at den også står klokken 12, eller skal man stole at RB vet hva de holder på med
Jeg har sendt forespørsel til RB for å høre om de har noen grunn til å plassere donglen slik de har.
Jeg måtte krype under bilen. Det er sikkert 20cm over eksosen i fremkant av katalysatoren.
Prøvde å ta noen bilder.
Dette gir kanskje et innblikk av plassen som er der.
Litt annen vinkel, mer langs rørert. Katalysatoren nærmest
Og enda et bilde.
Orginal-donglen på OEM manifolden står klokken halv tre ser det ut som.
Vil det blir noen utfordringer med å få ledningen til WB02 til å sitte
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Årsaken til anbefaling av vinkel (klokkeslett) på sensoren er for å unngå for mye vann på sensoren.
Det dannes som kjent kondensvann i eksosanlegget og det er uheldig hvis o2-sensoren blir stående i dette vannet.
Kondensvannet renner (som annet vann) og vil ikke bli liggende (stående?) i grenrøret der det heller bratt ned mot katalysator og resten av eksosanlegget.
Derfor er det bare i den horisontale delen av eksosanlegget du må være nøye med vinkelen på sensoren.
En god regel er å plassere den mellom klokka 9 og klokka 3, der eksosrøret er horisontalt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package