Etter lang tids grubling og litt leting ble jeg plutselig eier av min første MX5.
Noen rustne og noen godt omskrudde biler ble befart, før vi tilslutt havnet i et uthus i Tønsberg. Det ble ganske raskt handel, og en flott tur hjem til Sørlandet uten tak. Så fra og med 11 august har lille Smiley stått i garasjen.
Noen data:
- Registrert første gang av Kolberg motor 04.05.1990.
- Serienummer (rammenr) er 2507. Så dette er vel en ganske tidlig modell.
- Bilen har servo, men ikke airbag eller annet moderne greier.
- Har vært litt rundt på østlandet inntil den i -93 havnet i Skien, og senere i -95 i Tronheim.
- Gikk i Steinkjær, og havnet etterhvert i Alta, der den gikk frem til 2002.
- I 2003 havnet den i Tønsberg, og hadde der to eiere frem til august 2015.
- Ved overtakelsen var km stand ca 204000 km. Det var lite som tydet på noe særlig bruk de siste årene.
Bilen er i alminnelig god stand. Jeg har ikke funnet noe særlig rust annet litt i nedkant/under forskjermene. Rustbehandlingen flasser her og der, og det er litt overflaterust på understellet. Det ser ut til å være original høyde, med nye fjærer/støtdempere foran, eldre bak. Kalesje med glassvindu som er ganske ny. Lakken er antakelig original (?), og litt slitt her og der. Noen småbulker er det også, men ikke noe som generer.
Motor går veldig flott og trekker som et uvær helt til turtallet blir rødt. Det er montert et uoriginalt eksosanlegg med ganske store potter, men som bråker noe voldsomt ved pådrag.
Legger ved et bilde fra dagens tur over Herefossheia - perfekte veier for MX5.
...og nå forstår jeg "galskapen" litt bedre.
Fy søren for en bil !
Vi var vel snaut over fartsgrensen i det hele tatt, og slet litt med å følge et par tøffinger i familiebiler. Men det gjorde ingenting. Man har en ekstatisk fartfølelse og er så i ett med bil og natur at det bare er rått.