Motorolje til min MX5 2011 ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Stephan
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Motorolje til min MX5 2011 ?

Post by Stephan »

Hej

Jag har før några uker sedan køpt en MX5 2011 Roadster 18.000 km. Vilken trevlig upplevelse. Det blev pløtsligt riktigt moro att køra bil.

Efter att gått igenom alla service logger, User's Manual og Haynes har det uppstått några frågor som garvade Miata ægare sækert kan svara på.

Jag checkade først om alla væskenivåer var korrekta. Såg bra ut bortsett fra kylvæska (FL22). Det fattades næstan 1 liter !!
Jag kontaktade Mazda Service som utført all service under 4 år om saken. Det visade sig att de hade inte FL22 och hade heller inte efterfyllt.
Ærligt svar. Kan inte se något læckage så långt. Oljan ser helt fint ut, inget kylvæske inblandning. Lite mærkligt. Skall krypa under bilen till helgen.

Tog kontakt med en annan Mazda service station før att få tag på FL22 . De menade att jag fint kunde mixa FL22 med vanlig glykol/vann. Det ær dock inte fallet. Fick så småningom tag på FL22.

Nu kommer min fråga till forumet: Vilken type av olje bør jag bruka till min MX5 2011? Jag tog en rask google och blev mer førvirrad æn det jag redan var.

User's Manual:
5W-30
10W-40
5W-20

Haynes:
2011 or later use 0W-20 (antagligen før varmare klimat)

Mazda Service Station:
(Castol Magnatec Prof. OE 5W-40. Denna typ av olje har bilen i dag)

Mazda forhandler:
Mazda 5W-30

MX5 parts UK:
Mobil Super 3000 Engine Oil, Fully Synthetic 5W-30
Suitable for all Mk3 models only, 2005>2008

Det verkar som om 5W-30 verkar vara oljan før min MX5 men MX5 parts UK sæger något annat.

Vad kan en læmplig olje vara før min MX5?

Tack på førhand

Stephan
HAMAR
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Re: Motorolje til min MX5 2011 ?

Post by Miatapowers »

Når eg hadde nc så ble eg anbefalt 5w/30 olje på mazda i haugesund og byttet til castrol sin den gang..
Eg brukte hva eg hadde liggende til mine vw som var castrol vw longlife 5w/30
Eg handler all olje til bilene mine på http://www.billigbilpleie.no (pluss mva)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stephan
0 RPM
0 RPM

Post by Stephan »

Hej. Tack før tips. Skall checka billigbilpleie.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Men hadde eg hatt en 2011 modell, så ville eg kanskje ha tatt en servise på merkeverksted og fått stemplet serviseheftet på den.. Øker verdien ved ettersalg. Bare ett tips det og :)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stephan
0 RPM
0 RPM

Post by Stephan »

Tack for tips. Jag har tænkt mycket på detta. Pros and cons.
Stemplet ær førstås en viktig aspekt. Utan tvivel.

Jag har sedan min førsta bil tidigit 70-tal, en gammal Renault 4L, gjort service + repartioner sjælv. Førdelen ær att man blir meget god kænt med bilen och noterar raskt førændringer. Jag tycker det meget tillfredstællande pyssla om sin bil. Det ær del av bilægandet. Speciellt en liten trevlig bil.

Hade en ganska ny Volvo 245 før många år sedan och de førsta leveåren blev service utført av en merkeverksted (børjar på B och slutar på A)
Jag ristade in en liten mærkerking på oljefilter och bromsolje lock. Oljefilter blev aldrig bytt och bromsoljen blev heller inte målet på vanninnehold.
Hur servicen i øvrigt blev utført vet jag inte. Sveriges Television gjorde en omfattande stikkprøvekontroll før hel del år sedan med mycket nedslående resultat.

Hær om dagen førstod jag att kylvæsken i min 2011 år gamle MX5 inte hade blivit kontrollerad på de 4 åren den hade varit på service (merkesverkstad). De brukte inte FL22. De medgav att den inte hade blivit efterfylld. Expansionkärl var næstan tom. Næsta serviceverkstad (merkesverkstad) menade att det gick fint at mixa FL22 med vanlig glykol. Detta i strid med manual och expertis. Två helt skilda produkter.

Missførstå mig rætt: det finns vældigt många seriøsa och duktiga mekaniker/verksteder som gør utmærkt service. Konsten ær att finna dem.

Nær detta ær sagt så ær det klart service stæmplet bidrar till ett bættre verdie vid eventuellt salg. Sæger eventuellt då jag just nu har svårt att tro att jag någonsin skall skiljas från MX5:an. Den skall hellre gå i arv :D
Post Reply