Dette blir litt som å sammenligne hummer og kanari.
Har eid og brukt en NB i nesten 10 år. Solgt i fjorsommer og 10 år nyere NC med el. hardtop innhandla etter et par uker med kraftig abstinens.
Forskjell på kjøreopplevelse og bruk av NB kontra NC:
NC er mye mere komfortabel, dvs, i mine øyne "mindre" sportsbil, men begge er supermorsomme på svingete landeveier.
Savner torsendiffen fra NB'en. Den beit seg fast i krappe svinger.
OK: NC'en er en 1.8 uten sperre bak.
Antispinnen/antisladden på NC'en kobler seg veldig tidlig inn. Bilen har nermest asmatiske pustevansker i et par sekunder etter litt gassing ut av en krapp kurve dersom føret er litt glatt, snakker da ikke snøføre men kun fuktig veg. Vet at det finnes en knapp for å slå den av, men da hadde jeg muligens snurra rundt + at den sitter veldig ugunstig plassert nede på venstre side.
NC'en er mye mere OK dersom det er 1 - 2 gradet ute med taket nede. God varme til føtter/knær/hender.
Har kjørt noen mil i ettermiddag med taket nede.
Mye mindre trekk inn i kupeen enn hva NB'en hadde.
God vinterjakke + god lue: Bare fryd og gammen. Overhovet ikke kaldt.
Angrer jeg på nyere bil: En gammel kall på over 60 år må vel svare nei, selv om jeg av og til savner NB'en.
Det var dagens "sure" oppstøt.
Steinar
(Sporty trønder som ennå tror at han er 18 år.)
NB kontra NC
Moderator: Styremedlemmer
Re: NB kontra NC
Artige oppstøt. Den DSC off-knappen finner du før du rekker å tenke tanken etter litt øvelse - gjøres på instinkt
. Men den redder som du sier både bil, lemmer og stolthet.
Jeg senka NC-en min i fjor etter fire års eie. Svært lite krenging, mindre komfort, trøblete over "bussputer" (hvilken idiot fant opp slike? må rett og slett kjøre utenom), men veldig mye bedre å se på = mer sportsbil?
Atenza

Jeg senka NC-en min i fjor etter fire års eie. Svært lite krenging, mindre komfort, trøblete over "bussputer" (hvilken idiot fant opp slike? må rett og slett kjøre utenom), men veldig mye bedre å se på = mer sportsbil?

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: NB kontra NC
Det fungerer vel å ettermontere sperre på NC'en også. 

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: NB kontra NC
Trykk alltid på den knappen, tar et sekund, fjerner festbremsing og gjør bilen spesielt artig når det er snø på veien
Anders
(som fremdeles er i nærheten av 18 år.)

Anders
(som fremdeles er i nærheten av 18 år.)
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: NB kontra NC
Litt samme følelsen jeg hadde når jeg hentet din tidligere NB, Steinar.
I forhold til NA er NB'en mye mer komfortabel innvendig, bedre lyd i det originale stereoanlegget, mer lyddempet og finere innvendig.
På en annen side er NA mer "go-kart" enn NB, og oppleves "morsommere" uten modifikasjoner. (original NA vs. original NB)
1.8 NB er ikke sprek den heller, men det holder for meg.
Fabian
(Som har turbomatet Nazi-brakke til fartsprøver.)
I forhold til NA er NB'en mye mer komfortabel innvendig, bedre lyd i det originale stereoanlegget, mer lyddempet og finere innvendig.
På en annen side er NA mer "go-kart" enn NB, og oppleves "morsommere" uten modifikasjoner. (original NA vs. original NB)
1.8 NB er ikke sprek den heller, men det holder for meg.

Fabian
(Som har turbomatet Nazi-brakke til fartsprøver.)
Tlf. 41 42 64 20