
Mazda ønsker åpenbart en bedre kommunikasjon med entusiastmiljøet. Det syns vi jo er udelt positivt! MX-5 er et ikon, og en viktig merkevarebygger for Mazda. At de har et ærlig ønske om å innlemme oss i familien er et stort pluss.
Delegasjonen fra Norge besto av Svein Huset, servicemarkedssjef i Mazda Motor Norge, Fredrik Enersen fra deres mediebyrå Mindshare (forøvrig også medlem av klubben) og undertegnende. Vi dro fra Gardermoen med spenning fredag morgen og var tilbake sent lørdag kveld, godt fornøyde

Dag 1
Vi ble hentet på flyplassen av Mazda i en dertil passende ny CX-3 og kjørt til felles hotell.
Alle ble innlosjert på samme hotell; et høyst moderne og greit sådant. Ikke så rart kanskje at det heter H10 Cubik.
Det ble deretter noen timer fri, og vi benyttet tiden til å vandre litt i den praktfulle gamlebyen og få i oss litt lunsj i det deilige vårværet.
Det ble i sånne omgivelser helt umotståelig med årets første utepils

Så ble vi hentet på hotellet og fraktet til Mazdas eget showroom med møtelokaler som de kaller Mazda Space der verten for arrangementet,PR-direktør Jerome de Haan, ønsket velkommen på vegne av Mazda.
Litt senere var det tid for diskusjonsforum i grupper. Temaer som var oppe var f.eks. hva vi trodde det var som trakk MX-eiere inn i klubbene, hva vi følte/trodde var de viktigste verdiene de søkte etter. Var det sosiale ting, bare det å treffe andre eiere? Var det utveksling av erfaringer? Var det banekjøring? Osv. osv. Alle møtene ble det tatt lydopptak av for senere bruk internt i Mazda.
Noen timer senere var det flott middag, også det på Mazda Space. Kjekt med god mat omgitt av fire generasjoner MX-5

Dag 2
Den store dagen! Utsjekk fra hotellet kl 0745. Vi ble nok en gang hentet i busser og fraktet til; ja du gjettet riktig; Mazda Space

Vi hadde jo selvfølgelig lagt merke til disse:
Disse hadde Mazda kalt iRacing. Supre simulatorer satt opp som MX-5 racing på Mazda Raceway Laguna Seca

Her med rekvisittene:
Resultatet:
Så var det etterhvert vår tur med iRacing. Også her en konkurranse, hvor beste sjåfør her og en del andre konkurranser som arrangeres senere vinner en tur til Mazda Raceway. Ingenting å si på innsatsen, selv om ikke alle tidene ble som man håpet. Litt mer øvelse hadde nok gjort seg.
Så. Så var det The Real Thing. Dvs The Iconic Drive som de kalte det. Ut og kjøre ND!

Først et gruppebilde med hyggelige entusiaster:
Deretter poppet det bokstavelig talt opp 20 tyskregistrerte ND fra garasjeanlegget under bakken med GPS ferdig satt opp med kjørerute. "Have a nice drive!" Skyfri himmel, og vindstille.
Først litt med hjertet i halsen. Catalanere kjører ikke helt som oss...
Etter nesten urovekkende mye motorvei ut fra Barcelona ble det etterhvert skikkelige veier. Og for noen veier. Virkelig en "Iconic Drive"
Halvveis var det sjåførbytte. Samtidig tikket det inne meldinger fra Oslo om snøvær. Vi følte sympati, vi gjorde det

Og mens temperaturen steg til 18 grader ble veiene ble bare mindre og mindre, og mer og mer svingete

Enden på reisen var en av regionens bedre Cava-produsenter.
Her sto også Mazdas sjåførpark klar.
For vi skulle jo selvfølgelig også smake

Slik ser litt av 1.5 millioner flasker med Cava ut:
Etterhvert kunne vi det grunnleggende vi trenger å vite om cava
Det var ikke mye fristende å dra hjem til snøværet
Det var ikke akkurat små ressurser Mazda brukte disse dagene på MX-5 entusiaster. Fotografer, film og lydfolk overalt, nydelig mat, sjåfører og biler osv. Dette tolker jeg som at Mazda nå har en genuin interesse av å få en bedre forståelse av hva MX-5 entusiaster er opptatt av og hvordan disse og Mazda kan få ett enda bedre samarbeide. Tommel opp for det!
Her er en kjapp liten video fra arrangementet:
Tusen takk til den øvrige norske delegasjonen, og tusen takk til Mazda!
