Stalfa wrote:Sløv nesten-dysleksier er ikke lett å forstå. :p
Det jeg tenkte å spørre om som ikke kom frem klart på noen måter var om noen hadde testet å bruke annen lydisolasjon i dørken enn det som er oem?
f.eks. noe slikt =>
http://mazdaroadster.net/showthread.php ... post199162"
Her snakker de vel om varmeisolasjon, ikke lydisolasjon?
Lyd kan vel grovt sett isoleres på fire måter:
1. stenge åpne luftåpninger som gjør at lyd kan overføres
2. legge på tunge matter for å hindre vibrasjon i konstruksjonen (og dermed overføre lyd), mest aktuelt på tynne stålplater
3. absorbere lyd med myke matter som opptar lydbølgene
4. sørge for en konstruksjon hvor det ikke er direkte kontakt mellom der lyden er og der vi vil redusere lyden (ikke så lett i en bil)
Aller best er vel en kombinasjon av disse.
Hvis du skal gjøre noe annet med gulvet måtte det evt være å se om det er deler av gulvet med såpass tynt stål at det kan vibrere og så legge på tunge matter der. (men det er vel fyfy i en lett sportsbil)
Og i tillegg ha en matte ala det som er originalt for å dempe lydbølgene. (men den kunne jo med fordel ikke trukket vann som en svamp.....)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae