Første turen med Link ECU og 550cc dyser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Første turen med Link ECU og 550cc dyser

Post by arildh »

Da har jeg endelig fått montert julegavene mine under panseret (Les: Link ECU med boostcontrol og 550cc dyser).
Det tok mye lenger tid enn hva jeg hadde forventet men stort sett enkle operasjoner takket være god dokumentasjon fra FM.
Jeg klarte selvsagt å ødelegge adapterbolten for bankesensoren men en ny er i posten fra FM ($16 for bolten, $82 for frakt.... argggh)

Man kan si jeg var litt smånervøs når jeg skulle starte for første gang.
Heldigvis startet den uten større problemer.
Etter litt initsiell tuning med tomgang, tps, tenning ++ ble det litt cruising på Ring3.
Pga. manglende bankesensor og base map kjører jeg kun på 0.4 bar i starten for å være sikker på at ikke noe skal skje.
Merker at boostcontrolleren er modulert til å stige senere enn hva jeg er vant med fra det gamle oppsettet men det skal det bli endringer på.
Etter jeg er ferdig med fintuning av "non-boosted rows" og bankesensoren er på plass blir det vel å øke trykket så langt som er mulig uten IC.
Jeg må også prøve å endre mappen til å passe bedre til den mindre T25 kompressordelen på turboen min.
Det ender vel med at jeg må kjøpe en WBO2, etter IC, ny clutch, dempere, fjærer, dumpventil, bla bla... ----> dyr hobby.
Har mistanke om at tempsensoren foran spjeldet leser feil verdier pga radiatorslange varmer opp røret. 94C grader er litt i overkant... spes når det er 2 varmegrader utetemp.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

om du får så høy temp måling der. ta å sjekk jordpunkter osv.. jeg hadde i området 30 grader innsugstemp på normale sommerdager, under ladetrykk..
er fryktelig spennende når man skal fyre den første gangen ja :D
husk å ikke kjør ladetrykk når du tuner non boosted rows..
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Hva er det som er til salgs da????? Siden tråden ligger under selges forumet....
t_huseby ---> Redrider
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

hehe, det kan man lure på.... Litt trøtt kanskje.
Hvis moderator/admin gidder kan de flytte den til en annen plass.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

arildh wrote:hehe, det kan man lure på.... Litt trøtt kanskje.
Hvis moderator/admin gidder kan de flytte den til en annen plass.
Setter stor pris på om man kan sende en PM til en av oss når slikt skjer...

Gi oss tips.... så ordnes ting opp fortest mulig, istedenfor at vi skal sjekke alt hele tiden... :wink:
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

HAdde også ca 94 grader innsugstemp på min.. mistenker at det er noe jordingsfein eller lignende ja.. kom aldri så langt at jeg fikk forsket noe på det .. mon tro om det kanksje er no feil på de "nye" temp målerende? eventuelt farenheit celcius problemer.. det pussige var at med motoren av så lå den på rundt 20 celcius i sommer.. før jeg startet opp... hmm..
ø
Kan jo være at du kjører uten IC da, og min var så full av olje som det går ann.. ;) Blir nøye rens i år :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Temp senosren min viste nøyaktig utetemp før jeg startet bilen, +2 C.
Jeg skal datalogge litt i dag i håp om å se noen trender.
Eks at den stiger likt med vanntemperaturen eller.no.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

hmm.. merkelig.. ett alternativ er jo å lure inn ett annet termomenter der en plass da.. digitalt som tåler noen grader.. men som ikke er avhengig av jording og div.. :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

innsugstemp på tomgang bør ikke være veldig mange gradene over utetemp ihvertfall.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

min lå mer eller mindre stabilt på 90+ uansett..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg var ute i dag igjen og fikk "coarse"-tunet 1-300 radene sånn passe.
Nå går jo bilen som en drøm.
Fikk satt opp trykket til 0.5 bar + satt opp de andre WG og boost parametrene slik at trykket kommer raskt som f*** hehe, stakkars orginal clutch.
Jeg prøvde også og fintune slik det stod forklart i manualen men det er jo nesten umulig å holde seg innenfor en sone lenge nok til at tuninga gjør seg ferdig.

Angående tempsensoren så viser den stødig 94 C. Det må være noe muffens med enten koblingen min eller jordingen da dette er akkurat det samme som kjølevannstempen.
Merkelig at Silverboy hadde/har akkurat samme problemet.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

kanskje vi har koblet den feil? ;) så den faktisk henter kjølevannstempen :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

arild, ta en telefon til FM.. de er veldig behjelpelige på tech support der..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg fikk endelig testet DataLogLab.
Fant blant annet ut at jeg har IKKE problem med lufttemp sensoren, jeg hadde jo sett på C Temp (kjølevann) og ikke A temp. :roll:

Her er en graf fra 1-3 gir kjøring:

Image

Boost er ikke fintunet så den spiker litt over target som er 0.45 bar (6,5 psi)
Man ser tydlig behovet for IC. Max temp på 70 på slutten av 3.gir.
Hadde det vært sommer hadde den vel vært enda høyere.
Ved vanlig kjøring ligger den på rundt 30 og stiger til 40-50 ved en og annen forbikjøring.
Dutycycle på dysene ligger på max 54% ved 7000 rpm og 0.45 bar.
Anbefalt max er 80% så her er det mye å gå på før det blir magert.
Mrsmt, meget Mrsmt...
Last edited by arildh on 22 Jan 2005, 10:25, edited 1 time in total.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

går ut fra at det er 1.45 bar absolutt trykk, ikke at du lader 1.45 bar ?

70grader er mye innsugstemp da. jeg hadde litt over 30 grader på slutten av 4 giret på sommern. på 0.8 bar trykk.

forresten, jeg må få komme ned en dag å ta en titt på hvordan det går med bilen din nå.. sitte i en mx5turbo igjen, og se litt på linken koblet mot dataloggen osv. min er i deler så får ikke lekt no der..
Post Reply