Første turen med Link ECU og 550cc dyser
Moderator: Styremedlemmer
Første turen med Link ECU og 550cc dyser
Da har jeg endelig fått montert julegavene mine under panseret (Les: Link ECU med boostcontrol og 550cc dyser).
Det tok mye lenger tid enn hva jeg hadde forventet men stort sett enkle operasjoner takket være god dokumentasjon fra FM.
Jeg klarte selvsagt å ødelegge adapterbolten for bankesensoren men en ny er i posten fra FM ($16 for bolten, $82 for frakt.... argggh)
Man kan si jeg var litt smånervøs når jeg skulle starte for første gang.
Heldigvis startet den uten større problemer.
Etter litt initsiell tuning med tomgang, tps, tenning ++ ble det litt cruising på Ring3.
Pga. manglende bankesensor og base map kjører jeg kun på 0.4 bar i starten for å være sikker på at ikke noe skal skje.
Merker at boostcontrolleren er modulert til å stige senere enn hva jeg er vant med fra det gamle oppsettet men det skal det bli endringer på.
Etter jeg er ferdig med fintuning av "non-boosted rows" og bankesensoren er på plass blir det vel å øke trykket så langt som er mulig uten IC.
Jeg må også prøve å endre mappen til å passe bedre til den mindre T25 kompressordelen på turboen min.
Det ender vel med at jeg må kjøpe en WBO2, etter IC, ny clutch, dempere, fjærer, dumpventil, bla bla... ----> dyr hobby.
Har mistanke om at tempsensoren foran spjeldet leser feil verdier pga radiatorslange varmer opp røret. 94C grader er litt i overkant... spes når det er 2 varmegrader utetemp.
Det tok mye lenger tid enn hva jeg hadde forventet men stort sett enkle operasjoner takket være god dokumentasjon fra FM.
Jeg klarte selvsagt å ødelegge adapterbolten for bankesensoren men en ny er i posten fra FM ($16 for bolten, $82 for frakt.... argggh)
Man kan si jeg var litt smånervøs når jeg skulle starte for første gang.
Heldigvis startet den uten større problemer.
Etter litt initsiell tuning med tomgang, tps, tenning ++ ble det litt cruising på Ring3.
Pga. manglende bankesensor og base map kjører jeg kun på 0.4 bar i starten for å være sikker på at ikke noe skal skje.
Merker at boostcontrolleren er modulert til å stige senere enn hva jeg er vant med fra det gamle oppsettet men det skal det bli endringer på.
Etter jeg er ferdig med fintuning av "non-boosted rows" og bankesensoren er på plass blir det vel å øke trykket så langt som er mulig uten IC.
Jeg må også prøve å endre mappen til å passe bedre til den mindre T25 kompressordelen på turboen min.
Det ender vel med at jeg må kjøpe en WBO2, etter IC, ny clutch, dempere, fjærer, dumpventil, bla bla... ----> dyr hobby.
Har mistanke om at tempsensoren foran spjeldet leser feil verdier pga radiatorslange varmer opp røret. 94C grader er litt i overkant... spes når det er 2 varmegrader utetemp.
-
- Status: Offline
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Setter stor pris på om man kan sende en PM til en av oss når slikt skjer...arildh wrote:hehe, det kan man lure på.... Litt trøtt kanskje.
Hvis moderator/admin gidder kan de flytte den til en annen plass.
Gi oss tips.... så ordnes ting opp fortest mulig, istedenfor at vi skal sjekke alt hele tiden...

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HAdde også ca 94 grader innsugstemp på min.. mistenker at det er noe jordingsfein eller lignende ja.. kom aldri så langt at jeg fikk forsket noe på det .. mon tro om det kanksje er no feil på de "nye" temp målerende? eventuelt farenheit celcius problemer.. det pussige var at med motoren av så lå den på rundt 20 celcius i sommer.. før jeg startet opp... hmm..
ø
Kan jo være at du kjører uten IC da, og min var så full av olje som det går ann..
Blir nøye rens i år 
ø
Kan jo være at du kjører uten IC da, og min var så full av olje som det går ann..

-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-
Jeg var ute i dag igjen og fikk "coarse"-tunet 1-300 radene sånn passe.
Nå går jo bilen som en drøm.
Fikk satt opp trykket til 0.5 bar + satt opp de andre WG og boost parametrene slik at trykket kommer raskt som f*** hehe, stakkars orginal clutch.
Jeg prøvde også og fintune slik det stod forklart i manualen men det er jo nesten umulig å holde seg innenfor en sone lenge nok til at tuninga gjør seg ferdig.
Angående tempsensoren så viser den stødig 94 C. Det må være noe muffens med enten koblingen min eller jordingen da dette er akkurat det samme som kjølevannstempen.
Merkelig at Silverboy hadde/har akkurat samme problemet.
Nå går jo bilen som en drøm.
Fikk satt opp trykket til 0.5 bar + satt opp de andre WG og boost parametrene slik at trykket kommer raskt som f*** hehe, stakkars orginal clutch.
Jeg prøvde også og fintune slik det stod forklart i manualen men det er jo nesten umulig å holde seg innenfor en sone lenge nok til at tuninga gjør seg ferdig.
Angående tempsensoren så viser den stødig 94 C. Det må være noe muffens med enten koblingen min eller jordingen da dette er akkurat det samme som kjølevannstempen.
Merkelig at Silverboy hadde/har akkurat samme problemet.
-
Jeg fikk endelig testet DataLogLab.
Fant blant annet ut at jeg har IKKE problem med lufttemp sensoren, jeg hadde jo sett på C Temp (kjølevann) og ikke A temp.
Her er en graf fra 1-3 gir kjøring:

Boost er ikke fintunet så den spiker litt over target som er 0.45 bar (6,5 psi)
Man ser tydlig behovet for IC. Max temp på 70 på slutten av 3.gir.
Hadde det vært sommer hadde den vel vært enda høyere.
Ved vanlig kjøring ligger den på rundt 30 og stiger til 40-50 ved en og annen forbikjøring.
Dutycycle på dysene ligger på max 54% ved 7000 rpm og 0.45 bar.
Anbefalt max er 80% så her er det mye å gå på før det blir magert.
Mrsmt, meget Mrsmt...
Fant blant annet ut at jeg har IKKE problem med lufttemp sensoren, jeg hadde jo sett på C Temp (kjølevann) og ikke A temp.

Her er en graf fra 1-3 gir kjøring:
Boost er ikke fintunet så den spiker litt over target som er 0.45 bar (6,5 psi)
Man ser tydlig behovet for IC. Max temp på 70 på slutten av 3.gir.
Hadde det vært sommer hadde den vel vært enda høyere.
Ved vanlig kjøring ligger den på rundt 30 og stiger til 40-50 ved en og annen forbikjøring.
Dutycycle på dysene ligger på max 54% ved 7000 rpm og 0.45 bar.
Anbefalt max er 80% så her er det mye å gå på før det blir magert.
Mrsmt, meget Mrsmt...
Last edited by arildh on 22 Jan 2005, 10:25, edited 1 time in total.
-
går ut fra at det er 1.45 bar absolutt trykk, ikke at du lader 1.45 bar ?
70grader er mye innsugstemp da. jeg hadde litt over 30 grader på slutten av 4 giret på sommern. på 0.8 bar trykk.
forresten, jeg må få komme ned en dag å ta en titt på hvordan det går med bilen din nå.. sitte i en mx5turbo igjen, og se litt på linken koblet mot dataloggen osv. min er i deler så får ikke lekt no der..
70grader er mye innsugstemp da. jeg hadde litt over 30 grader på slutten av 4 giret på sommern. på 0.8 bar trykk.
forresten, jeg må få komme ned en dag å ta en titt på hvordan det går med bilen din nå.. sitte i en mx5turbo igjen, og se litt på linken koblet mot dataloggen osv. min er i deler så får ikke lekt no der..