Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
kodvaag wrote:
I USA KOSTER EN NY MAZTASPEED MAZDA MIATA MED ORIGINAL TURBOMOTOR MED 178 HK, KLIMA, EL VINDUER, ABS PLUS PLUSS PLUSS... KRONER 111 000,-
I NORGE KOSTER EN NY 1,8 "SPORT" 146 HK 320 000 KRONER.
HVA GALT HAR JEG GJORT SOM BLE FØDT I NORGE?
norge er et møkkaland! skjønner ikke at det som er morsomt skal være så ufattelig dyrt!
Har en mistanke om at det er ganske dyrt å bo i USA også (med USA-lønn)
Når det gjelder bil poletikk så er vel Norge og USA to ytterpunkt..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det dreier seg om purching power parity. (Tar hensyn til hvor mange penger man har, og hva man faktisk kan kjøpe for).
La meg ta et pedagogisk eksempel: en lærer i sør-afrika tjener 1\5 mindre enn en lærer i norge. Men et brød koster kanskje 1\5 i sør-afrika. Da går dette opp i opp. Forskjellen blir forandret når sør-afrikaneren skal ut i verden. Da blir det dyrt for han.
Så er det bare overføre denne tankegangen på Norge kontra USA. Er man innbygger i USA, la si fra middelklassen er vel ikke prisene på mazdaene så bra. Som Vidar var inne på er USA-lønnen lav(ere). Men kommer man fra Norge blir prisene overveldende lave.
Konklusjon: Flytte til USA(?) Men heldigvis er import et bedre alternativ, enn å kjøpe bilene her til lands. Lite vits å fylle opp statskassa, den er allerede altfor stor.
Det er en del som kan ses på som urettferdig, men om alle ting kostet mindre som i utlandet så hadde vi tjent mindre oxo. Ganske mange lever av å selge og for at de skal få god nok lønn som må prisene være deretter også.
Well, det er vel ikke helt riktig.
Det er helt klart at man i USA med høyere utdanning sitter igjen med mer penger til personlig forbruk enn i Norge.
Eks. i min forrige jobb i Accenture hadde en consultant på samme nivå i USA 2-300K mer i årslønn, om ikke mer.
Det samme gjelder i UK. Litt av det jevnes ut av astronomiske leiepriser i storbyer.
En annen ting er at i de $17999 så er det vel knapt en $ som er avgift til "staten".
Men for gjenomsnittet, så vil det nok være dyrere å bo i USA enn i Norge.
Ikke alle har den utdanningen og ikke alle som har utdanningen har jobb..
Så er det greit å bli syk, uten at du skal bli ruinert uten forsikring også da..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Hvis man allerede har et hus/leilighet i norge, så har man vel et godt utgangspunkt til å få seg et sted å bo i utkanten av en varm by i USA... har man mulighet for jobb også så er det vel ingenting å vente på..... med mindre man da vil savne gamle venner og familie.... og det vil vel de fleste
Synes debatten avsporer med "purching power parity..." og andre unnskyldninger.
Uansett prisnivå i land, kjøpekraft etc som er blitt nevnt over, så er fakta likevel at Norge har noen av de dyreste biler, veiavgifter og bensinavgifter i verden i forhold til en vanlig familieinntekt !
Det ser en også enkelt på det faktum at Norge i perioder de siste årene har hatt nest eldste bilpark i Europa...
Eneste gode løsningen etter mitt synspunkt er å dra alt inn via ordinær skatt, da er alle med på spleiselaget like mye i forhold til inntekt...
Da fjerner man også masse adm. omk.
En evt. veiavgift må uansett gå øremerket og uavkortet til det ordet sier det skal....
Registreringsavgift bør være som i sverige, der betaler man for det man får, nettopp ett papir og noen tastetrykk...
Drivstoffavgift ar greit nok, men 70% er sinnsykt... og ingen kan klare å overbevise meg om at det er pga. miljøet.... hva gjør de med de pengene? reparerer de ozonlaget? går det til astmatikere o.l. ? neppe.... bilen er kommet for å bli, kanskje de skulle brukt pengene til forskning på miljøvennlige biler, men det har de jo allerede funnet opp... det er bare det at olje/drivstoff-produsenter går hånd i hånd med bilprodusentene!
Sånn det er ca det jeg mener om norges bilavgifter
Litt dårlig gjort for de som faktisk er avhengige av bil. Tenker da på de som ikke har noe eller dårlig kolektivtilbud.
kodvaag wrote:
Øke bensinprisene (Så må man betale etter bruk)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Spørs hva du er vant til.
Det jeg kommer fra går det vel en buss i døgnet..
Her jeg bor nå, går det flere tog i timen.
EspenSort92 wrote:
Vidar wrote:Litt dårlig gjort for de som faktisk er avhengige av bil. Tenker da på de som ikke har noe eller dårlig kolektivtilbud.
Det gjelder vel de fleste i Norge....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive