Ser rundt på nett at det florerer over av chassis og understellsmods til MX5, da funderer jeg på hva som gir mest bang for the buck.
Coilovere og gode dekk er prioritet nr 1, så kommer neste steg, hva er prioritet nr 2? Ser mange monterer framerails, noen monterer avstivninger i coupeen bak setene, andre monterer tårnstag foran, og en del bytter ut foringene til polyurethan. Listen er lang av ting i tillegg til dette for å gi bilen en annen karakteristikk , forskjerm-forsterkninger, hardere dørforinger, forsterkninger til travers og rammen, osv osv. Kunne fortsatt i timesvis for å gå igjennom listen, så derfor jeg søker råd blant folk som har reele erfaringer.
Hva er steg 2 av chassisoppgraderinger? I mitt hode, så ser jeg for meg at framerails er et godt alternativ..
Beste understells-mods
Moderator: Styremedlemmer
- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
Re: Beste understells-mods
Ja, ser for meg at butterfly brace, eller den litt rimeligere varianten framerails (fra for eksempel garagestar, R-theory, bossfrog), men vil nok anslå at butterfly bracen gir langt mer stivhet.
90" MX5
06" 159
93" 155
06" 159
93" 155
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Beste understells-mods
Spør du meg så er framerail bortkasta pengar. Einaste den evt hjelper er å stive av girkassetunnellen som kan gjerast med mykje mindre stål/vekt
Foringane er nok verdt pengane
Når det kjem til avstiving av karosseriet så må du stive av der det er luft mellom belasta punkt. Feks mellom dempartårn, der døra er, i tunnellen til gir/aksling, på hjelperammene osv... Det viktige er å ha 3 eller fleire punkt festa i avstivaren. Avstivaren må også vera ein profil og ikkje verre ei plate.
Foringane er nok verdt pengane
Når det kjem til avstiving av karosseriet så må du stive av der det er luft mellom belasta punkt. Feks mellom dempartårn, der døra er, i tunnellen til gir/aksling, på hjelperammene osv... Det viktige er å ha 3 eller fleire punkt festa i avstivaren. Avstivaren må også vera ein profil og ikkje verre ei plate.
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
Re: Beste understells-mods
neineiGTX-Lars wrote:Spør du meg så er framerail bortkasta pengar.

Mine råd selvfølgelig utelukkende basert på et trackday perspektiv...
-
- 1000 RPM
- Posts: 146
- Joined: 03 Sep 2014, 22:29
- Medlemsnummer: 1278
- Location: Hamar
- Status: Offline
Re: Beste understells-mods
Nå er ikke jeg dreven i feltet, men har også lest meg litt opp på dette.. Man får som sagt braces og stag i hue og rævva til disse bilene, men bør vi ikke også tenke litt på den ekstra vekten vi adder bilene våre? Finnes det noen gyllen middelvei? Jeg er har 90 mod (den med MINST avstiving, men også den som veier minst), og er veldig interessert i å høre hva dere mener er mest "fornuftig" 

1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
Re: Beste understells-mods
Litt avstivninger er nok ikke det som dreper kjøreegenskapene på en bil. Om bilen veier 1000 eller 1020 kilo er det utrolig få som merker noe forskjell. Og merker man forskjell så er man en såppas seriøs sjåfør at man kan like godt ribbe ut matter, erstatte seter med bøttestoler, rive ut dashbord osv.MiataMike wrote:Nå er ikke jeg dreven i feltet, men har også lest meg litt opp på dette.. Man får som sagt braces og stag i hue og rævva til disse bilene, men bør vi ikke også tenke litt på den ekstra vekten vi adder bilene våre? Finnes det noen gyllen middelvei? Jeg er har 90 mod (den med MINST avstiving, men også den som veier minst), og er veldig interessert i å høre hva dere mener er mest "fornuftig"
Her er en video av guttene i mighty car mods som monterer bracinger, og selv om det er store ting,så ser det ikke fryktelig tungt ut. Kanskje 10kg? Og det virker som en fin allroundpakke.
https://www.youtube.com/watch?v=7W2QyRj8zVc&t=457s
Et par flere videoer om bracing, her er fender braces, forøvrig meget behagelige filmer, og mye nyttig MX5 info:
https://www.youtube.com/watch?v=0nBAY70PmQw
Og framerails:
https://www.youtube.com/watch?v=9zkfclE-y0g
90" MX5
06" 159
93" 155
06" 159
93" 155
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Beste understells-mods
Nå har jeg ikke erfaring med banekjøring, men for street drivability er den enkeltbrace som jeg har best erfaring med den som knytter sammen opphenget nederst foran. den gir etter min erfaring merkbart bedre kjørefølelse, koster lite, og er lett å montere:
For eksempel:
https://ilmotorsport.de/shop/article_de ... 7b89588ad1
Deretter den originale bracen bak som Mazda selv laget for NA etter hvert, som det KAN være mulig å finne på skroten eller få kjøpt brukt fra England:
(må nesten linke til min egen tråd for å dokumentere)
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 75#p165560
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ce#p166618
Begge er "mods i bunn" som det henvises til ovenfor.
SÅ mener jeg man kan begynne å leke med merkelige metallbiter i sommerfuglform eller laget av frosker.
Bare min femtiøring....
For eksempel:
https://ilmotorsport.de/shop/article_de ... 7b89588ad1
Deretter den originale bracen bak som Mazda selv laget for NA etter hvert, som det KAN være mulig å finne på skroten eller få kjøpt brukt fra England:
(må nesten linke til min egen tråd for å dokumentere)
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 75#p165560
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ce#p166618
Begge er "mods i bunn" som det henvises til ovenfor.
SÅ mener jeg man kan begynne å leke med merkelige metallbiter i sommerfuglform eller laget av frosker.
Bare min femtiøring....

- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Beste understells-mods
Det alle første eg monterte på min 92 mod var avstiving under framfangarane. Den gong var bilen litt for understyrt, og var litt slakk i "turn-in".

Desse dingsane ga veldig godt resultat! Forskjellen var litt som forskjellen du merkar når du byttar frå 14" vinterdekk til 15" sommardekk.
Teorien min er at desse avstivarane (og tilsvarande) virkar veldig bra på dei tidligaste NA modellane, sidan det har eit relativt mjukt karosseri.
Med avstiving av framskjermane så har du effektivt fordelt lasta bak til hengslene på dørene, og vidare i døra, og då har eg ei synsing om at stivare klossar i døra er eit naturlig neste steg.
Mens ein heldt på kan ein likegodt hive på staget som binder framstillinga sammen. Det gjorde eg som eit tredje steg, og nok ein gang merka eg forbedring.
Har også leika meg litt med "preload"
Teorien min var slik, eg forklarar med avstivinga av venstre framskjerm;
Ein ting eg gjorde, som eg trur har god effekt, var å jekke opp venstre framme før eg festa avstivinga under framsjermen.
venstre framhjul, og karosseriet i det hjørnet av bilen har då 0 belastning. Avstivinga har då 0 belastning når eg festar den. Når eg slepp bilen ned på jorda igjen vil avstivinga og karosseriet bli belasta like mykje. Lastfordelinga er då 50/50 mellom karosseri og avstiving når bilen står på bakken.
Dersom eg hadde montert avstivinga med bilen på bakken ville karosseriet hatt all belastninga, mens avstivinga villa hatt 0 belastning. Altso 100/0.
I første tilfellet vil karosseriet og avstivinga dele lasta likt ved all belastning, allereie frå første mm bevegelse i karosseriet. Her får avstivinga aldri mindre enn 50% av belastninga.
I andre tilfellet vil karosseriet bere alt åleine, og etterkvart som karosseriet blir belasta meir vil avstivinga få meir last. Her har avstivinga ned mot 0 belastning.
Om vi hadde prøvd begge metodane i to identiske bilar så veit eg ikkje om vi hadde merka forskjell.
Men i teorien så er "preload" eit godt tiltak.
Desse dingsane ga veldig godt resultat! Forskjellen var litt som forskjellen du merkar når du byttar frå 14" vinterdekk til 15" sommardekk.
Teorien min er at desse avstivarane (og tilsvarande) virkar veldig bra på dei tidligaste NA modellane, sidan det har eit relativt mjukt karosseri.
Med avstiving av framskjermane så har du effektivt fordelt lasta bak til hengslene på dørene, og vidare i døra, og då har eg ei synsing om at stivare klossar i døra er eit naturlig neste steg.
Mens ein heldt på kan ein likegodt hive på staget som binder framstillinga sammen. Det gjorde eg som eit tredje steg, og nok ein gang merka eg forbedring.
Har også leika meg litt med "preload"
Teorien min var slik, eg forklarar med avstivinga av venstre framskjerm;
Ein ting eg gjorde, som eg trur har god effekt, var å jekke opp venstre framme før eg festa avstivinga under framsjermen.
venstre framhjul, og karosseriet i det hjørnet av bilen har då 0 belastning. Avstivinga har då 0 belastning når eg festar den. Når eg slepp bilen ned på jorda igjen vil avstivinga og karosseriet bli belasta like mykje. Lastfordelinga er då 50/50 mellom karosseri og avstiving når bilen står på bakken.
Dersom eg hadde montert avstivinga med bilen på bakken ville karosseriet hatt all belastninga, mens avstivinga villa hatt 0 belastning. Altso 100/0.
I første tilfellet vil karosseriet og avstivinga dele lasta likt ved all belastning, allereie frå første mm bevegelse i karosseriet. Her får avstivinga aldri mindre enn 50% av belastninga.
I andre tilfellet vil karosseriet bere alt åleine, og etterkvart som karosseriet blir belasta meir vil avstivinga få meir last. Her har avstivinga ned mot 0 belastning.
Om vi hadde prøvd begge metodane i to identiske bilar så veit eg ikkje om vi hadde merka forskjell.
Men i teorien så er "preload" eit godt tiltak.

///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Re: Beste understells-mods
Tok anbefalingene deres, å kjøpte avstivere foran og bak fra Mosseuropa (http://www.moss-europe.co.uk/shop-by-mo ... races.html) , rimelig, og ifølge dere (og andre) så er det mye bang for the bucks. I kombinasjon med powerflexforinger på stabstag og stabstaglinker fra Duraflex (http://www.ebay.co.uk/itm/252419247996). Burde gi en fin oppgradering 

90" MX5
06" 159
93" 155
06" 159
93" 155