Må jeg ha papirer på gule Koni sport med originale fjærer på Eu kontroll? I tilfellet, er det noen som vet hvor jeg får tak i tüv papirer på det?
På koni sine egne sider mener jeg det står at tüv godkjenning ikke er påkrevd? Men vi lever i Norge...
Koni med originale fjærer - godkjenning?
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Koni med originale fjærer - godkjenning?
Det er vel bare fjærer du må ha tuv papirer på, behøver ikke på dempere.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Koni med originale fjærer - godkjenning?
Stemmer som MX-Jon seier. Du treng kun TÛV på fjører
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: Koni med originale fjærer - godkjenning?
Har hatt bilen inne på EU kontroll i dag, og fikk ikke godkjent pga de gule koni demperene. De sa jeg MÅTTE på Biltilsynet med papirer og fremvise bilen og få det skrevet inn i vognkortet? De hadde visst sjekket (?) med rette instanser og det var "nye" regler på dette?
A. Noen som vet dette faktisk stemmer?
B. Noen som vet hvor jeg da evt får tak i papirer på kule koni?
A. Noen som vet dette faktisk stemmer?
B. Noen som vet hvor jeg da evt får tak i papirer på kule koni?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Koni med originale fjærer - godkjenning?
Er vist mye "nye" regler ute.... Sist gang jeg skulle på EU holdt jeg på å få mangel for manglende tåkebaklys. Prøve å forklare at bilen ikke hadde det siden den kom fra USA men han påsto at nå var det nye kontrollpunkter så nå måtte det være på plass.HansT wrote:Har hatt bilen inne på EU kontroll i dag, og fikk ikke godkjent pga de gule koni demperene. De sa jeg MÅTTE på Biltilsynet med papirer og fremvise bilen og få det skrevet inn i vognkortet? De hadde visst sjekket (?) med rette instanser og det var "nye" regler på dette?
A. Noen som vet dette faktisk stemmer?
B. Noen som vet hvor jeg da evt får tak i papirer på kule koni?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Re: Koni med originale fjærer - godkjenning?
Fant forøvrig ei knallbra side nede i Danmark med TÜV sertifikat for demperne mine (Koni 8041-1203 og 8041-1204)..
http://www.five-speed.dk/Downloads.htm
http://www.five-speed.dk/Downloads.htm
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Re: Koni med originale fjærer - godkjenning?
Kan informere om at de papirene på siden jeg lenket til over ikke var gyldige på min Miata pga. vektforskjeller i vognkort i forhold til europeisk MX5 NA. I tillegg var de papirene for demperne MED senkefjærer. Bilen ble likevel godkjent pga originale fjærer, så etter et fint møte på trafikkstasjonen, der jeg fikk påvist at det var originale fjærer (antall coiler på fjærene ble nøye talt osv
) var alt i orden. Men for å unngå fremtidige problemer på EU kontroller etc. fikk jeg skrevet inn i vognkortet at den er godkjent med de gule KONI demperne. Det ble også tatt flere bilder av understell som ble lagt i bilen sin mappe.

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2