Høy tomgang..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Høy tomgang..

Post by Slurfi »

Merka idag da jeg var ute å kjørte at når jeg kommer til et lyskrys å setter bilen i fri så står tomgangen på nesten 2 (2000) på speedometeret. Bilen brøler jo rett og slett. Er vel 2-3 minusgrader ute dersom dette har noe å si. Etter ei stund går motoren plutselig ned til normalt nivå, under 1 (ca 900 på speedometeret)

Noe jeg burde passe på her, er det noe galt et sted??
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin

Post by Ole BRG 91 »

Du må kortslutte GND og TEN i diagnose boksen (under pannseret på eksos siden)

Når disse er kortsluttet justerer du tomgangen med tomgangs skruen som er på inntaks manifoilen under en liten svart gummi propp (i nær heten av gass spjeldet)

Når tomgangen ligger stabilt på 850 skal den ikke variere noe særlig når du tar vekk/kobler til igjen /tar vekk koblingen mellom GND og TEN

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Dette har jeg prøvd flere ganger nå, men det blir aldri helt ok... noen flere forslag?

kan det være et spjeld henger seg opp eller noe?

dvs. mitt problem er at tomgangen varierer.... (jager opp og ned en stund før den stabiliserer seg)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Det er korrekt som Ole beskriver for manuelt å justere tomgangen, men problemet ditt tyder på andre feil.

Det er ECU'en som tar seg av "finjusteringen" av tomgangen basert på mange parameter.

Dette betyr at det kan være mange årsaker til feilen, og slikt bl.a. mekanikerene bruker time etter time på feilsøk osv..

Likevel kan det forhåpentligvis bare være en liten uskyldig vakumlekkasje. Gå over samlige av vakumslangene under panseret og sjekk at alt sitter på plass, og at ingen av de er morkne eller har lekkasje av ett eller annet slag.

Av de mer komplekse tingene som kan være galt, og som samtlige bl.a. har med tomgangskontrollen å gjøre er:

Det kan være at selve ICS-ventilen (idle control system valve) ikke er helt god. Denne er montert under gasspjeldhuset, og påvirker bl.a. tomgangen basert på en vakumslange som går inn i ventilen. Den gir også signaler til ECU'en. Denne ICS-ventilen kan faktisk renses, og det kan også hende at det bare er selve el-koblingen som ikke er helt god.

Det kan også være at luftmengdemåleren gir feil signaler, med de "rare" resultatene en da kan få. Hvis motoren drar luft etter luftmengdemåleren hvis noe har "glippet" under installasjon av luftfilterpakke o.l. kan en også få slike tomgangsproblemer.

Videre er det en TPS (Throttle posision switch). Denne leser av posisjonen på gasspjeldet og gir signaler til ECU'en om bensin-innsprut. Denne er imidlertid veldig sjelden problemer med, hvis da ikke ledning eller kobling har fått seg en liten trøkk.

Til slutt kan det også være rent mekanisk ved at "dashpot"'en din henger litt. Det er en liten demper som du også finner på gasspjeldhuset mot spolen til gassvaieren. Denne skal "møte" og dempe gassen på retur, slik at motoren ikke dør hen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Mye nyttig... takker! :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM

Post by Slurfi »

Ut fra det HansT sier så er det mulig jeg har en idea om hva som kan ha skjedd. Ved montering av ny støtdemper fremme på førersiden måtte jeg ta av hele RB CAI'en.. muligens har jeg vært uheldig å ikke feste dette skikkeli.. eller? Får ta en titt senere i dag..
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Ser ut som alle slangene er festet orntlig her... har dobbel-sjekket de før også

Trodde et øyeblikk at det var denne dashpot'en, strammet skruen litt for den dempet lite i forhold til hva den kunne... men det hjalp ikke

Ett lite clue til: når den er helt jevn på tomgang og jeg vrir på rattet så går den bananas igjen, det eliminerer jaffal dashpot'en...

Og om jeg da gasser litt og slipper ut veldig forsiktig så ligger den jevnt med en gang....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Vis du har servo, da er det vanlig at bilen ruser seg litt ved ratting på tomgang, det ungår at du dreper bilen ved parkering og lignende,,, Prøv å smøre denne dashspot, denne var dårlig på en av mine tidligere mazda, den var motsatt av din, tomgang gikk nesten heilt til bunns, Litt wd 40 på europris og bilen var som ny...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

men, hvis jeg har forstått riktig så er ikke denne dashpot'en inni bildet med mindre gassvaieren røres...?

Nå er vi inne på ting som jeg aldri har vært borti før, men så snart jeg får ta litt i tingene så lærer jeg fort som f. :D

(Gleder meg fremdeles til den garasjen.... :( )
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

Jeg har også til tider vært plaget av pendlende tomgang, etter at jeg første gang monterte JR-CAI på bilen min for vel 1,5år siden. Etter å ha renset luftfiltret og gått over alle slangeklemmer(for å sikre at det er vakum etter luftmengdemåleren) forsvant problemet for meg. Men nå etter snart 1 år problemfri kjøring, har jeg igjen begynt å få litt problemer med pendlende tomgang. Jeg har observert at det kun er når kjøleviften går at dette fenomenet oppstår. Noen som har en forklaring på det?
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Men hva renset du filteret med AJF ?

Det var i forbindelse med CAI at dette begynte på min også...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply