Takstrapport og noen utbedringer - tilbakemelding - Ja Takk!
Moderator: Styremedlemmer
Takstrapport og noen utbedringer - tilbakemelding - Ja Takk!
Hei folkens;
Har "nettopp" gått til anskaffelse av en MX-5 '92 Black ed. Veldig fornøyd, og gleder meg allerede til våren, sommeren og takfri kjøring!
Siden jeg har en 3 mnd. kjøpsgaranti, tenkte jeg det var best å få en vurdering av bilen. Generelt fikk den gode skussmål, men følgende ble påpekt og bedt vurdert byttet ut;
- Defekte støpdemper mansjetter
- Skader på stivere under gulv
- Eksoslekkasje i bakre potte/rør + frontrør
- Skader i hals på radiator. Holder ikke tett mot lokk
Det jeg lurer på, og som jeg håpet å få tilbakemeldinger på fra forumet er;
- Er noen av disse tingene graverende - og burde de gjøres noe med umiddelbart?
- Er dette "kjent "stoff" blant dere erfarne MX eiere?
- Størrelse på kostnader på de enkelte elementene?
Ellers ser jeg frem til å møte noen av dere på årsmøte 10 mars!
Har "nettopp" gått til anskaffelse av en MX-5 '92 Black ed. Veldig fornøyd, og gleder meg allerede til våren, sommeren og takfri kjøring!
Siden jeg har en 3 mnd. kjøpsgaranti, tenkte jeg det var best å få en vurdering av bilen. Generelt fikk den gode skussmål, men følgende ble påpekt og bedt vurdert byttet ut;
- Defekte støpdemper mansjetter
Det jeg lurer på, og som jeg håpet å få tilbakemeldinger på fra forumet er;
- Er noen av disse tingene graverende - og burde de gjøres noe med umiddelbart?
- Er dette "kjent "stoff" blant dere erfarne MX eiere?
- Størrelse på kostnader på de enkelte elementene?
Ellers ser jeg frem til å møte noen av dere på årsmøte 10 mars!
Re: Takstrapport og noen utbedringer - tilbakemelding - Ja T
Du skisserer i utgangspunktet helt vanlige slitasjefeil på en 13 år gammel bil.Rylan wrote: - Defekte støpdemper mansjetter
Ang. - Skader i hals på radiator. Holder ikke tett mot lokk
Er du sikker på at det er halsen på radiatoren mot lokket som er skadet og ikke radiatorlokket som er tett? Selve lokket på MX-5/Miata har nemlig også en ventil som under trykk slipper væske opp til oppsamlingsbeholderen. Selve radiatorlokket er en "slitasjedel" som må byttes etterhvert.
Ang. - Skader på stivere under gulv.
Jeg regner med du her snakker om at de firkantet boksene som går under bilen på langs har bulker? Det er isåfall ganske vanlig. De er myke som smør, og dersom noen forsøker å jekke opp bilen, eller sette bilen på bukker på de boksene, gir de etter.
Ikke noe stort problem hvis de er tette og evt. rustbeskyttelse fortsatt er på plass. Etter hva jeg forstår så har de liten eller ingen påvirkning på stivheten i bilen. De er jo laget av tynt "blikk"... Tror jeg har lest en plass det går på å dempe vibrasjoner/resonans i bilen, men noen andre vet kanskje mer om dette?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Hei HansT;
Utfra hva jeg kunne tyde av det verkstmesteren kunne fortelle meg, og han viste det også - så var det selve halsen (nede i der du putter lokket). Det var "bulkete", og med det så antok vi at lokket i seg selv ikke klarte å tette nok igjen. Med lokket på, og vi klemte slangen som går fra radiatoren til oppsamleren, så kunne vi høre en liten "svusj" lyd...tyder nok på at det ikke er helt tett. Om jeg må bytte radioator eller ikke, var vi ikke sikre på. Uansett har jeg også hørt at hardplasten på toppen av radiatoren ofte kan sprekke på disse gamle bilene, så muligens det lønner seg å bytte?
En annen har fortalt meg at det går ann å kline på noe "kitt" eller noe slikt for å sikre at det ikke kommer vann/fuktighet opp i plasten, og dermed skape sprekkdannelser.
Vedr. stivere er det helt riktig som du sier. Og det var ingen antydning til rust under, så jeg kommer nok veldig rask (takk Geir B) til å tektylbehandle bilen.
Ellers hadde jeg en merkelig lyd i bilen som hørtes ut som slakke reimer av noe slag, men det viste seg å være noe med støvtettingen på mellomaksel. Denne er nå smurt opp, og ingen lyd i bilen
Og den elektriske antennen fikk en omgang med olje, og nå løfter den seg opp igjen!
Utfra hva jeg kunne tyde av det verkstmesteren kunne fortelle meg, og han viste det også - så var det selve halsen (nede i der du putter lokket). Det var "bulkete", og med det så antok vi at lokket i seg selv ikke klarte å tette nok igjen. Med lokket på, og vi klemte slangen som går fra radiatoren til oppsamleren, så kunne vi høre en liten "svusj" lyd...tyder nok på at det ikke er helt tett. Om jeg må bytte radioator eller ikke, var vi ikke sikre på. Uansett har jeg også hørt at hardplasten på toppen av radiatoren ofte kan sprekke på disse gamle bilene, så muligens det lønner seg å bytte?
En annen har fortalt meg at det går ann å kline på noe "kitt" eller noe slikt for å sikre at det ikke kommer vann/fuktighet opp i plasten, og dermed skape sprekkdannelser.
Vedr. stivere er det helt riktig som du sier. Og det var ingen antydning til rust under, så jeg kommer nok veldig rask (takk Geir B) til å tektylbehandle bilen.
Ellers hadde jeg en merkelig lyd i bilen som hørtes ut som slakke reimer av noe slag, men det viste seg å være noe med støvtettingen på mellomaksel. Denne er nå smurt opp, og ingen lyd i bilen

Og den elektriske antennen fikk en omgang med olje, og nå løfter den seg opp igjen!
Hei Vidar;
Supert - jeg har nemlig fått tilbud på utbedring av de småtingene, og bare orginal radiator kostet 3300,-
Ellers leser jeg jo med begeistring hva mange av dere har gjort med bilene - imponerende!
Jeg kommer nok i første omgang ikke til å gjøre de store tingene....men har dere noen gode innspill på "must have done" med bilen, så tas de også med takk.
PS: bilde og profil/signatur kommer så fort jeg har et bilde tilgjengelig...og har skjønt hvordan jeg fikser en profil her!
Supert - jeg har nemlig fått tilbud på utbedring av de småtingene, og bare orginal radiator kostet 3300,-
Ellers leser jeg jo med begeistring hva mange av dere har gjort med bilene - imponerende!
Jeg kommer nok i første omgang ikke til å gjøre de store tingene....men har dere noen gode innspill på "must have done" med bilen, så tas de også med takk.
PS: bilde og profil/signatur kommer så fort jeg har et bilde tilgjengelig...og har skjønt hvordan jeg fikser en profil her!
-
- 2000 RPM
- Status: Offline
Hos MX5Parts i England koster delene:
Radiator: £ 68,04
Shook absorber boot: £ 10.00 / stk
I tillegg til disse prisene kommer frakt + 25% mva på deler og frakt.
Dessuten vil Norsk Spedisjon ha 295,- + mva for å fortolle delene
På min siste forsendelse fra MX5Parts, skrev de heldigvis ned verdien på varene. Til og med uten at jeg spurte om det !!!
Radiator: £ 68,04
Shook absorber boot: £ 10.00 / stk
I tillegg til disse prisene kommer frakt + 25% mva på deler og frakt.
Dessuten vil Norsk Spedisjon ha 295,- + mva for å fortolle delene

På min siste forsendelse fra MX5Parts, skrev de heldigvis ned verdien på varene. Til og med uten at jeg spurte om det !!!
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
- kodvaag
- 7200 RPM
Hvis du har kjøpt bilen med garanti, og det er en gammel 1992 modell er gummimansjettene (både øvre og nedre) 95% sikkert defekte. (Råtnet vekk).
Ta vekk midtkonsollen, og se under "lærbelgen" rundt gearstangen, da ser du den øvre av de to "shift boot"ene. Er den råtten må begge byttes, og gearolje i kassens øvre kammer etterfylles.
Ta vekk midtkonsollen, og se under "lærbelgen" rundt gearstangen, da ser du den øvre av de to "shift boot"ene. Er den råtten må begge byttes, og gearolje i kassens øvre kammer etterfylles.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
På min siste forsendelse fra MX5parts nå i januar, skulle Norsk Spedisjon ha 395,- + 98,75 i mva, altså nesten kr.500,- bare for å fortolle varene. I tillegg kom mva. på varen og frakten på kr 546,-.John_91BRG wrote:Dessuten vil Norsk Spedisjon ha 295,- + mva for å fortolle delene
Jeg har sendt mail til Mx5Parts og innstendig bedt de unngå Norsk Spedisjon. Dette er helt klart moderne landeveisrøveri. De 500 kr. Norsk Spedisjon tar er et gebyr for at de fortoller og legger ut for mva. De har ikke varen på lager hos seg engang, den ligger hos et annet transportfirma som har fått sin betaling gjennom fraktomkostningene.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- 2000 RPM
Enig med HansT at avgiftene til spedisjon er moderne landeveisrøveri. Ikke bare må vi betale ekstra, varene blir unødvendig forsinket. Siste to gangene har det tatt 1.5-2 uker fra jeg har bestilt, til varene er hos meg.
Før i tiden tok det bare 3-4 dager, noe jeg var svært fornøyd med.
Forøvrig virker det som om Norsk Spedisjon tar ulike priser, jeg har "bare" betalt 295 ,- + mva når Norsk Sped har fortollet for meg.
Før i tiden tok det bare 3-4 dager, noe jeg var svært fornøyd med.
Forøvrig virker det som om Norsk Spedisjon tar ulike priser, jeg har "bare" betalt 295 ,- + mva når Norsk Sped har fortollet for meg.
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
Jeg må bare henge meg på ang. Norsk Spedisjon.
Ikke nok med at de tar deg bakfra mht. gebyret men de klarer jo ikke levere ut pakken til kunden en gang.
Siste gang leverte de til billingaderssen og ikke shippingadressen.
Jeg var selvsagt ikke hjemme på dagtid på billingadressen noe som førte til at de leverte pakken til postkontoret om at pakken "var uønsket av mottager pga. for sen leveringstid og skal returneres til avsender" ?????.
Fikk løst opp i problemet tilfeldig da jeg samme dag ringte og etterlyste pakken da det hadde gått 2 uker siden toll/moms/gebyr var betalt.
Jeg fikk aldri noen svar på hvorfor de skulle returnere pakken.
Horer....
Ikke nok med at de tar deg bakfra mht. gebyret men de klarer jo ikke levere ut pakken til kunden en gang.
Siste gang leverte de til billingaderssen og ikke shippingadressen.
Jeg var selvsagt ikke hjemme på dagtid på billingadressen noe som førte til at de leverte pakken til postkontoret om at pakken "var uønsket av mottager pga. for sen leveringstid og skal returneres til avsender" ?????.
Fikk løst opp i problemet tilfeldig da jeg samme dag ringte og etterlyste pakken da det hadde gått 2 uker siden toll/moms/gebyr var betalt.
Jeg fikk aldri noen svar på hvorfor de skulle returnere pakken.
Horer....
Jeg stemmer i, og glemte selvsagt å nevne i mitt forrige innlegg at jeg også satt og ventet på varene i flere uker. Varen brukte 2 dager til Oslo, og Norsk Spedisjon brukte 2 UKER på å få de videre til meg i Stavanger. Da måtte jeg ringe 2 ganger !
Jeg vil anbefale SAMTLIGE som gjør handel med Mx5Parts i England om å sende mail til de og si at de og deres transport agent ikke må bruke Norsk Spedisjon. Det er den eneste løsningen vi har, og dersom vi er mange nok er jeg sikker på at Mx5parts tar det alvorlig. Jeg sendte de mail om dette i januar, og de svarte nesten umiddelbart med at de skulle sjekke dette, og antok at det var pga. at deres transport agent brukte ny samarbeidspartner i Norge. Det betyr m.a.o. at vi ALLTID må slite med Norsk Spedisjon hvis vi ikke klager !
Jeg vil anbefale SAMTLIGE som gjør handel med Mx5Parts i England om å sende mail til de og si at de og deres transport agent ikke må bruke Norsk Spedisjon. Det er den eneste løsningen vi har, og dersom vi er mange nok er jeg sikker på at Mx5parts tar det alvorlig. Jeg sendte de mail om dette i januar, og de svarte nesten umiddelbart med at de skulle sjekke dette, og antok at det var pga. at deres transport agent brukte ny samarbeidspartner i Norge. Det betyr m.a.o. at vi ALLTID må slite med Norsk Spedisjon hvis vi ikke klager !
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- 2000 RPM
Hehe, for meg var det omvendt. Fakturaen ble sendt til leveringsadressen.arildh wrote: Siste gang leverte de til billingaderssen og ikke shippingadressen.
Forsåvidt greit nok det, bare at jeg har ikke postkasse på leveringsadressen. Fakturaen hadde derfor en rundtur i distriktet før jeg fikk tak i den ved en tilfeldighet.......
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia