Til ditt opprinnelige spørsmål:
Det er bare ETT sted det er fornuftig å plassere en evt. Catch tank.
Det er mellom PCV-ventil (Positive Crankshaft Ventilation) og innsugsmanifold.
I innsugsmanifolden er det
normalt et undertrykk (også når du har motor med overlading).
Undertrykket vil sørge for at damp fra veivhuset vil stige opp til rommet under ventildekselet, gå gjennom PCV-ventilen og inn i innsugsmanifolden.
Det er laget en slange-forbindelse mellom innsuget (etter luftmengdemåler) og en tut på førersiden av toppdekselet slik at det kommer til luft som kan brukes til ventileringen.
Se figur.

- PCV.jpg (134.58 KiB) Viewed 13933 times
Hvis slangeforbindelsen mellom innsuget (etter LMM) og ventildekselet erstattes med en liten sexy luftfilterdings, så blir ikke den luften som blir sugd inn her med i ECU-ens beregninger (blir ikke målt av LMM).
Da blir det rot i "regnskapet" og bensinblandingen blir for mager (fare for detonasjon/tenningsbank).
Jeg mener at Catch tank er helt unødvendig.
Et godt bevis på det er å spørre folk som bruker det (og som ikke har oljelekkasje i stempelringer el.l) om hvor mye en slik catch tank fanger opp.
Da vil du høre at det er svært lite olje som blir samlet opp i en Catch-tank i en frisk motor.
Den lille mengden med oljedamp vil ikke ha noen målbar (eller følbar) negativ effekt på motorytelsen.
En Catch-tank introduserer flere komponenter som kan feile og som vil gi liten/ingen positiv effekt.
Mulig at det ser tøft ut, men unyttige komponeter er ikke noe tøft synes jeg.
Bruk heller pengene (og tiden) på ting som bedrer ytelsen som du selv er inne på.
Erik