Hard top vs cabb

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Jan-Erik
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 13 Feb 2005, 01:00
Status: Offline

Hard top vs cabb

Post by Jan-Erik »

Hei..
Hva er forskjelden mellom hard top og vanlig ordinær cabb??
Leser i en del annonser på autodb , at hard top i samme farge som bilen kan medfølge ..

Hva menes med dette??
Er dette noe å bruke penger på , og hva er en pen hardtopp vert i tilleg på bilen??
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Dette er en greie som har blitt diskutert ganske mange ganger tidligere på dette forumet :D

Med Hard-Top så blir bilen stivere, noe varmere på vinterstid, og du sparer endel slitasje på cab'en din. Selv så har jeg Hard-Top og kommer ikke til å kvitte meg med den. For meg er dette ett must på vinterstid. Blir også litt mindre støy.
Men det er også noen som ikke vil ha Hard-Top til sin, så det er ganske induviduelt om en vil ha en slik.
Personlig synes jeg også at bilen ser noe bedre ut med Hard-Top enn med cab'en oppe. Men som sagt..smak og behag.
Komformessig vinner du ihvertfall med Hard-Top
Det at det står HT kan medfølge i bilens farge er jo at de er i samme farge :mrgreen:
Ordinære HT er vel sorte hvis jeg ikke tar helt feil, og blir lakkert for å matche bilen slik at det ser bedre ut.
Koster som regel noe ekstra hvis en skal kjøpe med HT. På bruktmarkedet ligger de på ca 8-15000kr avhengig av tilstand. De fleste blir solgt for ca 10000,-
Men hvis en tenker på Veilprisen for en original Mazda HT så er denne prisen noe lav syns jeg ihvertfall.
Var det ikke ca 36000 for en ny HT hos Mazda da..?? Anyone som kan bekrefte denne prisen?
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

jeg liker hardtop på vinteren fordi jeg innbiller meg at hvis det faller for mye snø på cabben så knekker den rett og slett sammen. kanskje bare tull, men fint å ha ro i sinnet hvis man f.eks skal på vinterferie uten bil. trist å komme hjem til et hull i cabben og skibakke i bilen.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Forutsetningen er at du må bestille 15 hardtoper.
De fleste trenger bare en..
HansBRG98 wrote:Medlemsavtale her da...
http://www.mx5-miata.no/ma/hardtop.html
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Kennge
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Location: Kopervik, Karmøy
Status: Offline

Post by Kennge »

jeg snakka me mazda forhandler i drammen.. skulle du ha NY hardtop måtte denne bestilles fra japan fabrikken.. og da ble prisen rundt 65000 kr:!: ganske sinnsvakt.. er på jakt etter ny softtop jeg.. ikke vinyl.. og med glassrute.. er dette noe som svarer seg og bestille fra utlandet?
da prisen her var på 12000 for en sånn..?!
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Hard top vs cabb

Post by HansT »

Jan-Erik wrote:Hva er forskjelden mellom hard top og vanlig ordinær cabb??
Hard top (HT) er et fast tak av glasfiber som kan monteres på bilen når den vanlige kalesjen er lagt ned. Fint på f.eks. vinteren.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

www.cabrioworld.com
Stayfast med glassrute m/varme koster litt under $500 (dvs 3500 nok)
Kennge wrote:jeg snakka me mazda forhandler i drammen.. skulle du ha NY hardtop måtte denne bestilles fra japan fabrikken.. og da ble prisen rundt 65000 kr:!: ganske sinnsvakt.. er på jakt etter ny softtop jeg.. ikke vinyl.. og med glassrute.. er dette noe som svarer seg og bestille fra utlandet?
da prisen her var på 12000 for en sånn..?!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Kennge
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Location: Kopervik, Karmøy
Status: Offline

Post by Kennge »

Vidar wrote:www.cabrioworld.com
Stayfast med glassrute m/varme koster litt under $500 (dvs 3500 nok)
Kennge wrote:jeg snakka me mazda forhandler i drammen.. skulle du ha NY hardtop måtte denne bestilles fra japan fabrikken.. og da ble prisen rundt 65000 kr:!: ganske sinnsvakt.. er på jakt etter ny softtop jeg.. ikke vinyl.. og med glassrute.. er dette noe som svarer seg og bestille fra utlandet?
da prisen her var på 12000 for en sånn..?!
ja.. kikka på en sånn.. tror nok d må bli noe sånt.. :)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg kjøpte billigste alternativ.
drev å vurderte stayfast og glassrute..
Gikk bort i fra glassrute fordi jeg har et par høytalere som er i veien. Skal modifiseres så det hadde vært midlertidlig uansett.
Gikk bort i fra Stayfast fordi jeg TROR det er penere med slitt vinyl enn slitt stayfast. (tenker litt frem i tid)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Det har du helt rett i Vidar.
User avatar
Kennge
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Location: Kopervik, Karmøy
Status: Offline

Post by Kennge »

uansett så må vel stayfasten ha en mye lenger holdbarhetstid? med tanke på det været vi har her til lands...?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Kennge wrote:uansett så må vel stayfasten ha en mye lenger holdbarhetstid? med tanke på det været vi har her til lands...?
vil tro at vann lettere trenger inn i stayfast om ikke det blir behandlet godt nok, vinyl er tross alt helt vanntett unntatt i sømmene...

er ikke så kjent med stayfast, men det er jo et slags stoff...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Kennge
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Location: Kopervik, Karmøy
Status: Offline

Post by Kennge »

hmm.. jo.. kan jo høres logisk ut.. men på vinterstid (for oss som kjører hele året) blir jo vinylen ganske "sprø" og stiv.. vet ikke jeg ass.. så bare på den gamle jeg tok av.. nesten som hard kjeks på di områdene som var skjult..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg også kjører hele året, men med HT de 2 siste vintrene, cab'en skal jo ikke tas ned når det er så veldig kaldt uansett da...

Den gamle din var vel veldig gammel, men godt vedlikeholdt...? Min er klar for utskifting, men den er helt fin på skjulte steder. (så det da jeg fikk bilen lakket)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply