
Kumho dekk
Moderator: Styremedlemmer
Kumho dekk
Noen her som har noen erfaringer med Kumho sommerdekk. Fikk et pristilbud med felger og Kuhmo 712 215/40-16 dekk, men har ikke sett det har vært noe serlig snakk om de på forumet her ihvertfall. Går som regel i Toyo Proxes.... 

- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Har ingen erfaring med Kumho..
Men ser ut i fra vekttabellen at de er sånn midt på treet når det gjelder vekt...
(vekt er pr dekk for 195/50-15)
Kumho Ecsta 712 ca 8,3 kg
Toyo T1-S ca 7,9 Kg
Bridgestone Potenza S-03 PP ca 9,4 Kg
Finns også noen dekk som er nede i 7,7 kg..
Men ser ut i fra vekttabellen at de er sånn midt på treet når det gjelder vekt...
(vekt er pr dekk for 195/50-15)
Kumho Ecsta 712 ca 8,3 kg
Toyo T1-S ca 7,9 Kg
Bridgestone Potenza S-03 PP ca 9,4 Kg
Finns også noen dekk som er nede i 7,7 kg..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
har kjempe erfaring med Kuhmo Ecsta MX, som er ett gatedekk / (slash) gateslicks..
knakende fint, holder bra på bane, sitter godt og tåler varme godt .. anbefalles
Dog ikke like gromt på bane som skikkelige gateslicks, men gjør likevel en god jobb
Ang vekt, dropp å fyll tanken full så har dere oppnådd mer
knakende fint, holder bra på bane, sitter godt og tåler varme godt .. anbefalles

Dog ikke like gromt på bane som skikkelige gateslicks, men gjør likevel en god jobb

Ang vekt, dropp å fyll tanken full så har dere oppnådd mer

-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Når det gleder vekt. Så er det forskjell på roterende masse og masse som ikke roterer..
Alle skjønner at bilen blir kjappere med lettere svinghjul, men samme folka skjønner ikke at det er like viktig med lette dekk&felger....
Alle skjønner at bilen blir kjappere med lettere svinghjul, men samme folka skjønner ikke at det er like viktig med lette dekk&felger....
Silverboy wrote: Ang vekt, dropp å fyll tanken full så har dere oppnådd mer
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
men, enkelte tror at vekt på hjul er alt som teller på en mx.. viktigere å finne ett bra dekk enn ett lett dekk.. vekt er viktig på alle biler, er ikke no særegent på mx5 det, sånn rent bortsett fra at bilene er lette og motorsvake, så 5kg felg utgjør litt mer rent prosentmessig.. prøvd litt forskjellig, og SÅ stor forskjell er det ikke.. tross alt.. 

-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Jeg merker stor forskjell på vinter og sommmerdekk når det gjelder aks. Men det merkes ikke så mye når du har respirator på motoren
vil jeg tro...

Silverboy wrote:men, enkelte tror at vekt på hjul er alt som teller på en mx.. viktigere å finne ett bra dekk enn ett lett dekk.. vekt er viktig på alle biler, er ikke no særegent på mx5 det, sånn rent bortsett fra at bilene er lette og motorsvake, så 5kg felg utgjør litt mer rent prosentmessig.. prøvd litt forskjellig, og SÅ stor forskjell er det ikke.. tross alt..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Mener jeg leste en gang at det var målt rundt 1 sek. forskjell 0-100 med forskjellig dekk/felg... så det betyr endel, men det betyr nok mindre med 2 forskjellige dekk på samme felg...Vidar wrote:Jeg merker stor forskjell på vinter og sommmerdekk når det gjelder aks. Men det merkes ikke så mye når du har respirator på motorenvil jeg tro...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
ufjæret vekt som vi her snakker om på felg/dekk/bremser og opphengsdetaljer er noe av det sportsbil fabrikanter desperat jakter på å få ned. Ikke bare har det faktisk MYE å bety for aks, men det innvirker også dramatisk på veiegenskapene.Silverboy wrote:men, enkelte tror at vekt på hjul er alt som teller på en mx.. viktigere å finne ett bra dekk enn ett lett dekk.. vekt er viktig på alle biler, er ikke no særegent på mx5 det, sånn rent bortsett fra at bilene er lette og motorsvake, så 5kg felg utgjør litt mer rent prosentmessig.. prøvd litt forskjellig, og SÅ stor forskjell er det ikke.. tross alt..
Selvsagt betyr totalvekt på bilen sin del, men MX5'ene er i utgangspunktet lette, og mange er ikke klar over at å lesse på 5 kg mer med felger/dekk på hvert hjørne av bilen betyr uendelig MYE mer enn å ha 20 kg ekstra i bagasjerommet eller i passasjersetet.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Ufjæret vekt kalles Dynamisk vekt på tog/lokmotiv..
feks El18 (lok) har en dynamsik vekt på 94 tonn, og en "normal" vekt på 85 tonn mener jeg å huske...
feks El18 (lok) har en dynamsik vekt på 94 tonn, og en "normal" vekt på 85 tonn mener jeg å huske...
HansT wrote:ufjæret vekt som vi her snakker om på felg/dekk/bremser og opphengsdetaljer er noe av det sportsbil fabrikanter desperat jakter på å få ned. Ikke bare har det faktisk MYE å bety for aks, men det innvirker også dramatisk på veiegenskapene.Silverboy wrote:men, enkelte tror at vekt på hjul er alt som teller på en mx.. viktigere å finne ett bra dekk enn ett lett dekk.. vekt er viktig på alle biler, er ikke no særegent på mx5 det, sånn rent bortsett fra at bilene er lette og motorsvake, så 5kg felg utgjør litt mer rent prosentmessig.. prøvd litt forskjellig, og SÅ stor forskjell er det ikke.. tross alt..
Selvsagt betyr totalvekt på bilen sin del, men MX5'ene er i utgangspunktet lette, og mange er ikke klar over at å lesse på 5 kg mer med felger/dekk på hvert hjørne av bilen betyr uendelig MYE mer enn å ha 20 kg ekstra i bagasjerommet eller i passasjersetet.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
ja.. men det er ikke bare noe sportsbilfabrikanter desperat jakter etter.. det er noe alle jakter etter.. og ikke uten grunn...HansT wrote:ufjæret vekt som vi her snakker om på felg/dekk/bremser og opphengsdetaljer er noe av det sportsbil fabrikanter desperat jakter på å få ned. Ikke bare har det faktisk MYE å bety for aks, men det innvirker også dramatisk på veiegenskapene.Silverboy wrote:men, enkelte tror at vekt på hjul er alt som teller på en mx.. viktigere å finne ett bra dekk enn ett lett dekk.. vekt er viktig på alle biler, er ikke no særegent på mx5 det, sånn rent bortsett fra at bilene er lette og motorsvake, så 5kg felg utgjør litt mer rent prosentmessig.. prøvd litt forskjellig, og SÅ stor forskjell er det ikke.. tross alt..
Selvsagt betyr totalvekt på bilen sin del, men MX5'ene er i utgangspunktet lette, og mange er ikke klar over at å lesse på 5 kg mer med felger/dekk på hvert hjørne av bilen betyr uendelig MYE mer enn å ha 20 kg ekstra i bagasjerommet eller i passasjersetet.
er bare dette hysteriet rundt vekt på felger og dekk som er på dette forumet jeg reagerer på..
finnes viktigere ting..
og ikke minst.. neppe en kjeft på dette forumet som merker forskjell på dekkfabrikat x og dekkfabrikat y i samme dimensjon når det gjelder vektgevinst/tap, derimot er det nok mange som merker forskjell grunnet dekkenes egenskaper i form av komfort, stivhet, mønster, slitestyrke, sporing, vannplaning, grep, støy osv.. Poenget mitt er derfor: ikke kjøp ett dekk etter vekt..
felger kan jeg være med på, dersom du står mellom to felger du har lyst på, gå for den lette dersom alt annet er likt.. står man mellom en kul felg man har lyst på som er litt tyngre enn en annen som man ikke har så lyst på.. ja da får man se på hvorfor man kjøper felgen, om det er for å få en kulere bil, eller fordi man vil spare ett knapt sekund på banen...
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Enkelt & greitt:
Kjøp dyre dekk.
Billige dekk gir færre km pr krone, og så er de dårligere til alt.
Kjøp dyre dekk.
Billige dekk gir færre km pr krone, og så er de dårligere til alt.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD