Mazda MX-5 1.8 Anniversary 6/ Valg av bil..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Mazda MX-5 1.8 Anniversary 6/ Valg av bil..

Post by Mazdafreaks »

Hva er spesielt med denne, vet at det 6 gir, men er det noe annet spesielt, såg på en annonse at det var antispinn stemmer dette, vurderer en slik som min mx-5 nr 2...
Last edited by Mazdafreaks on 20 Mar 2005, 15:24, edited 1 time in total.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Antispinn har jeg ikke sett... Torsen-diff der i mot...
Hvert ex. har sitt eget nr, 6 trinns kasse, skinn/alcantara i sort/blått, blått tak, polerte felger og Bilstein dempere som senker utrolige 1 cm.

Miracle leveres også med 6 trinns kasse, men den har helskinn interiør.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Det er ihvertfall bra Mazda selv så at de setene med separate nakkestøtter er mega stygge, og byttet igjen...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

HansT wrote:Det er ihvertfall bra Mazda selv så at de setene med separate nakkestøtter er mega stygge, og byttet igjen...
Jeg vet... :mrgreen: de er ikke fine nei...
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

No har eg kikket endel på annonser på NB, men hva ville dere gå for, gi meg gjerne en begrunnelse, har nå sett at det er egentlig få 1,8 til salgs men man får mange med 1,6 til en grei penge, Er det stor forskjell på disse 2 modellene, eller kan eg kjøpe en 1,6 og egentlig ha den samme bilen med en svakere motor som kan tunes litt, for å få det samme utgangspunktet.. Eg kommer nok for å gå for en 1998-1999 modell å har hørt at det ett svakt lager på veiven på disse med 1,8 og 6 girs kassene har en feil med låsing av gir.. Men har ikkje hørt så mye negativt om de med 1,6, Skal ikkje bruke bilen som ett herjeprosjekt, kun for lange turer og kos.. vurderer sterkt en tur nedover europa i sommer, har faktisk klart å få samboeren med på dette.. Er det noen som har en tilsalgs send gjerne en pm eller kontakt meg på mail, osv.. st-oppis@online.no
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ville ha gått for en 1.8L, kan tunes litt den også :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Du blir fornøyd uansett hvilken modell du enn måtte ende med :mrgreen: jo, også kjørte jeg og fruen 2000km i ferien i Norge i fjor sommer..kongetur..siden du sier at du skal bruke den til langturer og kos..
Last edited by HansBRG98 on 20 Mar 2005, 18:51, edited 1 time in total.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Så fremt det er en MX5/Miata :)
HansBRG98 wrote:Du blir fornøyd uansett hvilken modell du enn måtte ende med :mrgreen:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Vidar wrote:Så fremt det er en MX5/Miata :)
HansBRG98 wrote:Du blir fornøyd uansett hvilken modell du enn måtte ende med :mrgreen:
Ja det blir nok en mx-5, Er liksom ikkje noen annen bil i min tankegang, kikker ikkje engang på noe annet for å sammenligne, men er det det store spranget fra 1,6 til 1,8, hadde vert morsomt med 1,8 vis denne yter mye forskjell, og man får mer tuning til 1,8, for 1,6 har eg desverre ikkje sett i usa, men kan ett supercharger kit fra 1,6 1990-93 brukes på disse nyere 1,6 så har man kommet langt..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:men kan ett supercharger kit fra 1,6 1990-93 brukes på disse nyere 1,6 så har man kommet langt..
De passer ikke. Du må bygge om et 1.8 (99-up) kit til å passe på en europeisk 1.6 liter. I know, fordi jeg kjøpte mitt kit fra en som hadde hatt det på sin 110 hk, og han måtte gjøre små modifiseringer for å få det til å passe på sin.

Jeg måtte også gjøre flere modifiseringer for at 1.8 l. kit'et passet på min 90-93 1.6 l. Måtte bl. a. ha nytt rør mellom kompressor og innsugsmanifold. Måtte ha ny dummy throttle body. En må i utganspunktet også ha annet bypass hus, fordi det originale gasspjeldhuset har annet boltmønster.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

ja men dette er jo ikkje allverden å få til, hva med feste braketter til superchargeren då, passer dette på eller må eg lage en slik også...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg ville gått for 1,8 hvis du skal på ferie langt sørover!

den er nok mer avslappet enn den 1,6'en på motorveiene... vet ikke hva det utgjør, men det må da bety litt...

jeg innbiller meg at de første 1,6 også er mer avslappet på motorveiene enn de nyere 1,6
...noen som vet?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

EspenSort92 wrote:jeg innbiller meg at de første 1,6 også er mer avslappet på motorveiene enn de nyere 1,6
...noen som vet?
Jeg har kappkjørt med en annen MX-5 og en Golf TDI gjennom halve Tyskland & hele Danmark, og jeg kan avkrefte at tidlige 1,6 MX-5 er et avslappet ved 7000 rpm konstant.

Jeg innbiller meg at ikke noe med 1,6 er avslappet på motorvei. (Bortsett fra en mc med 1600 ccm da)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

kodvaag wrote: Jeg har kappkjørt med en annen MX-5 og en Golf TDI gjennom halve Tyskland & hele Danmark, og jeg kan avkrefte at tidlige 1,6 MX-5 er et avslappet ved 7000 rpm konstant.

Jeg innbiller meg at ikke noe med 1,6 er avslappet på motorvei. (Bortsett fra en mc med 1600 ccm da)
vel... nå var det snakk om MER eller MINDRE avslappet... en 1,8 er nok heller ikke avslappet fra 170-200km/t :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

min erfaring er at det går helt fint å ligge i 150-160km/t ganske lenge, men å kjøre noe særlig fortere skjer bare innimellom....

mener å huske at vi oftest har holdt 140km/t (mye pga. øvrig trafikk)

men er nyere 1,6 noe mindre avslappet enn tidlige 1,6?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply