Page 1 of 2
Mazda MX-5 1.8 Anniversary 6/ Valg av bil..
Posted: 19 Mar 2005, 01:57
by Mazdafreaks
Hva er spesielt med denne, vet at det 6 gir, men er det noe annet spesielt, såg på en annonse at det var antispinn stemmer dette, vurderer en slik som min mx-5 nr 2...
Posted: 19 Mar 2005, 03:05
by motorhead
Antispinn har jeg ikke sett... Torsen-diff der i mot...
Hvert ex. har sitt eget nr, 6 trinns kasse, skinn/alcantara i sort/blått, blått tak, polerte felger og Bilstein dempere som senker utrolige 1 cm.
Miracle leveres også med 6 trinns kasse, men den har helskinn interiør.
Posted: 20 Mar 2005, 00:52
by kodvaag
Posted: 20 Mar 2005, 03:01
by HansT
Det er ihvertfall bra Mazda selv så at de setene med separate nakkestøtter er mega stygge, og byttet igjen...
Posted: 20 Mar 2005, 09:08
by HansBRG98
HansT wrote:Det er ihvertfall bra Mazda selv så at de setene med separate nakkestøtter er mega stygge, og byttet igjen...
Jeg vet...

de er ikke fine nei...
Posted: 20 Mar 2005, 15:19
by Mazdafreaks
No har eg kikket endel på annonser på NB, men hva ville dere gå for, gi meg gjerne en begrunnelse, har nå sett at det er egentlig få 1,8 til salgs men man får mange med 1,6 til en grei penge, Er det stor forskjell på disse 2 modellene, eller kan eg kjøpe en 1,6 og egentlig ha den samme bilen med en svakere motor som kan tunes litt, for å få det samme utgangspunktet.. Eg kommer nok for å gå for en 1998-1999 modell å har hørt at det ett svakt lager på veiven på disse med 1,8 og 6 girs kassene har en feil med låsing av gir.. Men har ikkje hørt så mye negativt om de med 1,6, Skal ikkje bruke bilen som ett herjeprosjekt, kun for lange turer og kos.. vurderer sterkt en tur nedover europa i sommer, har faktisk klart å få samboeren med på dette.. Er det noen som har en tilsalgs send gjerne en pm eller kontakt meg på mail, osv..
st-oppis@online.no
Posted: 20 Mar 2005, 18:16
by Vidar
Ville ha gått for en 1.8L, kan tunes litt den også

Posted: 20 Mar 2005, 18:39
by HansBRG98
Du blir
fornøyd uansett hvilken modell du enn måtte ende med

jo, også kjørte jeg og fruen 2000km i ferien i Norge i fjor sommer..kongetur..siden du sier at du skal bruke den til langturer og kos..
Posted: 20 Mar 2005, 18:47
by Vidar
Så fremt det er en MX5/Miata
HansBRG98 wrote:Du blir
fornøyd uansett hvilken modell du enn måtte ende med

Posted: 20 Mar 2005, 20:40
by Mazdafreaks
Vidar wrote:Så fremt det er en MX5/Miata
HansBRG98 wrote:Du blir
fornøyd uansett hvilken modell du enn måtte ende med

Ja det blir nok en mx-5, Er liksom ikkje noen annen bil i min tankegang, kikker ikkje engang på noe annet for å sammenligne, men er det det store spranget fra 1,6 til 1,8, hadde vert morsomt med 1,8 vis denne yter mye forskjell, og man får mer tuning til 1,8, for 1,6 har eg desverre ikkje sett i usa, men kan ett supercharger kit fra 1,6 1990-93 brukes på disse nyere 1,6 så har man kommet langt..
Posted: 20 Mar 2005, 21:00
by HansT
Mazdafreaks wrote:men kan ett supercharger kit fra 1,6 1990-93 brukes på disse nyere 1,6 så har man kommet langt..
De passer ikke. Du må bygge om et 1.8 (99-up) kit til å passe på en europeisk 1.6 liter. I know, fordi jeg kjøpte mitt kit fra en som hadde hatt det på sin 110 hk, og han måtte gjøre små modifiseringer for å få det til å passe på sin.
Jeg måtte også gjøre flere modifiseringer for at 1.8 l. kit'et passet på min 90-93 1.6 l. Måtte bl. a. ha nytt rør mellom kompressor og innsugsmanifold. Måtte ha ny dummy throttle body. En må i utganspunktet også ha annet bypass hus, fordi det originale gasspjeldhuset har annet boltmønster.
Posted: 20 Mar 2005, 21:09
by Mazdafreaks
ja men dette er jo ikkje allverden å få til, hva med feste braketter til superchargeren då, passer dette på eller må eg lage en slik også...
Posted: 20 Mar 2005, 23:09
by EspenAndre
Jeg ville gått for 1,8 hvis du skal på ferie langt sørover!
den er nok mer avslappet enn den 1,6'en på motorveiene... vet ikke hva det utgjør, men det må da bety litt...
jeg innbiller meg at de første 1,6 også er mer avslappet på motorveiene enn de nyere 1,6
...noen som vet?
Posted: 21 Mar 2005, 00:26
by kodvaag
EspenSort92 wrote:jeg innbiller meg at de første 1,6 også er mer avslappet på motorveiene enn de nyere 1,6
...noen som vet?
Jeg har kappkjørt med en annen MX-5 og en Golf TDI gjennom halve Tyskland & hele Danmark, og jeg kan avkrefte at tidlige 1,6 MX-5 er et avslappet ved 7000 rpm konstant.
Jeg innbiller meg at ikke noe med 1,6 er avslappet på motorvei. (Bortsett fra en mc med 1600 ccm da)
Posted: 21 Mar 2005, 00:37
by EspenAndre
kodvaag wrote:
Jeg har kappkjørt med en annen MX-5 og en Golf TDI gjennom halve Tyskland & hele Danmark, og jeg kan avkrefte at tidlige 1,6 MX-5 er et avslappet ved 7000 rpm konstant.
Jeg innbiller meg at ikke noe med 1,6 er avslappet på motorvei. (Bortsett fra en mc med 1600 ccm da)
vel... nå var det snakk om MER eller MINDRE avslappet... en 1,8 er nok heller ikke avslappet fra 170-200km/t
min erfaring er at det går helt fint å ligge i 150-160km/t ganske lenge, men å kjøre noe særlig fortere skjer bare innimellom....
mener å huske at vi oftest har holdt 140km/t (mye pga. øvrig trafikk)
men er nyere 1,6 noe mindre avslappet enn tidlige 1,6?